Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1444 ggr
nox_umbra
0

tappat bygglusten

jag har helt tappat bygglusten, och lusten till att göra nånting överhuvudtaget.

har flera projekt på gång men jag kan inte förmå mig att sätta mig ner och bygga. har ingen inspiration alls, och allt jag föröker mig på blir bara skit och då blir jag förbannad.

jag försöker återfå inspirationen genom att titta på andras byggen men blir bara sittandes framför skärmen och stirrar blint rakt ut i internet helt mållöst.

Vad gör ni när det blir så? Hur återfår ni bygglusten och inspirationen?

Decaius
0

En spännande talbok att lyssna på när man bygger är en variant. Annars kanske en liten semester från byggbordet kan vara nödvändig? Vet ine var du bor, men ett besök på ett militärhistoriskt museum kan vara nåt. Jag brukar åka till Arsenalen i Strägnäs ibland. Där blir en pansarnörd garanterat inspirerad! Glad

TobbeA
0

Nån bra film kan också inspirera.

ElLobo
0

Inspirationen återkommer förr eller senare, oroa dig inte. Det är bara att vänta tills den infinner sig, och under tiden kan du studera olika byggforum på nätet, läsa böcker och se film. Bland mycket annat.

denstore
0

Byggforum tror jag iofs kan vara kontraproduktivt. Jag känner mig sällan sugen på att ta tag i grejerna när jag sitter och surfar. Böcker och film brukar funka för mig. Och modellutställningar, men det är väl ingen nu i brådrasket.:)

fjantomen
1

Själv brukar jag göra något helt annat sen plötsligt så kommer bygglusten krypande. Andra världskrigetdokumentärer brukar också få igång mig ibland! Skrattande

Sen tror jag det är bra om man bygger när man känner för det och inte för att man ska, för en hobby ska ju vara befriad från "måsten".

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

pentti01
0

Håller med fjantomen; göra nått helt annat.

Jag spelar mycket racingspel på xbox tex.

Dioramabyggare
0

Hej, nox_umbra (vad betyder ditt nick förresten?)!

Jag har inte heller suttit med något av mina diorama- eller modellbyggen på jättelänge, trots att jag har flera modeller påbörjade. Men  jag "pressar" inte fram någon inspiration att bygga vidare, utan jag låter mina projekt "ligga till sig" till dess lusten att bygga kommer tillbaka. Under tiden planerar jag väldigt löst hur mina påbörjade och kommande dioramor ska se ut. Jag håller förresten på att hjälpa en vän att bygga om ett kök till sovrum, i skala 1:1, och när det är klart så har jag säkert fått tillbaka så mycket kreativitet att jag byter ut skruvdragare, hammare och fogsvans mot modellkniv, spackel och slippapper.

Kanske jag under tiden bygger en eller annan dioramadel som inte är så krävande att bygga, delar som går att bygga av trälister/tunna kvistar, som skyttevärnväggar, skärmskydd och annat som det inte gör något om jag skulle råka "bygga fel".

Får man fråga vilka modeller det är du har "igång"?

Roca
0

Bygglusten kommer nog tillbaka ska du se! Man kan ju pyssla med nåt annat ett tag. För mig har den gått upp och ner under ett antal år, men alltid kommit tillbaka förr eller senare. Ingen annan hobby har kunnat greppa mig som denna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

nox_umbra
0

@ Dioramabyggare- nox umbra är latin och betyder ungefär nattvålnad eller natt skugga. har haft det nicket i 12 år nu. kommer nog aldrig att byta.

jo jag får väll försöka att syselsätta mig med något annat och hoppas att inspirationen kommer tillbaka. men det känns så jobbigt att ha projekt på gång och jag vet vad som ska göras men när jag sätter mig för att börja så känns det i hela kroppen "NEJ JAG VILL INTE!" jag har ju som sagt några projekt pågång. ett vinterdiorama (fins en tråd nånstans) och så har jag mitt anderson air raid shelter. och ett till vinter diorama med en stuga och några soldater.

men jag har väldigt lätt för att starta nya projekt men svårt att slutföra dom och så hoppar jag emellan olika saker hela tiden. och har svårt att fokusera på en uppgift.

jag har både ADHD och Asberger så det rör runt ganska mycket i huvet de med.

ska nog inte tvinga fram bygglusten som ni säger, det ska ju vara en hobby och inte ett tvång.

starhawk
0

Har själv haft perioder med byggtorka, man får helt enkelt inte lust att ta tag i nåt, trots att det ligger flera projekt och stirrar surt på en!

Syssla med nåt annat så småningom kommer lusten tillbaka, det bara är så!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
0

#9: "Starkt" av dig att berätta att du har ADHD och Aspergers (ja, det stavas med "p") syndrom, tycker jag. Jag själv har diagnostiserat Aspergers syndrom med inslag av DAMP, och det var 1995 eller 1997 jag fick diagnosen. Utöver min "formella" diagnos har jag en del självdiagnostiserade syndrom, men genom att detta är ett forum för modellbygge berättar jag inte här vilka de är. Men känns det ok för dig så berättar jag gärna i pm till dig vilka de syndromen är.

nox_umbra
0

ja det är ingen hemlighet att jag har ADHD och Asperger det är ju den jag är och så är det. har dyslexi också :) men det kanske blev tydligt i stavningen av Asberger.

jag tror att det är många med Asperger som pysslar med modellbygge det är ett specialintresse som passar, (iallafall för mig)

men åter till ämnet.

Jag satte mig och kollade på Stalingrad igår kväll i ett försök att få tillbaka inspirationen, och när jag såg den här scener http://www.youtube.com/watch?v=OVvoo1qFPDo så kände jag stämningen jag vill försöka återskapa i mitt diorama. så tänkte jag att jag kan ju prova att pyssla lite.

klockan 05:30 i morrse kollade jag på klockan och insåg att tiden har flugit iväg. jag la mig och sov i några timmar och när jag vaknade så kunde jag inte hålla mig. jag har suttit mest hela dagen idag och byggt på div olika projekt.

känns jävligt bra faktiskt. :) kommer nog sitta uppe länge i natt också

Decaius
0

Kul att höra att du fick blodad tand igen! Hoppas det håller i sig och pyssla på! Glad

Dioramabyggare
0

#12: Trevligt att du är "tillbaka på banan" igen Skrattande!

Jag själv tillhör den kategori människor som inte kan sova när det är fullmåneperiod, så om jag inte är alltför uttröttad psykiskt av vissa företeelser så brukar jag sitta uppe de nätterna sysselsatt med något av mina dioramabyggen; planera, bygga eller måla, eller en kombination av de tre. Till råga på allt gör min autism (både Aspergers syndrom och DAMP är klassat som delar av autismspektrum) att jag har svårt med tidsuppfattning, vilket på ett väldigt konkret sätt bidrar till att jag "glömmer" tiden när jag sitter försjunken över mina olika dioramabyggen Flört