Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 1799 ggr
Decaius
0

Bottenplattor till diorama

Jag känner mig lite villrådig när det gäller material/basplattor till dioramor… Det enklaste är ju givetvis en snygg träplatta, men jag har inte tillgång till snickarverkstad och man vill ju snygga till den… Har köpt en färdig träplatta på panduro nån gång, men det är inte så kostnadseffektivt. Har även kört med tjock plasticard. Nån som har nåt annat tips? /Calle

denstore
0

Knalla iväg till någon loppis eller lumphandel och köp på dig några tavlor i rätt storlek. Både ram och platta i ett, ch oftast ganska välbyggt.

Roca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också köpt t.ex. färdiga basplattor i trä, hos Panduro eller andra konstnärs/hobbybutiker.

Annars har jag provat lite olika, t.ex. Plastbaser från matchbox olika byggsatser;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0

Små fotoramar från t.ex. Ikea;

Roca
0

Eller överblivna snickeridetaljer, den här plattan köptes för någon tia på Coop:

Roca
0

Underdelar till blomkrukor (själva "plastfaten") upp och ned har fått tjäna som dioramabas i åtskilliga flygplansbyggen man har sett på IPMS Stockholms forum genom åren. Se där några idéer.

Decaius
0

Tack för de uppslagen, kära byggvänner! :-)

Dioramabyggare
0

#0: Finns det något snickeri eller "välsorterad" byggvarubutik där du bor så har de säkert spillbitar, också av lite ädlare träslag kanske, som de kanske sågar till åt dig. Jag brukar göra så om det är något "mindre" jobb jag behöver hjälp med. Jag brukar "muta" de med en vetelängd eller så, som personalen kan avnjuta på fikarasten Flört.

Lycka till så mycket!

commander79
0

Är en träplatta på Panduro för dyr?! Det är väl det absolut enklaste..

Decaius
0

#8: Nja, egentligen inte. Bara allmän snålhet och gör det själv-anda!Flört

Tack alla för tipsen! Nu blev det iaf en ram från Classe Ohlsson…

Börje
0

#1 tips om loppis är bra. Jag brukar även titta efter om det finns några gamla idrottspriser typ pokaler eller sköldar ( runda ). Jag har ett flertal gånger lyckats komma över såna tingestar, sen är det bara att ta port själva plaketten eller vad det nu är så har man en snygg bottenplatta att jobba vidare med. Det kan vara riktigt snygga tex imiterad marmor.

Börje Andersson, Linköping