Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3834 ggr
Tails
0

Min första modell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna tråd handlar om den första modellen man byggde. Fyll gärna på med en bild och lite kort om hur det gick.

Min första modell var en Italeri Harrier 1/72. Det var nog en födelsedagspresent som blev byggd med tublim och fick faktiskt på sig dekaler. Men den blev aldrig målad. Tror jag var 8år. Möte sitt öde på Nyårsdagen som på den tiden var mycket roligare Obestämd

denstore
0

Min första modell var Matchbox Hawker Fury i 1/72. Byggdes på fritidsgårdens modellbyggskväll, vilket var en lysande verksamhet.

Modellen blev riktigt lyckad och följdes snabbt upp med ett antal Matchboxmodeller. Misstänker att min förtjusning för biplan härstammar från detta minnet.

JaguarMkVII
0

Min första modell som jag byggde helt själv var en Airfix Hawker Seahawk och jag var sex år. Ingen målning men kopiösa mängder lim. Vad jag vet så finns den inte kvar.

zoncar
0

Min första modell jag fick vart ett Viggen plan som farsan byggde åt mig var väl ca 4 år, det roliga är att jag har kvar modellen om än i ett uruselt skick, detta var någon gång i slutet av 60-talet, vad det var för tillverkare har jag inte en susning om!! men min riktiga uppvakning för hobbyn skede i högstadiet (slutet av 70-talet) då hade man något som hette fritt valt arbete, jag valde alltid modellbygge förutom en gång då det blev foto!

sponny
0

Min första modell var en Spitfire i skala 1:72 (skulle tro att det var en Airfix) som jag och min pappa satt vid köksbordet och byggde tillsammans någon gång på det tidiga 80-talet. Jag vet att jag hade den kvar för ett par år sedan men vid den senaste flytten så måste den ha försvunnit. Har i alla fall inte sett den sedan dess.

Alvhult03
0

Lindberg DC-8 limmad med en hel tub Karlssons klister,

klippte ut dekalerna och limmade även dem

Lennart

starhawk
0

Har ingen aning om vilken som var den första modell jag byggde, eventuellt en Mustang i skala 1/72,  det fanns en Järnhandel som sålde såna där påsar i närmaste tätort och på Kringlan i Södertälje hade dom också sådana. så jag plockade väl på mig en påse varje gång vi var där, så det blev några stycken

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felle-j
0

Jag tror att min första modell var en spitfire. Jag målade den men inte enligt färgshemat och den fick inga dekaler. Sen mötte den ett hemskt öde. Jag lekte med den en kväll och sen när jag lekt färdigt la jag den på sängen. Ock sen satte jag mig på den såklart. Vingarna och huvenlåssnade  och två propellerblad gick av. Sen efter några år kom jag på att jag kunde limma fast vingarna igen och sen har jag målat om den flera gånger. Senast jag målade om den var nog för två månader sedan. Och sen dess har jag haft ett eget flygvapen. Den är nästan helt silvrig och har svarta vingspetsar och röda stabbe spetsar. På vingarna med stora röda bokstäver står det V.AF. (Vänge airforce) också har den fått några dekaler.

Bild kommer snart.

Felix

ElLobo
0

Jag har inte något minne av vad det var för byggsats jag byggde, eller ens skala, men förmodligen var det en av de då (i slutet av 60-talet) vanligen förekommande påsarna. Kanske var det en Airfix, eller kanske en Frog. Men med största sannolikhet hade den hängt på en av pinnarna i källaren (där byggsatserna fanns) hos min dåvarande huvudleverantör och handlare Hoonks Leksaker i Skövde. Skrattande

WildeSau
0

De första modellerna var bilar och de limmades grundligt och väl med Britfix. Cool

Airfix 1/32 Bugatti 35B och förmodligen en Lindberg eller Life-Like 1/32 Ford 1934 3-window coupé.

Första bilen som såg hyfsad ut var en Matchbox 1/32 Jaguar SS

De ska finnas nedpackade i någon låda hos föräldrarna.

Första flygplanet var Matchbox SAAB AJ 37 Viggen som några år senare försvann med raketfart ut i Östersjön. Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
0

Jag tror min första modell var nån slags snap kit Hotrod i vacker röd plast.

Min första modell som jag verkligen har tydliga och glada minnen av är Tamiyas Chieftain i 1/35 som jag införskaffade i en butik i Oslo. Min kompis köpte en Patton i samma veva och tillsammans byggde vi ihop våra tanks under ett sommarlov… Det var tider det Glad

Vermil
0

Min första modell kommer jag ganska tydligt ihåg. (efter den blir det lite grumligare). Det blev en Airfix 1:72 Curtiss Tomahawk (P40E). Byggsatsen var packad i plastpåse förseglad med ett häftklammer o kartongstycke med bild. Massor med såna Airfix byggsatser hängde på ett runt wireställ. Jag tiggde till mig den av min mor när vi var i lokala cykelaffären för nåt annat ärende. Jag tyckte hajgapet var väldigt fräckt. Det blev en del diskussion om jag kunde klara att bygga den. "jag kan" sa jag. Jag kunde ju se delarna inuti plastpåsen och det verkade rimligt att klistra ihop dem. Mitt minne av plasten är att den var grå, men jag är inte hundra, den kan ha varit gul. Av nån anledning kom jag att bygga med rätt sorts lim (polystyrene cement). Antagligen köpte min mor en tub på samma gång. Jag vet inte vad den kostade. Men senare, när jag själv regelbundet sprang o köpte de här Airfix-plastpåse byggsatserna hos min cykelhandlare, så kostade de 2 kr.

