Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgissa-vad
Läst 790 ggr
ElLobo
0

Gissa vad! #18

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer kanske en riktigt klurig sak:

ElLobo
0

En ledtråd: Ett förslag till ett flygplan som aldrig såg verklighetens himmel.

Men jag skulle älska att ha det som modell, även om det inte ens i skala 1/72 skulle det vara enkelt att ha inomhus …

ElLobo
0

Konstruktörens dotter hade en framträdande roll i en av tidernas största amerikanska såpserier (13 säsonger i USA, 1978-91).

Flygplanet på bilden skulle få en spännvidd av 161 m (B 747 har 64,4 m), ha 20 motorer samt 6 i reserv. Det skulle ta 1 timme att stiga till 10 000 fot, och ta 42 timmar att flyga från Plymouth, England till Chicago, Illinois.

leo-
0

är det den som kallades Goose???

ElLobo
0

#3: Nej, nog för att Spruce Goose var ett stort plan, men det hade "bara" 97,5 m spännvidd.

Image:HughesH-4 DC-3 Comparison.JPG

En jämförelse mellan Goose och en DC-3:a. (från Wikipedia)

ElLobo
0

En liten bild till …

ElLobo
0

Och en till …

Proosen
0

Alltså, jag har ju sett den förut men har ingen aaaaning om var eller vad jag ska leta efter den?

Niclas

ElLobo
0

Stort jätteplan skulle det ha blivit …

Du blev inte hjälpt en bit på vägen av hans skådespelande dotter heller?

StefanW
0

Jag tänkte på Aaron Spellings dotter Tori, men jag har inte hittat något. Någonting är bekant med bilden, kan dock förväxla den med någon på Spruce Goose….

Gråter

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Tv såpan är Dallas och skådisen Barbara Bel Geddes (Ellie Ewing)och hennes pappa Norman Bel Geddes är skaparen av detta plan. Om jag inte fattar fel kallas det Bel Geddes #4 eller bara #4

http://home.att.net/~dannysoar/BelGeddes.htm

Google är bra! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

#10: And we have a winner! Grattis!

Visst är det imponerande! Här blir det till att scratchbygga … Flört

Azgaron
0

#11 Tack!

Jo den är imponerande, men scratchbygge, jo det hade nog varit nåt om man har såna färdigheter. Hitils har mitt scratchbyggande sträckt sig till förenklade cockpitar i 1/144 och lite saknade instrumentpaneler och väggar i 1/72 samt bälten och ledningar i 1/48.

Azgaron

Proosen
0

Kul att se vad det var på länken, fast det var väl inte så schysst att lägga svitern längst ut i vingarna. Det lär ju fladdra mest där i luftgroparna. Undrar vad de dyrast betalande resenärerna skulle tyckt om det?

Niclas

StefanW
0

#10 Imponerad! Grattis! En annan var ute i manegen och cyklade med fyrkantiga hjul…

Vet inte om jag vore sugen på att följa med upp i luften!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Tack!

Det var nog tur att den inte blev byggd.

Azgaron

pebben
0

inte äns med facit i hand vet jag vad det är för ett plan!

//pebben

ElLobo
0

Ja, jag hade själv ingen aning om denna jätte innan jag hittade den på nätet för några år sedan. Det är ju en enorm jätte, konstruerad på 1920-talet. 600 bäddar och 155 man i besättningen! En massa fakta och jämförelser finns i länken i #10. Tänk om det verkligen hade tillverkats! Skrattande 

Inlägget är låst för nya kommentarer