Nytt i bygghögen, oktober 2012

Trevliga inköp Charlie & Decaius!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tjusigt Tunnan! En storebror till min Il-86 

#7: Whatif? för den var väl aldrig i närheten av varken USA eller NASA?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#10 Ja, det individnummret hör till en Vought F-8C Crusader som fanns hos NASA, men i kartongen så fanns det ett dekalark från Xtradecal (X48068). Numera så återfinns det på en Boeing 737-86N från North American Airlines. Kul att någon reagerar på det man skriver!
Så narturligtvis så blir det ett WhatIf bygge!
Stefan - Modellbyggare
Denna modell blir mera pillig än jag trodde. De runda fönstren lite "midskepps" är bara markerade, så de får jag borra och fixa till med genomskinlig plast från någon lämplig förpackning jag sparat i materiallådan. Cockpitfönstren blir en skaplig utmaning genom att de är en del av en "kåpa" i klarplast. Jag tänkte testa att tejpa på ett lager Tamiya-tejp eller två, antingen skära ut små små rutor och tejpa mellan rutramarna, eller tejpa hela "kåpan" och så skära bort de delar som ska få färg på sig. Det blir första gången jag gör något sådant, så tips mottages tacksamt.
Landningsstrålkastarna med sina fästen blir nästa utmaning… fästena är bara kanske 0,5 x 8 millimeter, så det känns nästan som att jag skulle behöva gå en kirurgikurs för att kunna limma de på plats
.
Boxarten:

#13: När jag målade min Hercules buktiga glas så maskade jag dom med Maskol, den gick en bit utanför det avsedda området men det fixade jag efteråt med lite detaljmålning med pensel. När jag stötte på problemet igen med Nimrodens buktiga rutor använde jag häftmassa som maskning, då får man iofs kontroll på området man maskar men det blev lite "färgskorv" vid kanterna när man skulle ta bort häftmassan. Senast använde jag maskeringstejp, det fungerade bäst även om det är lite pill med massa småbitar av tejp som man får klä bubblan med
#16: Vilken skala är det på de modellerna? De enstaka rutorna på min nya Herculesmodell är bara några få kvadratmillimeter stora (små), så jag misstänker att det blir väldigt pilligt att använda Maskol eller häftmassa (Maskol har jag för övrigt inte).
#13 Tejpa du hela rutan och skär ut med vass skallpel det som skall målas, hade jag nog gjort!
//Marcus
#18: Ja, jag tror på att den metoden blir bäst och enklast (hmmm…)
Skalpellblad har jag, men jag saknar skaft till de… undrar om man kan "smöra" någon på stadens sjukhus och be att få ett, om de har några utrangerade…

#20: Skalpellskaft finns hos kontnärsbutikerna, se till att få rätt storlek bara! Är fönsterna så små är nog marcusjohnsons förslag det bästa!
#21: Aha, jag hade ingen aning om att konstnärsbutiker kan ha sådana att sälja. Men då ska jag kolla med de båda färgbutikerna i staden och höra om de har skalpellskaft i lagom storlek. Eller så kanske de två reklamfirmorna i staden ha något uttjänt exemplar.
Hjärtligt tack för tipset! 

Ta med dig ett skallpellblad eller rita av det om det inte står på förpackningen vilken storlek det behövs lite surt att komma hem med fel skaft
#24: Kul att T-jagaren är bevarad, jag tänker ibland på alla fina byggsatser man fördärvade i sin barndom…
#25 Ja, det var helt otroligt egentligen. Den har legat i en lada i 15-20 år där nästan allt annat blivit uppätet av råttor. Möjligen att en del fattas. Allt var löst från ramarna och ritningen fanns inte längre, men det hittade jag fort på nätet.
De går dock fortfarande att få tag i. Jag har sett flera st på ebay…
@Krillekrokodil - Instagram
Jag har ju provat på figurer ett tag, men har fått ett fartygsåterfall!
Dock plast denna gång - och med den för mig skräckinjagande etsen…
Känns ändå som ett lagom kit att börja med - upplockat i en av Rebell Hobbys mejlerbjudande till bra pris och har allt jag behöver för ett respektabelt försök i alla fall.

#28, 29, 30 & 31 - Mycket fina inköp Marcus!! 
Har ingen bild men i onsdags så var vi ett gäng uppe i Linköping och då passade jag på att besöka FVM.
Då blev det en Marivos Saab B-17

Den här godingen kom idag: Sdkfz 9/1, Drehkran 6T Auf Zugkraftwagen 18T i skala 1/72. Som sagt, kolla missing lynx för att förstå min entusiasm: http://www.missing-lynx.com/gallery/small/sdkfz9172aj_1.html

#43 Frän. Såg att dom släppt en mini-ubåt också. Gör hasegawa mycket sånt här?

#44 Inte tillräckligt mycket enligt min smak!
Ser man till modellbyge som helhet. så är det inte mycket som ges ut av något fabrikat, men man får vara glad för det lilla.
Stefan - Modellbyggare

#53. Du får väl se den som en för tidig bröllopspresent från dig själv till dig själv 
#43: Det ser ut att vara en imponerande modell (vacker också, enligt mitt tycke!). Hur stor är den? Visa gärna bilder på den under byggets gång, om du vill?
Lycka till så mycket med bygget!
/Dioramabyggare