Jag bröt loss spruebitarna och bara limmade ihop planet. Jag lyckades faktiskt sätta på dekalerna (däremot dröjde det länge innan jag började måla mina modeller). Jag lekte med planet tills både landställ och propellrar var avbrutna. Sen låtsades jag att det var ett jetplan och fortsatte leka med det.

Jag har glömt vad som blev av det, men i princip kastade min mor alltid alla mina grejor efter ett tag. Så det är väl vad som hände den modellen också.

Proosen
0

Julafton 1970 fick jag av min farfar en astronaut, Revells astronaut in space. Ingen höjdare med dagens mått mätt men för en yngling som följt allt som sändes på TV'n om uppskjutningar och månlandningar en dundersuccé.

Resten är historia så att säga, har haft ett uppehåll på två veckor då jag packade ihop alltsammans i styrenväg. Dumt påhitt som aldrig mer ska upprepas då abstinensen blev kraftigare än nikotinsuget då jag slutade nyttja tobak.

Det är inte min modell här ovan då den är för länge sedan borta.

Niclas

starhawk
0

#12: Ha! den har jag också haft. Har försökt erinra mig vilken min första modell var men kommer inte på det men det kan vara en Me-262 eller en Mustang P-51D i så fall B-versionen var en senare bekantskap

widen76
0

Nostalgin är total med återblickar, kul!

Min första modell jag "byggde" var en Matchbox Northrop F-5, året var cirka 1984. Modellen kletades ihop med Karlssons klister, en gul gummiliknande substans som fanns överallt på modellen efteråt. Jag kommer ihåg att det var svårt att få hjulställ och hjul på plats, de bara vek ihop sig hela tiden Glad

Något år senare byggde jag en Matchbox F-4 Phantom med tublim och den gick ihop okej och penselmålades i brittiska grön/grå färger. Jag kommer ihåg att filmen Top Gun var en stor inspiration vid tillfället. Modellen fick smaka på krut runt nyårsafton Glad. Faktum är att jag har inhandlat modellen nyligen igen, lyckades hitta den i en butik. Den ska inte byggas, det är för mycket nostalgi…

starhawk
0

Jag förstår inte det där resonemanget "den ska inte byggas" det är ju halva nöjet, när jag sitter och dräglar över en nyinköpt, ja även de som ligger i bygghögen och väntar på sin tur faktiskt, så tänker jag förväntansfullt på hur de skall byggas

widen76
0

#15: Alla modeller som jag köper ska byggas på ett eller annat sätt. Hur kan jag bäst förklara varför jag väljer att inte bygga en modell…jag kan bara tala för mig själv, men i grund och botten handlar det om att bevara något som tidigare har haft stor betydelse, något som ingett en viss känsla, en viss trygghet. Denna trygghet bevaras genom att man lämnar objektet orört, man har kvar minnena och kan tänka tillbaka till den tiden. Det är en form av oskuldsfull nostalgi.

En annan aspekt rent tekniskt är ju att de äldre modellerna blir lite av samlingsobjekt, de är svåra att få tag på och är, förutom den personliga nostalgin, rariteter. Där kommer samlarlusten in i bilden, men det är en helt annan historia…Glad

[marcusjohnson]
0

Min första modell var en Airfix P-61 Black Widow i skala 1/72. Den byggdes ihop på ett en dag på sommarlovet, stolt skulle jag visa modellen för alla och den blev liggandes i bilen när vi skulle till Skara Sommarland - inte visste jag att plast inte tålde sommarvarm bilkupé!!!

Den enda tidiga modell som finns sparad är denna Viggen i 1/72 från Heller. Första som blev måldad om jag inte minns fel och är väl byggd ca 89-91???

//Marcus

PonCar
0

Minns inte vilken min allra första plastmodell var… Byggde tillsammans med farsan några flyg o bilar när jag var en riktigt liten pilt. Bl.a en Zero tror jag, som jag lekte med i badet!

Första bilen som jag minns jag byggde "helt själv" borde ha varit Monograms funnycar "Cop-Out", men vet att brorsan o jag knåpade ihop några av Hellers pyttesmå segel- och krigsfartyg (1:1200 ?) som fanns i mjukplastpåsar. Några små tanks (1:76) blev det också. Airfix?

stickanw
0

Min första modell tror jag var en Sopwith Camel, fabrikat okänt sen var det någon messascnitseel och Spitfire, det var tidigt sextiotal. Sen gjorde jag ett hopp till sjuttiotalet men då byggde jag mest hela tiden, alltså alla år men inte många modeller men köpte en hel del varav några finns kvar obyggda idag. Men jag minns specielt en me 109 tror att det var Airfix,den hade de största nitar som jag någonsin sett på en modell, de var ända upp till 5-6 mm långa på en 1/72 modell den såg ut som en flygande igelkott.

stickanw

StefanW
0

Vad jag minns så var det en Airfix Viggen nr 03015  i skala 1/72 som var det första flygplanet som sattes ihop med hjälp av mycket tublim och deras figurer i 1/32 med t.ex. Bamboo House nr 51507-4 Av dessa finns det inte mycket kvar av, utan de mötte ett öde av inbyggda kinapuffar och hårspray (+tändare = eldkastare Skäms) m.m.

