Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2136 ggr
[Hayabusa]
0

Leopard 1A5 skala 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerad av Sven-Åke Grufstedts otroligt fina bygge i skala 1/72, så kände jag att det var dags att testa själv. Har förvisso byggt pansar i denna skala förut, men det var väldigt många år sedan. Valet föll på en Leopard 1A5 från Revell. Har alltid varit svag för Leo 1 och detta är en byggsats som är helt OK. Ja, riktigt bra t om. Priset var också överkomligt, runt 100-lappen. Bra passform, fina gjutningar och en helt Ok nivå på detaljering. Byggsatsen har 155 delar och byggdes helt hur lådan. Stötte inte på några problem under byggets gång.

[Hayabusa]
0

99% färdig. Återstår att måla Ksp´n och göra lite justeringar här & var. Gjorde även en enkel platta till vagnen.

[Hayabusa]
0

*

Decaius
0

Superfin! Riktigt bra vädring, den ligger mycket realistiskt. Snygg platta också. Den här ska jag avundas och inspireras av! Alla tummar upp och hatten av! Glad

/Calle

[Hayabusa]
0

#3 Tack för det, Calle. Det var en stor skillnad att måla & vädra en vagn i skala 1/72 jämfört med skala 1/35. Mycket lärorikt och kul. Det blir fler 1/72 bygge Glad

/Stefan

Decaius
0

Det ser vi fram emot! Glad

JaGa
0

Grufligt snyggt bygge…Tungan ute

[Tunnan]
0

Härligt bygge
Jag avundas er som kan vädra så bra.

[Hayabusa]
0

#6-7 Tack, kul att ni gillar den.

Esseaux
0

Jamen se där!!!

Riktigt fint herr Hayabusa!!!

Mycket fint målat och vädrat, precis lagom skitig.

Gillar ditt val av basplatta också Tungan ute

mvh

Sven-Åke Grufstedt

[Hayabusa]
0

#9 Tack, Sven-Åke! Det värmer verkligen Glad

Kan bara säga att jag hade helt fel om 1/72 pansar, du hade helt rätt. Det är perfekt att börja med 1/72, även om jag gått andra vägen…Som jag redan skrivit, så blir der fler 1/72 pansar. Det här var bara en början och jag ser denna Leo mest som ett projekt för att känna mig fram. Vädringsteknik och målning skiljer sig jämfört med 1/35. En del saker blev jag nöjd med medan andra saker funkade mindre bra. Man får börja någonstans.

/Stefan

[Hayabusa]
0

*

Hektor
0

Ytterligare ett litet mästerverk från nordvästra Skåne!
Riktigt läckert! Nu får Sven-Åke se upp.

[Hayabusa]
0

Tack, Kent! Haha, Sven-Åke sover nog lugnt om nätterna. Jag är inte i närheten. /Stefan

Esseaux
0

Lite nervös blir jag Glad

Helt riktigt som du säger så får man tänka lite annorlunda med dessa små modellerna vad vädringen beträffar… Allt måste vara så mycket mindre än 1/35. Jag kan lätt säga att jag hade haft stora problem om jag skulle försöka mig på nån större skala.

Det som är ganska viktigt att tänka på när man målar dessa småttingar är att 1: Överdriva kontrasterna och 2: Ljusa upp färgerna ett snäpp eller två annars blir de ganska mörka.

Jättekul att det börjar poppa upp en hel del 1/72 byggen är… Följer alla med stort intresse!

mvh

Sven-Åke

Decaius
0

Även jag som är entusiastisk nybörjare tycker det är kul att se. Inspirerande och lärorikt. Särskilt kul när proffs delar med sig av sin kunskap! :-)

Roca
0

Supersnyggt Stefan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Tack, Peter. Kul att det gillas.

[Hayabusa]
0

#14 Det finns flera fördelar med 1/72:

- Priset

- Tar mindre plats, även i stash´en

- Går snabbare att bygga

- Behovet av att superdetaljer känns inte lika növändigt = enkelt bygge.

Ja, den där sista punkten får bli med en brasklapp: Givetvis går det att superdetaljer även i 1/72! Fast vinsten är inte lika given som i 1/35, anser åtminstone jag. OOB funkar mer än väl i mitt tycke.