Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3280 ggr
Decaius
0

Italeri 1/72 Hetzer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå! Jag har satt igång så smått med en hetzer…

Boxart:

Decaius
0

Så här långt har jag kommit. Från de irriterande, odetaljerade gummibanden från hasegawa till pilliga små band med separata länkar. Jag tycker det är lättare att måla chassi, hjul och tracks var för sig, men eftersom det är så många småbitar tror jag det är smartare att limma klart innan målningen…Obestämd

En rolig parentes: jag höll på att montera banden på den här med åt fel håll (som jag gjorde med min halvbandare). Lyckligtvis upptäckte jag mitt misstag tidigare den här gångenTungan ute

Roca
0

Du har en imponerande byggtakt! Lycka till med Hetzern, ska bli kul att följa ditt bygge!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
0

#2 Jag har varit gräsänkling hela veckan Flört Köket ser ut som tusan efter dioramabygget, får sopa undan, så man inte får statiskt gräs på hetzern

Decaius
0

Arbetet går ganska trögt… Längar efter att få börja måla. Har suttit och psykbrytat med de här små krokarna som jag la till, för att kunna hänga på en hemgjord bogseringsvajer…Foten i munnen

fjantomen
0

Snyggt!

Statiskt gräs är som en pest, plötsligt hittar man det på fordon man lackar, modellbyggarens nemesis efter mattmonstret Skrattande

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Decaius
0

Tack! :-) Man lackar och sen lackar man ur.. Mattmonstret är otäckt, men mina småbitar har en tendens att gå förlorade i brödsmulornas och indianpärlornas bermuda-triangel under köksbordet..

PAK43
0

En bordsdammsugare istehshit i verktygslådan faktiskt. Man får med det mesta av skiten som kan ställa till det för nästa bygge på ett enkelt och snabbt sätt. Man kan även använda den för att avsöka matta/golv efter tappade grejor eftersom den är lätt att tömma.

Decaius
0

#7 Smart! Det kanske man skulle införskaffa! :-)

Decaius
0

Häpp! Kjolarna eller "die Schürzen" kom i två hela stycken, så jag skar upp dem för lite ökad realism. Kanske inte ser så märkvärdigt ut på bild, men jag tror det lyfte modellen lite  Obestämd

Decaius
0

Och andra sidan Cool

Decaius
0
Roca
0

Ser bra ut! Hetzern går framåt!

Decaius
0

Tack Roca! Blev du klar med ökenräven, förresten?

Nu är mitt lilla hemmabygge i aktern klart. Vajern är dubbel, tvinnad sytråd doppad i utspätt vitlim. Själva öglorna är gjorda av maskeringstejp.

Dax att börja måla!Glad

strigon
0

Schyst bygge! :) Ska bli kul att se slutresultat, Hetzer är en fin och frän vagn!

Decaius
0

Tack! Ja, det är en rolig liten vagn. Måste bestämma mig för färgschema, bara…Obestämd

Decaius
0

Nu har jag provat ett färgschema på frontpansaret. Tror jag håller mig till det här. Jag grundade med min version av dunkelgelb, sen penselmålade jag små rundlar i grönt och brunt och såg till att spara ut mellanrum.

Decaius
0

Här är förlagan, fabriksny, tycks det. Det kommer inte min att vara Flört

strigon
0

Tycker det blev supercoolt med det färgschemat  (ambush) som det kallas om jag inte är ute och cyklar i vischan.

Decaius
0

#18 Tack för uppmuntran! Kan du kanske jag oxå kan, tänkte jag. Ditt camo ser oxå ganska pilligt ut… Ja ambush, eller "Hinterhalt-tarnung". /Besserwisser-Calle ;-)

Decaius
0

En liten uppdatering, sitter å pillar med camot… Nästan klar med det grönaFoten i munnen

Decaius
0

å en till. Nu gäller det bara att man får ihop de tre fältenObestämd

strigon
0

Hur snygg som helst är din lilla Hetzer! :) Blev sugen på att ta fram en av mina egena små tyska vagnar från modellhögen och ge den liv och färg :)

[Tunnan]
0

Kanonsnyggt
fint målat.