Kommer jag idag över några modeller från den tiden så köper jag gärna om priset är rimligt, då det är något visst med de gamla motiven som man minns. Skulle nog vilja säga att det var en del byggande under skoltiden (man hade fritt valt arbete där vi satt i uppehållsrummet och byggde). Sedan kom moped och tvåbenta varelser som tog upp mycket av ens tid (och den skadliga idrotten i form av fotboll). Kom igång igen vid 25 års åldern.

Stefan - Modellbyggare

Roca
0

Kul tråd!

Min första modell var en Matchbox 1/72 Hawker Siddeley 125-600/Dominie T. Mk. 1, byggd någon gång på sjuttiotalet. Jag kan inte ha varit gammal, kanske var det pappa som stod för det mesta av byggandet.

Först trodde jag att det kan ha varit Airfix modell av samma plan, men jag drar mig till minnes att det var plast i två färger, vit och röd, så Matchbox it is! Glad

Jag har den kvar, omålad, dekalerad och välpatinerad. Ska ta en bild snart, i väntan på detta får ni hålla till godo med denna länk till

The unofficial reference to Matchbox kits

//Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

bosnafly
0

riktig kul tråd,min första var en Airfix F-5 i skala 1/72,nån gång på 90-talet,tror det var 93 om inte jag minns fel.kommer ihåg att jag klistrade dekaler på den med tublim,inte använde  jag vatten….Flört

sani

www.bosnafly.n.nu

starhawk
0

Eftersom jag byggde tillsammans med far i början så har jag aldrig gjort tabben att limma dekalerna, fast någon dekalvätska var det aldrig fråga om så ibland var det rejält silvriga dekaler efteråt

Vermil
0

Misstänker byggbeskrivningen hade nån skiss av dekalarket i vatten, för så gjorde jag helt från början. Däremot så brukade jag länge göra så att jag la i hela dekalarket och väntade tills alla hade lossnat och låg o flöt. Man kan ju undra hur de kunde fästa efter det. Men de gjorde de faktiskt, någorlunda.

zoncar
0

#8 tjo Ellobo du skriver de så vanliga förekommande påsarna! Nu går jag totalt upp alltså, drömmer och dräglar om dessa läckerbitar, modellerna var kanske inte så fina, men ett litet lager av dessa i nostalgi högen, MUMS!!!Flört

ROBBAN68
0

Jag kommer ihåg min första plastmodell väldigt väl! Men har ingen aning om vad det var för något. Den var ganska stor- säkert 1:24 eller liknande. Men det som gjorde den så speciell var att det var en en modell utan någon riktig förebild. Den var kort och knubbig och väldetaljerad. Riktigt stor och maffig propeller som snurrade med hjälp av en elmotor, dessutom flaxade vingarna upp och ner av samma motor. JAg vet bara att den inhandlades på Dahlbergs Tobak nån gång i början av 80-talet. När jag sitter och skriver och tänker på den så blir jag mer och mer säker på att det var en Airfix sån där "bygga-utan-lim-modell"

Nästa modell var en sån där kanalsvävare med genomskinligt tak- komplett med bilar och folk i stolarna.

SKREV OBELIX

Proosen
0

Gissar att du byggde en Flap Jack från Monogram

Niclas

petzon
0

Min första modell var en fågel. Närmare bestämt en domherre. Tror att fabrikatet var Airfix. Bör ha varit runt 1980.

ROBBAN68
0

Ja! Den var det ju. kommer ihåg den när jag fick se bilden. Det konstiga är att jag har ingen aning om vart den tog vägen!

Tack, det var kul att se den igen.

SKREV OBELIX

starhawk
0

"Det konstiga är att jag har ingen aning om vart den tog vägen!"

Det är inget konstigt alls Obelix! Jag har ingen aning om vart de flesta av mina första modeller tog vägen Obestämd… jag flyttade visst ett par gånger, farlig verksamhet att flytta! saker försvinner! bör undvikas!

zoncar
0

Vad tvungen att lägga ut min första modell, byggår ja jag vet inte men mitten 60-tal är det säkert och jo Pappsen byggde och jag gorde säkert stora ögon, men tillverkaren till denna modell , ja jag har inte en susning men modellen finns kvar om än i ett uselt skick, renovera  inte en chans!!! men gottit är det

Mr_bob
0

Jag tror att min första modell var en DC3:a. Jag köpte den själv när jag var sådär 9, 10 år. Det blev en jädra massa lim med en modell på. Det hade varit kul att ha den kvar.