Russian ChTZ S-65 Tractor
Hej!
Jag drar igång ett bygge av Trumpeters S-65 tractor. Helt plötsligt var byggsuget tillbaka och övriga projekt hamnar på hyllan.
Det finns en review på PMMS.
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/trumpeter/tr05538.html
Roger
Byggsatsen saknar motor och vilket är trist. Det finns att köpa men till samma pris som själva byggsatsen. Jag köper hellre en kanon att koppla på bakom. Jag skall fösöka fixa en förare och hoppas att Minarts ryska bandtraktor förare passar. Jag avser att vädra traktorn riktigt hårt.
Bandplattorna tar tid men de blir ett hyggligt reslutat med full rörlighet.
Bilder hittade jag här http://svsm.org/gallery/chtz-65
Roger
#1: Det bygget ska bli riktigt intressant att följa. Hoppas du "förser" oss med många bilder på din fina modell under byggets gång! Och lycka till så mycket!
Riktig kul att du bygger stalinetzen. Detta ska bli spännande att följa! Mycket text och bilder, tack.

Kul med ett annorlunda bygge, ska bli intre4sant o se hur det artar sig.
Hej! Jag har börjat att vädra traktorn. Jag måste hitta en annan förare då de jag hade inte passar. Lite besviken då monteringen av motorkåpan inte blev bra. Monteringen blev inte helt diagonal.Jag försökte lossa kylaren för att justera men det gick inte. Lösning blev att hänga på luckorna i sina övre fäste och hänga över de nedre fästena. Banden är det bästa på byggsatsen förutom att traktorer är lite annorlunda. Roger
Frän pjäs det där.
Fint bygge, ser bra ut så här långt. Kul med lite udda fordon. Problemet med motorkåpan fixade du ju galant. Skall det bli ett diorama av den?
Riktigt härlig maskin! Den ser bra ut, ser fram emot vädringen.

Ser också fram emot vädringen. Har utnyttjat dagens byggmöte på Armemuseet till att plocka med banden till min.
Bjarne
Förbaskat snygga och realistiska band! Välvädrat! Ska du vädra mer på plåten? 
Riktigt snyggt må jag säga!
Din vädring av bandaggregaten är bland det bästa jag har sett! Beskriv gärna hur du gjort och vad du använt.
Hej!
Kul att ni gillar traktorn!
#14 Inte så mycket mer, jag gillar en nyans av skit som avtar lite långre upp på fordonet.
#15 Jag brukar börja försiktigt med lite brun wash på alla gångjärn, bultar, axlar mm. Därefteranvänder jag min airbrusch och "dimmar" på en blandning av Tamiya Buff XF57 och thinner XF20 i i förhållande 1:9 för att få till en film av fin smuts på bandaggregat, band och nedre delar av chassi.
Framdrivningen har jag vädrat med Mig pulver i tre nyanser(mörkare kring stödrullar, bandspänningagg. hjulaxlar) i flera olika omgångar. Jag försöker använda vatten och tycker att det fungerar bra. Med olika mängder vatten på penseln kan man få olika effekter dessutom slipper man lukten av thinner.
Banden har jag blaskat på en blandning av Mig pulver och ganska mycket vatten.
Övre delen av chassit har fått ett filter av gråbrun färg. Avgasröret är Mig pulver och rostwash.
Roger
Mycke snyggt.
Precis lagom vädringsnivå.
Snyggt Roger! Bandaggregatet är elitsnyggt :) Kul att du ska hänga på ett fältkök också. Jag har en böjelse för såna udda kombinationer :)
#21: Ser mycket tjusigt ut! Jag tror det kommer att bli en intressant och livfull scen! 
Jag är så grymt imponerad av den där vädringen. Gubbarna och restaurang-vagnen blev oxå bra. Jag gillar han som sitter på bandaggregatet, mycket levande och karaktärsfull!
Riktigt bra!
Det enda jag skulle önska är dels att du byter plats på gubbarna vid kokvagnen, så kocken har en rimlig chans att nå grytan med sleven, det skulle kännas mer naturligt och att du fyller grytan med någon oformlig brun smet, eller en vattnig soppa (kanske man kan göra av modellvatten med liiiite brun färg och lite torkade kryddor).
I alla välmening!
Tack alla!
#28 Jag skall försöka fixa lite brunt i grytan. Kocken döljer det iso kärl som står till höger om honom. Jag skall fixa några bättre kort.
Roger