Retarder till acrylfärg
Hej, jag undrar vilka retarder som fungerar med acrylfärg och var man kan köpa dessa? Använder Tamiyas och ModelMasters acrylfärger och de funkar bra i sprutan men är svåra att penselmåla med. En retarder gör ju att färgen torkar långsammare om jag förstått det rätt.
Mattias

Du kan använda många märkens retarder till olika akryler. Vad jag har märkt hitintills, så är det mest skillnad i hur effektiv den är. Knallar du in på en välsorterad pappers eller artist/konstnärshandel, så brukar det finnas olika märken och konsistens.

Hur mycket retarder i förhållande till färg behövs? har skaffat Tamiyas retarder.
#0: Jag upplever inte nåt problem med att penselmåla MMs acryler, kan iofs bero på kulören, men jag målade tyska WW2 plans camo med MMs akryler och det var inga problem
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Kan enligt egen erfarenhet funka dåligt med konstnärsmaterial. Vet inte vilken akrylretarder vi hade hemma men den lirade inte alls med tamiyas akrylfärger. Blev mest någon oanvändbar gegga av det hela.
Däremot verkar tamiyas retarder funka på MM's akryl utan problem. Bästa akrylen för pensel hittills bland mina burkar är Citadel, lägger sig slätt och fint utan att torka för snabbt.
Tamiyas retarder har jag köpt hos Göranssons färg i Danholn utanför Falun, släng iväg en fråga till Maysula här på forumet så fixar han det till dig skulle jag tro.
Mängden retarder, några få droppar i en färgkopp på sprutan ungefär.
Niclas

Hmmh, det var trist att höra. Vilket märke var det du hade problem med?

Kommer inte ihåg vad det var, men troligen något billigt junk. Så köp hellre något med renomé för att slippa tråkigheter.
Niclas
Allvarligt, penselmåla med Tamiya är lite som att slå sig på tummen med en hammare, undvik helst, tycker jag :).
Bra tips att använda retarder från Tamiya, visste ej att de hade sådan. Det är enbart för detaljnålning av på mycket små ytor som jag anväder pensel. Tycker det är onödigt att skaffa dubbel uppsättning av färg.

#6: Beträffande dom ljusa kulörerna t.ex. vit är ju helt hopplös, men dom mörkare kulörerna är inget problem att penselmåla, bara man inte förväntar sig att de täcker i första strykningen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag köpte retarder på biltema för jag upplevde exakt samma problem som lanm65, va så "dirt cheap" så när jag ändå var där tänkte jag "man kan ju alltid pröva". hur som helst så funka det över all förväntan.
Först blev det nästan som för mycket färg men dagen efter när det hade torkat var reultatet över förväntan hade typ krympt in i detaljerna.
Så nu har jag retarder för resten av livet (i varje fall till tamiya, den enda jag testat med)
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
var det i samband med sprumålning eller pensel som ni testade biltemas retarder. kanske kunde prova ett par droppar i valejo model color?
#9 Tackar för tipset! Biltemas retrder har provats och jag fick riktigt bra resultat med den. Det är framförallt vid pensling av detaljer som retardern används, men jag har provat med AB och det funkar finfint där också. Det behövs bara pyttelite for att få önskad effekt.