Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 5554 ggr
StefanW
0

Nytt i bygghögen, oktober 2012

Ny månad, ny tråd. Glad

2012 års tidigare trådar:

Stefan - Modellbyggare

Charlie82
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inleder månaden med denna som kom idag.

Decaius
0

Den här lilla grisen kom nyss. Det blir nog nästa projekt efter bandvagnen…

Roca
0

Trevliga inköp Charlie & Decaius!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Denna kom med brevbäraren idag.

Charlie82
0

Tjusigt Tunnan! En storebror till min Il-86 Glad

Krillekrokodil
0

Jag kunde inte vänta på ebay, så jag var  tvungen att hugga på den här:

@Krillekrokodil - Instagram

StefanW
0

En liten godisbit i 1/48 som skall märkas upp som: N802NA NASA Flight Research Center Edwards AFB, Californa 1969.

Stefan - Modellbyggare

Roca
0

Har köpt mig ytterligare en Revell 1/72 Mig-3!

Roca
0

Och så lite MJ-material, vagnar och fordon, allt i H0, inköpt på
Modelltåg 12 i Gävle.

starhawk
0

#7: Whatif? för den var väl aldrig i närheten av varken USA eller NASA?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

#10 Ja, det individnummret hör till en Vought F-8C Crusader som fanns hos NASA, men i kartongen så fanns det ett dekalark från Xtradecal (X48068). Numera så återfinns det på en Boeing 737-86N från North American Airlines. Kul att någon reagerar på det man skriver! Flört Så narturligtvis så blir det ett WhatIf bygge!

Stefan - Modellbyggare

zoncar
0

Skulle bara köpa färg till mitt gasser bygge och famo! men det blev ju inte som tänkt utan det blev en?? ja kunde inte släppa en dodge dart hemi ahh och mums!!!Tungan ute

Dioramabyggare
0

Denna modell blir mera pillig än jag trodde. De runda fönstren lite "midskepps" är bara markerade, så de får jag borra och fixa till med genomskinlig plast från någon lämplig förpackning jag sparat i materiallådan. Cockpitfönstren blir en skaplig utmaning genom att de är en del av en "kåpa" i klarplast. Jag tänkte testa att tejpa på ett lager Tamiya-tejp eller två, antingen skära ut små små rutor och tejpa mellan rutramarna, eller tejpa hela "kåpan" och så skära bort de delar som ska få färg på sig. Det blir första gången jag gör något sådant, så tips mottages tacksamt.

Landningsstrålkastarna med sina fästen blir nästa utmaning… fästena är bara kanske 0,5 x 8 millimeter, så det känns nästan som att jag skulle behöva gå en kirurgikurs för att kunna limma de på plats Tungan ute.

Boxarten:

Dioramabyggare
0

Vänster kroppshalva:

Denna kommentar har tagits bort.
starhawk
0

#13: När jag målade min Hercules buktiga glas så maskade jag dom med Maskol, den gick en bit utanför det avsedda området men det fixade jag efteråt med lite detaljmålning med pensel. När jag stötte på problemet igen med Nimrodens buktiga rutor använde jag häftmassa som maskning, då får man iofs kontroll på området man maskar men det blev lite "färgskorv" vid kanterna när man skulle ta bort häftmassan. Senast använde jag maskeringstejp, det fungerade bäst även om det är lite pill med massa småbitar av tejp som man får klä bubblan med

Dioramabyggare
0

#16: Vilken skala är det på de modellerna? De enstaka rutorna på min nya Herculesmodell är bara några få kvadratmillimeter stora (små), så jag misstänker att det blir väldigt pilligt att använda Maskol eller häftmassa (Maskol har jag för övrigt inte).

[marcusjohnson]
0

#13 Tejpa du hela rutan och skär ut med vass skallpel det som skall målas, hade jag nog gjort!

//Marcus

Denna kommentar har tagits bort.
Dioramabyggare
0

#18: Ja, jag tror på att den metoden blir bäst och enklast (hmmm…)

Skalpellblad har jag, men jag saknar skaft till de… undrar om man kan "smöra" någon på stadens sjukhus och be att få ett, om de har några utrangerade…

starhawk
0

#20: Skalpellskaft finns hos kontnärsbutikerna, se till att få rätt storlek bara! Är fönsterna så små är nog marcusjohnsons förslag det bästa!

Dioramabyggare
0

#21: Aha, jag hade ingen aning om att konstnärsbutiker kan ha sådana att sälja. Men då ska jag kolla med de båda färgbutikerna i staden och höra om de har skalpellskaft i lagom storlek. Eller så kanske de två reklamfirmorna i staden ha något uttjänt exemplar.

