En ledtråd: Ett förslag till ett flygplan som aldrig såg verklighetens himmel.
Men jag skulle älska att ha det som modell, även om det inte ens i skala 1/72 skulle det vara enkelt att ha inomhus …

Konstruktörens dotter hade en framträdande roll i en av tidernas största amerikanska såpserier (13 säsonger i USA, 1978-91).
Flygplanet på bilden skulle få en spännvidd av 161 m (B 747 har 64,4 m), ha 20 motorer samt 6 i reserv. Det skulle ta 1 timme att stiga till 10 000 fot, och ta 42 timmar att flyga från Plymouth, England till Chicago, Illinois.
är det den som kallades Goose???

Alltså, jag har ju sett den förut men har ingen aaaaning om var eller vad jag ska leta efter den?
Niclas

Stort jätteplan skulle det ha blivit …
Du blev inte hjälpt en bit på vägen av hans skådespelande dotter heller?

Jag tänkte på Aaron Spellings dotter Tori, men jag har inte hittat något. Någonting är bekant med bilden, kan dock förväxla den med någon på Spruce Goose….

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tv såpan är Dallas och skådisen Barbara Bel Geddes (Ellie Ewing)och hennes pappa Norman Bel Geddes är skaparen av detta plan. Om jag inte fattar fel kallas det Bel Geddes #4 eller bara #4
http://home.att.net/~dannysoar/BelGeddes.htm
Google är bra! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#10: And we have a winner! Grattis!
Visst är det imponerande! Här blir det till att scratchbygga … 
#11 Tack!
Jo den är imponerande, men scratchbygge, jo det hade nog varit nåt om man har såna färdigheter. Hitils har mitt scratchbyggande sträckt sig till förenklade cockpitar i 1/144 och lite saknade instrumentpaneler och väggar i 1/72 samt bälten och ledningar i 1/48.
Azgaron

Kul att se vad det var på länken, fast det var väl inte så schysst att lägga svitern längst ut i vingarna. Det lär ju fladdra mest där i luftgroparna. Undrar vad de dyrast betalande resenärerna skulle tyckt om det?
Niclas

#10 Imponerad! Grattis! En annan var ute i manegen och cyklade med fyrkantiga hjul…
Vet inte om jag vore sugen på att följa med upp i luften!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack!
Det var nog tur att den inte blev byggd.
Azgaron
inte äns med facit i hand vet jag vad det är för ett plan!
//pebben