Decaius
0

#22, 23: Tack ska ni ha! Glad

Gör det, Strigon! Fram med mer panzer! Glad

/Calle

Decaius
0

Nu är camot färdigt. Jag har även målat insidan av luckorna. Nu blir det lite detalj-pet och dekaler, sen får jag börja vädra! Tungan ute

Det följde med två figurer, men jag vet inte om jag ska klämma ner dem eller ej, det är förbaskat trångt. Vilket iofs speglar verkligheten för besättningen på Jagtpanzer 38(T) väl Obestämd

Oriax
0

Ta med gubbarna, det ger mer liv åt allting. Ska du ha en trevlig bas där vagnen lurar på sitt byte eller nåt sånt?

Decaius
0

#26: Jag lutar åt en ganska diskret, enkel bottenplatta… Funderade på gatsten som underlag, men vet inte riktigt hur jag ska göra't… Rista stenläggningen i gips, kanske?

Decaius
0

Så. Nu återstår några washer, en snygg bottenplatta, antenn och kulspruta så får jag nog betrakta den här som färdig. Det blev gubbar efter viss obeslutsamhet. Jag tror jag fattade rätt beslut. Tack för det, Oriax! Glad

/Calle

erihan
0

Snyggt, speciellt målningen, ser verkligen pilligt ut! Tycker alltid figurer gör det hela mer levande och ger en skalreferens…

Decaius
0

Tack erihan!

Och nu är hon ganska klar…

Decaius
0

Jag bestämde mig för att vagnen fått ett par bitar utbytta, bl a "saukopfen"… Jag tänkte mig att de bara är målade med rostskyddsfärg och inte har hunnit målas med camo.

Decaius
0

Ett tag var jag lite orolig att jag vädrat för mycket, men i slutändan är det nog ändå så här jag vill ha vagnen… Smaken är ju som bekant olika Tungan ute

MarkusN
0

Inte alls för mycket tycker jag - en riktig pärla!

Decaius
0

Bottenplattan är en liten plastram täckt med spackel. Jag försökte rista gatstens-mönster med ett skulpteringsverktyg. En liten lyktstolpe skulle kanske förhöja stämningen… Obestämd

Decaius
0

#33: Tack! Glad

Och här är sista bilden på lilla grisen Cool:

nox_umbra
0

blev riktigt bra :)

släng ut lite "skräp" på plattan så den inte känns så platt skulle jag kunna tycka. lite bitar av raserade hus eller liknande

Decaius
0

#36 Tack!

Ja, ev pysslar jag lite mer med plattan. Funderar på att karva ut några hål i stenläggningen och kasta ut några lösa gatstenar… Obestämd

nox_umbra
0

precis nått sånt jag tänkte på, tycker att plattan kändes lite platt.

men vagnen är riktigt bra, otroligt bra målad. imponerad är jag iallafall

Oriax
0

Fantastiskt snygg! Blir ju sugen på att göra en själv, har alltid tyckt att den där vagnen är lite ful, men du lyckas på nått sätt få den lite attraktiv, sen om det säger mer om mej än ditt bygge vet jag inte, men det är ett fint bygge med liv i!

Decaius
0

#39: Jag förstår vad du menar, den är inte så vacker, men visst har den ganska mycket karaktär på nått charmigt vis? Om nu en pansarvagn kan vara charmig… :-P Tack för berömmet! Roligt om jag inspirerat dig! :-)

Roca
0

Mycket snyggt! Och besättningen ger modellen ännu mera liv!

Decaius
0

Tack Roca! Ja gubbarna gjorde susen. :-)

strigon
0

Det blev ju urläckert, en riktig ögonsten! Och gubbarna gör det livligare! :)

Harvåker
0

Jag har alltid gillat Hetzern, särskilt i hinterhalttarnung. Din blev riktigt fin, men man förstår inte riktigt hur liten den är. Bra att du tog med gubbarna som ger den lite liv.

Decaius
0

Tack ska ni ha!Glad

#44: Man ser hur liten den är när man ställer den bredvid tigern:

Oriax
0

Ja jädrar… Det är verkligen smått det vi gör. :)

fjantomen
0

Otroligt snyggt! Har du verkligen lyckats bra med Skrattande

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Decaius
0

#46: Ja det är ju det… Irriterande pilligt och alldeles underbart! Skrattande

#47: Tack och bock! Glad

[Henke29]
0

Den fick du till otroligt bra i denna lilla skala.Skrattande
Skalan är perfekt tycker jag..

Decaius
0

#49: Tack Glad