J 22 - vad behöver jag?
Hej! Jag var på flygvapenmuseet i Linköping i helgen och fick syn på en liten J22-modell. Eftersom min morfar har flugit dessa tänkte jag att det skulle vara roligt att ha, och de är väldans fina. Nu är det ju dock så att jag aldrig har varit i närheten av modellbygge, har liksom knappt ens funnits i medvetandet! Men jag är hyfsat händig och pillig och pysslig så tänker att det borde gå, så småningom. Jag hann dock inte köpa något annat än modellen (marivox) och undrar om någon kan tipsa om vad jag behöver. Jag har ju inte tänkt bygga fler än denna (man vet iofs aldrig, kanske blir biten..) så vill ju inte köpa hem hela butiken.
Vilken typ av lim rekommenderas? Finns det kanske något som funkar till allt och som är lätt att få tag på? Är ju plast, en genomskinlig huv + ett ets-ark.
Penslar fattar jag och vilka (Humbrol) färger som det ska vara står i kitet (menas de oljebaserade?) Är det något annat man behöver, typ någon sorts primer, förtunning etc?
väldigt tacksam för råd! mvh ellinor
hej
jag har alltid kört med humbrol polly cement och det tycker jag funkar bäst, lätt att få limmet precis där man vill med den långa pipen. och en flaska räcker i några år. kostar typ 30-50 kr och när du limmar så var sparsamm med limmet, det behövs inte så mycket för att det ska fastna. limmet smälter plasten och "svetsar" ihop den. till ets delar brukar jag använda super limm typ locktight attack
http://www.worldwideshoppingmall.co.uk/toys/images/products/large/humbrol-precision-poly-cement.jpg
jag målar med humbrols enamel färger tycker det ger ett bra resultat och den behöver inte blandas ut någe heller. viktigt dock att du skakar burken rejält och rör om färgen med en liten pinne så den blandas ordentligt. och var noga med att inte få färg runt hela kanten så locket inte sluter tätt för då stelnar färgen.
penslar rengör du i lacknafta eller liknade
lägg gärna upp bilder under byggets gång så vi får se hur det går. det är alltid kul att se andras bilder, och det finns säkert någon som kommer med många bra tipps under byggets gång.
Om man är nybörjare så tror jag att en bok som heter "Plastmodellbygge - steg för steg" kan vara något. Den finns att köpa på www.hobby.se . Den säljes f.o.m. i mitten av denna månaden och den kan kanske få dig att fortsätta med annat efter J22:an….?