Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 2337 ggr
Mikael_svensson
0

Kvaliten på byggsatser

Hej, jag är som jag skrev i mitt första inlägg här, nybörjare eller ombörjare eftersom jag höll på med byggsatser när jag var yngre. Så jag vet inte om jag är rätt person till att ge kritik, men jag vill gärna vädra mina funderingar. :-) Men som min första byggsats efter mitt lilla uppehåll köpte jag Titanic 1:400 från Revell. När jag började bygga så tyckte jag att byggstatsen verkade helt ok rent kvalitativt men sedan så köpte jag två nya byggsatser. HMS Vanguard 1:450 från Hasegawa och Bismarck 1:350 från ACADEMY vilka får Revells Titanic att verka klumpigt gjort med dålig passform och taskiga detaljer. Nu undrar jag om Revell är ett sämre märke generellt eller är det olika beroende på byggsaten från Revell? Vill ju veta innan man lägger ner mer pengar på några Revellsatser! En annan fråga var köper man uppgraderingssatser till sina fartyg och finns det till alla märken eller är det mer förekommande till några speciella märken? Finns det bra sidor som beskriver byggsatser med uppgraderingar? Med vänlig hälsning, Mikael.

denstore
0

Revells nya modeller är superba. Det handlar nog snarast om ålder. Uppdateringar finns både som specifika och mer allmänna satser. Vad funderar du på?

Mikael_svensson
0

Ok, vet du om det går att kolla ålder på byggsatserna? Står inget i min byggsats när det gavs ut. I allmänhet så sulle jag vilja veta mer om uppgraderingssatser, vilka märken det finns och framför allt vart man hittar dessa. Lite tipps och tricks om hur man uppgraderar sina byggsatser. Med vänlig hälsning, Mikael.

denstore
0

Jag har inga listor eller så, men oftast kan man få reda på åldern genom lite kreativt googlande eller frågande på forum. Bra ställen för tillbehör är t.ex. White Ensign Models eller modellmarine.de. Till nyare modeller är t.ex. Hobbylink Japan som vanligt bra.

Mikael_svensson
0

Tack för tipsen, precis vad jag behövde! Är det någon som har erfarenhet av att beställa från modellmarine.de, är det dyr frakt? Lev. Tid? Med vänlig hälsning, Mikael.

denstore
0

Det brukar gå ganska fort, i alla fall de gånger jag har handlat där. Tror att portot är helt OK. Inte mycket dyrare än inom Sverige.

MarkusN
0

Som denstore skriver så har WEM det mesta du kan tänka dig - och även en hel del du inte ens tänkt på Glad

I staterna finns http://www.freetimehobbies.com/index.aspx och anledningen till att jag slänger in dem här är att deras hemsida oftast är lite mera bildrik än WEM - och att du på byggsatsens huvudsida ofta får bra tips på uppdateringssatser till den byggsatsen. De har också en mycket bra kategorisortering på sitt utbud.

Hos WEM får du fritextsöka på ett fartygsnamn för att då en samlad "produktlista" och det får man på Freetime också ibland, men det finns som sagt ofta bättre bildmaterial och möjligheter att avgränsa sitt sök. Sen var man väl köper ifrån är ju en annan femma.

Sen om jag får lägga en värdering, så glöm inte kolla med din "lokala" handare vad de kan göra/erbjuda - om du vill ha honom/henne kvar i business alltså.

Mikael_svensson
0

#6 tackar ska kolla in sidan ikväll! Alltid lokalt… Med vänlig hälsning, Mikael.

denstore
0

Det trista är ju att det är så få handlare i Sverige som vill syssla med tillbehör. Särskilt inte till fartyg. Jag handlar mycket grejer på Ebay, då utbudet är så mycket större än någon separat butik. Handlar också en hel del från Luckymodel.com.

MarkusN
0

#8 så sant och ofta är det ju så. Men några svenska firmor försöker i alla fall och Rebell verkar satsa på fartyg och tillbehör om jag får tillåta mig tolka Rebells nyhetsbrev. Tillverkaren Pontos i sortimentet och specialnyhetsbrev om 1/350fartyg framöver. Bådar gott Glad

Min relation till Rebell.com är enbart som nöjd kund och inget annat.

denstore
0

Jo, jag handlar en del av Max, men det lär inte bli något Pontosmodel-set av honom. Hiskeligt dyrt.

MarkusN
0

#10 ja, första gången man ser prislappen på ett Pontos-set så inträffar ju hjärtklappning och kallsvettning. Men har man bestämt sig för att man behöver ets, trädäck, eldrör i metall, svarvade master etc, så tror jag priset blir ganska konkurenskraftigt, jämfört med "lösplock" av olika tillverkare.

Är det något jag saknar som "eget" uppdateringsset så är det svarvade master i metall, det har jag inte hittat någonstans, men det underlättar ju riggning ganska ordentligt (inbillar jag mig).

denstore
0

Jag har några stycken av Pontos set, och jag var på gång att börja importera dem när jag hade firman. Men då fanns inte intresse för dem i Sverige ens till två tredjedelar av det pris Max begär.;-)