Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 3842 ggr
porat
0

Nybörjarfrågor

Halloj alla trevliga modell byggare.

Är otroligt sugen på att börja med trämodeller. Har kikat lite på BB's Oseberg som start då jag känner att riggning måste övas på innan man ger sig in i Wasaskeppets vatten. Men har läst lite här på sidan och hört lite nackdelar med BB.

Hjälp!?  Obestämd

mvh //calle

MarkusN
0

Hej Calle!

Jag förstår suget Glad

Det är ju alltid subjektivt när man ska tycka till om tillverkare och alla tillverkare har dåliga dagar/byggsatser. Men ja, jag håller själv med om att Billing drar till sig mer negativa omdömen än andra tillverkare.

Instruktioner, plast-fittings och dåligt trä brukar vara kommentarer som återkommer. Ibland känns deras byggsatser väl enkla och avskalade också, tycker jag själv.

Ett vikingaskepp tycker jag är en utmärkt start, men jag rekommenderar dig en annan byggsats faktiskt, nämligen Amatis.

Den är dessutom lite mindre och lätthanterlig. Du ska ju förvara ditt skepp också Flört

Andra tips är denna "wahelebot" som jag själv har byggt. Den håller otroligt hög kvalité och är mycket skalenlig och autentisk. Kanske lite svårare än den ser ut förstås. Men ett fantastiskt projekt!

Eller om du vill prova lite rigg ändå, så en bestyckad kutter? Denna har jag inte byggt men läst mycket goda omdömen om.

muggebigge
0

Har du aldrig byggt nånn träbåt,skulle jag rekomendera nått lättare.Håller själv på med ångaren Mariefred just nu,o den kan jag rekomendera starkt som nybörjarobjekt….Se gjärna min byggtråd,GB57 Mariefred.I den satsen får du allt laserskuret o färdigt,vilket i fallet BB inte alltid är gjort.Gå gjärna in o kolla på Nordic clas boats..Dom släpper snart Bohuslän oxå,,,Svensktillverkat o väldigt bra att ha o gjöra med

porat
0

Nej jag är ju fortf "oskuld" inom trä bygge i små skalor :P men samtidigt så har jag tyvärr feta kock fingrar så små modeller blir man lite orolig för. Platsen att ställa båtarna är inga som helst problem, har ett hus på 270 kvm som inte är inrett än. Men ska absolut ta o kika lite på modellerna du länkade Markus, tack för tipsen :) Kommer givetvis uppdatera med vsd det blev som första bygge och ska leta reda på kameran så man kan göra en bygglog.

muggebigge
0

Låter roligt…Det är alltid välkommet med träbåts byggare här inne..Vi är inte så mångaGråter tyvär…Lycka till med ditt val///// Per

porat
0

tackar för possitiv feedback ska bli ett nöje att börja bygga och bli ett forum troll än en gång :)