IJN Isokaze 1/350
Drar igång nya bygget! Motivationen för figurbygge/målning gic i botten - saknade flottan :-)
Det var ett bra tag sedan jag byggde skepp (i plast) När jag var igång var både ets och "äkta" trädäck nära nog okända fenomen.
Så för att testa ets i lagom skala har jag valt den japanska jagaren Isokaze i 1/350 med Hasegawas egna medstoppade ets.
Jag har funderat mycket på vädring (sett mycket fina jagare i denna klass och skala på nätet med fantastisk vädring), men jag ska nog försöka konsentrera mig på att sätta ihop den i första hand :-)
Isokaze (sv: Kustvind) är ett spännande fartyg som gjode tjänst hela kriget - från att eskortera amiral Nagumos hangarfartyg till attacken mot Pearl Harbor till att ha den tvivelaktiga äran att eskortera slagskeppet Yamato på dess Kamikaze-attack mot de amerikanska sjöstridskrafterna vid Okinawa. Yamato hade bara bränsle för att ta sig dit, inte hem.
Yamato upptäcktes dock i god tid och hamrades sönder av sjökrigets nya härskare, det hangarfartygsbaserade flyget. Amerikanarna hade flyg över även till Isokaze som fick så många träffar att hon övergavs och sänktes av andra erskortfartyg med artilleri. Trots intensiteten i de amerikanska flyganfallen kunde alla utom 20 av besättningen räddas till jagaren Yukikaze.
Och så lite av kvällens sista övning, med fösta etsbiten. Det är bryggans fönsterrad i klarplast som kan bytas till ets, vilket jag gjort. Detta boder vara en av de enklare delarna och var pilligt nog ändå!
Fördelen (nackdelen?) med makroobjektiv är att jag plötsligt ser saker som jag inte gör med blotta ögat. I mitten ser vi att fönsterraden sticker ut lite i framkant. Men ett lätt tryck med kniven, så är det uppriktat .

Trevligt! En listen fråga om satsen. Kom sjöflygplanet med eller inte? Jag måste ragga upp versionen med.
#3 Nu är jag inte helt hundra på att vi pratar om samma modell 
Inga spår av något sjöflygplan i min låda. Det finns en liknande "super detail" version av Kagero, men inget sjöflygplan i den heller vad jag vet (tittar på boxart).
Det är möjligen inte Akitsushima du tänker på?
Akitsushima vill jag gärna ha, men fy f#n vilket pris!! 

Nä, det är Yukikaze 1940-boxningen. Samma modell, så jag hade lite förhoppningar om att kunna handla på mig en Isokaze och i alla fall få flygplanet.
Jag har Akitsushima. Magisk modell.:)
Aha, då är det nog helt annan boxning än min.
Det finns inget i instruktionerna som indikerar annat än att Isokaze går att bygga. Men det går att bygga tre olika versioner; tagen i tjänst, december 1941 och "late war refit" - med en imponerande hög alternativa delar, dock inget flygplan.
Jag blir avis! Får jag fråga om du hittade din Akitsushima till rimligare pris än 4700kr?

Jag tror jag betalade strax under 2500kr för henne. En nätbekant i Japan köpte den åt mig. Vet inte om jag hade tyckt 4700kr var OK. Men det är fasen på håret. Det är en monsterfräck modell, och hon lär inte komma som plastmodell i 350-skalan på ett bra tag. Superfina gjutningar, jättebra ets och för en gång skull vettiga instruktioner. Jämfört med min andra resinmodell, ISW West Virginia, så är Akitsushima mer värd pengarna.