Projekt: auf einem Minenfeld
så med mitt senaste diorama klart så fortsatte inspirationen så det var lika bra att ta tag i nått innan den försvann. vist jag har några andra på gång men det är ju så kul att starta nått nytt :)
Hittade en gammal panzer IV som jag byggde när jag var runt 13år och den är inte särskilt snyggt byggd och otroligt mycket limm kladd, så den blev perfekt för det här projektet.
tanken är att stridsvagnen har kört på en mina och havererat, ingengörs trupper har kallats in för att röjja en väg genom minfältet.
jag kapade larvbandet och värmde lite på skärmar för att buckla till det lite. ska lossa några av dom små hjulen sen också.
Gubbarna är också gammla och behöver målas om i mer korekta färger, när jag målade dom så hade jag inte många färger att välja på så allt är i samma färg.
vagns chefen behöver lite plastikoperation i axeln då han hade en annan posé än vad som var önskvärt.
ni får gärna komma med mycket förslag på saker jag kan stoppa in i dioramat för jag brukar kunna glömma sånna småsaker.
någon som har något tipps på hur jag gör en lucka till tornet?
jag hittar inte igen delarna
nu har jag provat en annan teknik med målningen, jag har sprayat hela vagnen svart som grund.
jag vet inte vad för kamoflage jag ska göra på den eller om den ska vara i en färg bara. vad tycker ni? jag funderade på grå. alla referens bilder jag hittar är ju svartvita :)
bättre upplösning http://s7.postimage.org/jgsuishjf/CIMG2546.jpg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja vart det utspelar sig har jag inte tänkt så mycket på.
tror jag ska följa den här videon och hoppas att jag får ett liknande resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=S-h7FqOs5ZA
ska ner och handla nya färger i morgon tänkte jag.
Hans kanal prenumererar jag på och där får man mycket inspiration. 
Lycka till!
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
Så nu har jag spenderat nyårsaftonen med att måla och fixat med dekaler, kan inte tänka mig något roligare att göra på nyårsafton än att bygga modeller :)
nu så ska det dit ett par hörlurar som ska ligga på tornet lika som han har gjort i videon ovan, nånn som har någe tipps på vad jag ska använda till sladdarna? sen kan jag inte komma på någe mer att utsmycka vagnen med. kanske blir någon väska och nått mer lull lull, tar gärna emot förslag.
dekalerna tog jag vad jag hadde liggandes så det stämmer inte med nått specifikt förband, men jag tycker att det ser snyggt ut.
nu ska vagnen vädras och skitas ner lite sen så ska jag börja jobba på dioramat.
dagens arbete har gått hyffsat bra gjort några framsteg iallafall.
Jag har experimenterat lite med maskeringsnät blandannat.
orkar inte skriva allt jag har gjort så lättast är det väll att slänga upp en bild
jag har iallafall hämtat mycket inspiration ifrån dig Fjantomen och ditt diorama "vilken väg" :)
idag har jag inga nya bilder att visa upp, det blev inte så mycket byggt idag, jag har målat lite dock, bland annat väskorna och ett gäng morötter :)
hinkarna på bilden ovan gjorde jag av värmeljus formar riktigt bra material att jobba med.
jag forskade lite på vad spöket med svärdet tillhörde för division och det var den elfte pansar divisionen, så därför satte jag på nummer 11 på båda sidorna av tornet.
jag har även köpt hårdpastellkritor som jag ska mala ner till pullver och använda som pigment till vädringen.
men det blir nog till att köpa någon dekalvätska till kommande projekt. ska bara hitta någon bra onlinebutik först. känner ni till nån som har mycket diorama tillbehör så får ni gärna tippsa.
provade även att använda blyerts på hörnen/kanterna på vagnen och jag tycker att det blev riktig bra, det funkade utmärkt på gasmaskburkarna till soldaterna också. så det är ett tipps till er.
i morgon ska jag nog göra om banden som håller ihop cammonätet, blev inte nöjd med dom. men nätet i övrigt blev bra, eller vad tycker ni?
vill gärna ha lite respons så orken hålls uppe :)
Nätet blev snyggt och att göra om banden är nog rätt, hinkarna blev väldigt snygga. Bra trosspackning också, men gubben ser ut att lida av gulsot och svettningar i ansiktet.
Tycker du fått till en utmärkt toning av vagnen också.