Hjärtligt tack för tipset! Skrattande

starhawk
0

Ta med dig ett skallpellblad eller rita av det om det inte står på förpackningen vilken storlek det behövs lite surt att komma hem med fel skaft

Krillekrokodil
0

Till sist landade beställningen från Ebay! Det tog nästan en månad, men nu behöver jag inte handla på ett tag tror jag…

Föräldrarna kom också på besök och hade med sig min gamla opåbärjade Tie-fighter. DEN blir rolig att bygga!

Men det kommer jag väl ändå :)

Decaius
0

#24: Kul att T-jagaren är bevarad, jag tänker ibland på alla fina byggsatser man fördärvade i sin barndom…Obestämd

Krillekrokodil
0

#25 Ja, det var helt otroligt egentligen. Den har legat i en lada i 15-20 år där nästan allt annat blivit uppätet av råttor. Möjligen att en del fattas. Allt var löst från ramarna och ritningen fanns inte längre, men det hittade jag fort på nätet.

De går dock fortfarande att få tag i. Jag har sett flera st på ebay…

[marcusjohnson]
0

Varit på besök på Modellhuset i Mariestad och följande kom med hem!

[marcusjohnson]
0

…

[marcusjohnson]
0

…

[marcusjohnson]
0

…

[marcusjohnson]
0

…

lanm65
1

Det här dök upp med posten i dag Skrattande

MarkusN
0

Jag har ju provat på figurer ett tag, men har fått ett fartygsåterfall! Glad Dock plast denna gång - och med den för mig skräckinjagande etsen…

Känns ändå som ett lagom kit att börja med - upplockat i en av Rebell Hobbys mejlerbjudande till bra pris och har allt jag behöver för ett respektabelt försök i alla fall.

MarkusN
0

Dessutom, väldigt spontant, lite karoliner i 1:72, mest för att prova om det går att göra något litet, men livfullt diorama. Har blivit mycket inspirerad av alla dioramor här på sistone! Jag har tittat i lådan och är imponerad över detaljnivån i dessa små figurer!

Greenhorn
0

#28, 29, 30 & 31 - Mycket fina inköp Marcus!! Glad

[marcusjohnson]
0

Det blev ytterligare en tur upp till Modellhuset för lite färginköp och då flög denna på mig!

[Tunnan]
0

Har ingen bild men i onsdags så var vi ett gäng uppe i Linköping och då passade jag på att besöka FVM.
Då blev det en Marivos Saab B-17

Roca
0

Jag fick tag på en vagnskorg för mitt planerade bygge av en järnvägsvagn Ommru Villach, skala 1/87! Fabrikatet är Liliput.

Roca
0

En Heller 1/72 Breguet 693 har landat hos mig också!

Decaius
0

Den här godingen kom idag: Sdkfz 9/1, Drehkran 6T Auf Zugkraftwagen 18T i skala 1/72. Som sagt, kolla missing lynx för att förstå min entusiasm: http://www.missing-lynx.com/gallery/small/sdkfz9172aj_1.html

Decaius
0

Över 300 bitar, två options för larvband.

Decaius
0

Och så en stuG från Dragon. Verkar väldetaljerad och lite ets fick man också medGlad

StefanW
0

…och så äntligen kom det ett paket, men till skillnad från andra så var den utan tilltugg! Hasegawa #54002 Vouager 1/48

Stefan - Modellbyggare

Decaius
0

#43 Frän. Såg att dom släppt en mini-ubåt också. Gör hasegawa mycket sånt här?

StefanW
0

#44 Inte tillräckligt mycket enligt min smak!Flört Ser man till modellbyge som helhet. så är det inte mycket som ges ut av något fabrikat, men man får vara glad för det lilla.

Stefan - Modellbyggare

Annette
2

#53. Du får väl se den som en för tidig bröllopspresent från dig själv till dig själv Flört

Dioramabyggare
0

#43: Det ser ut att vara en imponerande modell (vacker också, enligt mitt tycke!). Hur stor är den? Visa gärna bilder på den under byggets gång, om du vill?

Lycka till så mycket med bygget!

/Dioramabyggare

Roca
0

En Italeri 1/72 Caprona har hämtats hos paketombudet, från Rebell Hobby, 2nd Hand!

ElLobo
0

Idag kom den här trevliga lastbilen: Renault R360 Turbo -- Italeri

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer