Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 2026 ggr
Sven-Erik
0

Projekt Sdkfz 232!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte lägga in ett löpande bildreportage på mitt senaste projekt.
Det är en Sdkfz 232 som användes som spanings/ observationsfordon av den tyska krigsmakten under WW2. Vagntypen producerades i 1235 st mellan åren 1937-1942. Den fanns i ett antal olika utföranden som tex. befälsvagn, radiovagn eller med 75 mm kanon.
Vagnen slutade produceras för att den var alldeles för hög (lätt måltavla) och att den var alldeles för trång inuti med all utrustning.

Jag tycker att den är rätt charmig som modell och planerar in den i ett kommande diorama.

Sven-Erik
0

Modellen kommer ifrån Tamiya och är i skalan 1:35. Den här modellen har varit med ett tag, på undersidan står det stämplat "1974" men jag vet inte om det stämmer med utgivnings-datumet. Trots det är passformen och detaljeringen av riktigt hög klass! Jag får faktiskt erkänna att den imponerar på mig som är "Dragon"-fantast!
Hur är den att bygga då? Jo faktiskt väldigt trevlig! Instruktionerna är tydliga, delarna sitter där man förväntar sig och hela beskrivningen är fylld av tips och foton på vagnen.
Det enda (negativa?) med den, är att man måste vara väldigt noga med att följa beskrivningen och se att de små delarna hamnar rätt. Jag som brukar bygga utan att lägga för mycket tid åt beskrivningen, fick under svordomar pilla loss delar ett flertal gånger…

Sven-Erik
0

Så här ser beskrivningen ut!

ElLobo
0

Den där vagnen har faktiskt ett lite säreget utseende! Vi ser fram emot fortsättningen av bygget.

pebben
0

ja det är ju ur puman!Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

Ja, den ser onekligen "lustig"ut! Kanske därför man skulle vilja bygga en sådan!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

lustig och lustig men den var rätt långt före sin tid med sin 8x8 enda mej veterligen hjul fordon som tog sej fram i ryssland den var också poppis i öknen tack vare sin 8 hjulsdrift tyskarna fortsatte ju tillvärka 8x8or kriget igenom fast då med 234 serien låt er dock inte luras av likheterna för det är en helt annan vagn och titta på dagens trupp transporter nog är det 6x6 eller 8x8 som gäller.  den ser ju lite knepig ut förstås men det är ju det som gör dom roliga att ha! kolla tex sdkfz 222 störtskön ser ut som en padda! heja på sven-erik när du är klar så börjar jag på min!  (ska visst finnas ett ets set till den här )

//pebben

Sven-Erik
0

Heja pebben! Klart vi "pansargubbar" måste hålla ihop!!Skrattande

Sven-Erik
0

Eftersom jag har "fuskat", likt kockarna på TV, har jag förberett bygget och lägger ut lite nya bilder Skrattande.

På den här modellen ,liksom på tanks, börjar man med monteringen av chassiet och alla hjul. Och likt pansarbyggen så är det precis lika tråkigt att montera alla hjulställ! Mycket pillrande och slipande för att få det snyggt.
Här har jag monterat två axlar med fjädring. Efter det är det bara att spackla, slipa och greja…

Sven-Erik
0

Efter att jag monterat ihop alla axlar, stag, och armar så tycker jag att detaljeringen ser riktigt bra ut.

pebben
0

looking good!Fot i munnnen men visst är den trevlig att bygga med tanke att den är så gammal?

ps var ute och åkte cheva65a i heljen blev som ung på nytt kände mej inte en dag över 41 1/2 Förvånad he he

//pebben

Sven-Erik
0

Skrattande! Visst är det skönt med sommar (nja, snart) och sätta sig i baksätet på en gammal jänk och bara glida runt! Lika härligt varje vår.

Ps. Jag och "gumman" håller just på att starta upp "raggare.ifokus.se" här på iFokus. Ska bli väldigt kul!
Släpps vilken dag som helst. Gå gärna in där och skriv och berätta!

Stefan! Hoppas att du inte tar illa upp för mina lilla "reklamkupp" här på modellsajten..Generad

StefanW
0

#11 Absolut inte! Jag väntade medvetet så att jag märkte att ni börjar känna er klara, så när det är klart så lägg ett nytt inlägg och bjud in!

Raggare.ifokus

Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

köpte nyss en sdkfz 234/2 vilket är den sissta 8x8an under kriget! lite kul när du bygger den första.

//pebben

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=869173e2-ab78-4d6e-9c0a-06f760e803cc&Filename=puma 234 2.jpg)

Sven-Erik
0

#13. Vi får väl ha ett konsumenttest! Jämförerlser i komfort och prestanda, som Christer Glenning en gång i tiden…

Sven-Erik
0

Jaha! Här kommer lite mer bilder på bygget. Nu har monteringen av själva vagnen kommit en bit. Jag har inte stötit på några direkta problem alls. Modellen har bra kvalite och delarna passar väldigt bra! Inga hål behöver borras upp eller tappar som måste filas ned osv.
Jag bygger ihop nästan hela modellen omålad. Spar enbart hjulen och diverse spadar, hinkar, vajrar osv, som målas separat och monteras efteråt.

Sven-Erik
0

Här är det mesta klart! Antennen som jag tycker är extra kul, ser ut som en sämre störtbåge. Snart börjar den roliga målningen!!
Jag skall spruta den i Humbrol nr:67 panzergrau. Sedan blir det vädring och detaljering!