Blir riktigt snyggt det här. Mycket bra detaljering. Gillar hinkarna och allt. Ska bli spännande att se färg på den vita stowagen oxå! Men jag håller med föregående talare: på detta supersnygga och välmålade bygge borde du fixa till vagnchefens ansiktsfärg! 
Tummar upp! /Calle
ja jag var inte nöjd med ansiktet alls, men nu när ni påpekar det så måste jag ju fixa det :)
provade lite andra färger och tycker att jag lyckades få till det gansak bra, det är svårt att få till bara kort med min "nya" kamera. och ljussättningen är inte den bästa heller.
men det ser mycket bättre ut iallafall. men nu när man har fotat och zoomar in så ser man alla andra brister så mycket bättre men jag tror att det får vara. annars så kommer jag bli fast i alla detalier som kan bli bättre.
Nu ska jag jobba vidare med packningen av vagnen, ska försöka göra en jutesäck tänkte jag.
så då har jag ängnat mig åt småpill idag. målade väskorna med tillhörande utrustning. mp40 målade jag med humbrol 27004 och tog en mjuk blyerts penna på upphöjningarna. resultatet är jag väldigt nöjd med.
jag böt ut banden på cammonätet till rep istället det blev bättre så.
målade hinkarna med samma färg som mp40'n plus lite humbrol 53, jag fyllde hinkarna med äpplen och morötter som jag gjorde av magic skulp. i lådan ligger det ett gäng morötter och en stor ost som inte syns under bröden.
flaskorna gjorde jag enligt den här guiden: http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=360
jag är rätt nöjd med dagens jobb. blev ingen jutesäck idag men den kommer nog också så småningom.
men nu blir det inga uppdateringar på några dagar, men ni kan ju beundra det jag har gjort änn så länge :)
Ansiktet ser bättre ut nu, tycker jag! Mer naturlig färg!
Lådan med livsmedel blev ju också helt grym!
tro inte att jag har lagt av med det här projektet än bara för att jag inte har uppdaterat på ett tag, jag har varit borta så det har inte blivigt så mycket byggt.
men nu kommer en framstegsraport iallafall
Det som har hänt är att jag har vädrat vagnen lite och dammat ner den. leran på banden/hjulen ser lite för roströd ut men det ska jag åtgärda när den står på platts i dioramat, blir lite mer naturlig jord då.
sen gick decal korset sönder när jag dammade ner vagnen så det sög ju, men det får helt enkelt vara slitage för jag har ingen decal att ersätta med. måste köpa dekal vätska innan jag ger mig på nästa projekt. dom blänker i ljuset och det gillar jag inte.
sen har jag målat gubbarna lite mer och fixat lite med dom och gjort en mina av lera.
har även limmat fast frigolit på min dioramaplatta så nu börjar det snart bli dax att ge sig på det också. jag har kommit fram till att det ska föreställa östfronten någonstans på en rysk stäpp med mycket gräs. inga träd eller buskar ska det vara iallafall, känns som att dioramat kan bli för fullt med saker med tanke på att vagnen är så lastad.
ja vi får se vad det blir. :)
Blir grymt! Riktigt läcker vädring tycker jag! Har du konverterat tysken som desarmerar själv? Eller hade han den posen?
han höll i någon form av sprängladdning först men den filade jag bort så att jag kunde sätta en spade i händerna på han.
alla gubbarna jag tänkte använda i det här dioramat kommer ifrån Dragons kitt German sturmpionier (kursk 1943). jag har haft gubbarna sedan jag var liten, så jag är inte så nöjd med hur dom sitter ihop och är målade, men men vad gör man. (har bättrat på målningen lite nu dock)
vagnen är ju ifrån när jag var liten också så det är ju passande.

Riktigt fint bygge! Målningen ser naturtrogen ut med olika färgskiftningar plus de nedskitade larvbanden. Gillar verkligen frukten och hinkarna! Vad tillverkade du presseningen av?
presseningen gjorde jag av tidningspapper som jag målade med vatten färger och rullade ihop den och sen målade jag med lite utspädd akryl /limm blandning för att få det att stelna.
det var klurigt att hitta en bit i tidningen utan text på :)
hinkarna är jag ganska nöjd med själv så det känns bra att någon annan gillar dom också
Finfint nox_umbra det ser finfint ut, väldigt levande färger.
Du har detaljfantasi för sånt här :-)
så här är det tänkt att dioramat ska vara upplagt, vad tycker ni? ska jag ändra på något? gubbarna ska självklart ha vapen och gubben längst fram ska ha en metalldetektor.
själva landskapet är som sagt tänkt att bestå av mycket högt gräs och även lågt gräs, tänkte att jag måste prova min "flugsmällegräsaplikator".
men som sagt nått som ska läggas till tas bort eller ändras? alla idéer är välkommna.
Tycker det ser bra ut 
Vad är det för gräs du använder ???
jag använde borsten ifrån en 10 kronors pensel från den lokala Clas ohlson butiken.
funkade rätt bra tycker jag
jag ska slänga ut lite mera jord från explotionen tänkte jag, sen funderade ajg på att ställa ut ett träd brevid vagnen, (där limmflaskan står nu) får se ifall det blir bra. känns lite tomt där nu tycker jag
Så då kan jag stolt konstatera att mitt senaste diorama är nu klart. så nu kan ni gärna få skriva vad ni tycker om det.
bra jobbat!! blev riktigt levande, känner hur soldaterna försiktigt jobbar sig fram för att säkra runt stridsvagnen.
Det gör jag så hjärtans gärna.
Ett mycket snyggt dio du fått till.
Gillar detaljeringen skarpt och gräset ser bra ut, är det hö eller är det lite mera åt vasshållet ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för komentarena, keep em coming :)
det är nog lite mer åt vasshållet tror jag eller vildvuxet gräs helt enkelt. typ som slaget vid kursk, det är iallafall den känslan jag får när jag tittar på det.
men stråna från penseln är lite styva så det blir inte riktigt rätt effekt av gräset. men nästa gång jag klipper mig ska jag spara håret och prova med det istället. hittade en video som jag skulle ha hittat innan jag började med gräset, men men vad ska man göra? får bygga ett till diorama. http://www.youtube.com/watch?v=d2rOO1hN8_U
Fantastiskt! Det såg man inte framför sig när man såg vagnen första gången, och mycket detaljer och bilder. Den ska du vara stolt över 
Det blev ju riktigt snyggt (den här gången med)! Snygg vagn, snygg vegetation, bra komposition!
En detalj som jag gillar är att du strött lite jord/grus på vagnen, för att simulera detonationen av minan. Nice little touch! 
Tack för dom fina orden, det känns mycket bra att arbetet uppskattas. Väntar på några nya modeller som borde komma med posten i veckan. Så får vi se vad nästa projekt blir, nått enkelt eller nått storslaget kanske :)

Riktigt snyggt!
Välkomponerat och naturtroget! Bra jobbat!