StefanW
0

Här går det undan!

..eller släng på en färgglad pressening (på antenn) så får den fungera som markis!! hehe…kunde inte låta bli

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

se där nästan färdig! och bra ser det ut också! Fot i munnnen

(det blev visst en kubel också) snart får jag väl börja bygga igen! he he

//pebben

ElLobo
0

#18: Fel skala! Det där är ju 1/35! Flört

1/72 ska det ju vara. Och så här ska det naturligtvis se ut:

pebben
0

#19 vilken tur att jag har en i 1/72 också!Fot i munnnen

//pebben

ElLobo
0

Skrattande

Sven-Erik
0

pebben!  Va sjutton! Jag gick miste om dina "Tank crew" på Tradera. Var på kvällsmöte tills kl. 2200. Kom hem och då hade jag blivit överbjuden! Suck…

pebben
0

det är mitt fel hadde jag tänkt mej för hadde jag naturligtvis lagt ut dom här ifall någon varit intreserad! sorryGenerad

//pebben

leo-
0

hittade ett conversion kit till 232:an på Eagle om det kan vara intressant kolla inlägget på fult pansar och klicka fram till Eagle conversion kit

Vet inte vad det innehåller men det finns ju tel och fax

pebben
0

ja du sven-erik en He111 + V1 du har bra smak i alla fall pebben säger lycka till!Fot i munnnen

//pebben (spion?)Cool

Sven-Erik
0

pebben din lilla spion! Hur skall man kunna hålla någonting hemligt för dig? Skrattande.

Köpt någon kubelwagen på länge? Fot i munnnen

StefanW
0

#26 Någon? Frågan är väl hur många! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

Hm nä ingen ny kubbe på två dar får nästan lite abstenens tror jagFot i munnnen och på den sissta jag köpte har jag inte ens fått ett vinnar mail än! men vi får se! det finns ju alltid plats för en till!Räcka ut tungan

//pebben

pebben
0

he he kanske en kubelwagen hot rod?Fot i munnnen

pebben

Sven-Erik
0

Ehh, måste väl erkänna att latmasken har slagit till igen! Jag har inte byggt på 232:an på flera dagar. Fullt upp med att få klart Chryslern till sista april (cruising). Eller är det bara lättja..?

StefanW
0

Om du jobbat på en 1/1 för att kunna ta ut den, så är du nästan förlåten!

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#31. Skönt med förstående medmänniskor, när samvetet tär på en…Skrattande

pebben
0

har du fått årdning på tanken?

//pebben

Sven-Erik
0

#33. Näru pebben, det blir nog att åka med båttankarna ikväll!
Har försökt att få tid till att rensa tanken igen, men plötsligt så kom svärmor med sin gamla Audi som inte gick igenom besiktningen…

StefanW
0

#34 Gick svärmor före!? Flört

Båttankar! Är det förberedelse inför skärgårds sommar med en amfibiebil? Och jag som trodde du skulle kryssa fram på gatorna och inte bland öar och kobbar..

hehe

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Trevlig modell. Vill minnas att jag byggde en sån när den var relativt färsk sas. och det är ju "några" år sen Glad

Ser fram emot att se den färdig.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sven-Erik
0

#36. Som du förstår så blev även detta projekt oavslutat!!! Fot i munnnen
Fast jag har kommit rätt långt efter den sista bilden, så jag lägger nog ut en bild på den lite senare….

Denna kommentar har tagits bort.
StefanW
0

#37 Oavslutat!? Oavslutade har jag inga…däremot så så finns det en massa "Pågående projekt" på hyllan…

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#39. Absolut Stefan! Mycket bättre ordval. Passar in på mitt Me109 diorama, Tigerdioramat etc. Men det blir väl klart nästa vinter??Skrattande

StefanW
0

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Tack Stefan!!!!

Skrattande

ElLobo
0

Skrattande

Azgaron
0

#36 å 37 Oavslutade finns som sagt inte bara en hel drös i olika grader av påbörjat :) Hoppas jag får se den närmre avslut sen.

Närmast avslut nu är nog en Gloster Meteor. Kan inte bestämma om den ska vara vit eller ha kamo.

#40 Kul bild Skrattande

Azgaron

StefanW
0

#44 Gloster Meteor! Vilken skala och vilka individer funderar du på?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#45 Airfix och 1/72. Det finns tre märkningsalternativ - 616 (Manston) och 74 (Colerne) Sqn i grönt och grått, och 616 Sqn (Melsbroek) helt i vitt. Det blir kanske vitt.

Azgaron

StefanW
0

#46 är det den här

eller denna kartongen?

1:72     Gloster Meteor III & V1 Doodlebug

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#47 Ingetdera, den ingår i Airfix 100 years of flight. Stor låda med 7 plan från Sopwitch Camel till F-117. En del av byggsatserna verkar väldigt gamla Glad

Snacka om trådkapning Glad

Azgaron

Azgaron
0

Jag sitter på "jobbet" nu och kan inte kolla, men det låter som den, fast jag har för mig att det stod Belgien 45 i beskrivningen. Vit är den iaf. Ska nog starta en ny tråd så Sven-Erik får ha sin Sdkfz 232 tråd, för sig själv, utan meteorer Glad

Azgaron

ElLobo
0

Här är tråden till Gloster Meteor …