Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3900 ggr
erihan
0

Miniatyrlampor

Någon som har bra tips på miniatyrlampor till ett diorama. Funderar på att belysa ett diorama med bilstrålkastare och utelampor. Skala 1-48 så de behöver vara ganska små…

petzon
0

Elfa har massor av mattnyttigt, deras minsta lampa somjag hittade var dia 2,4 längd 4,8 mm. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-538-10&toc=19167

Behöver du mindre tror jag enda chansen är fiberoptik som också finns på Elfa. Annars kan små lysdioder kanske vara ett alternativ de misnta vita jag hittar på elfa är dia 3 mm.

petzon
0

Nu hittade jag ännu mindre lampor dia 1,2 mm hos MJ HobbyExperten http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=010&pid=18-001-10

erihan
0

Tack! De ser perfekta ut! Borde gå att få in i en billampa!

Proosen
0

Tänk på att även små glödlampor alstrar en hel del värme, kanske dioder är bättre då de lyser kraftigt med liten värmeutveckling.

Byggde en bil för länge sedan som jag monterade belysning i, såg skitfräckt ut men hela baken smälte samman och säckade ihop efter ett tag.

Niclas

erihan
0

Ok , skall tänka på det! Kanske bättre med LED…Tack för tipset!

Decaius
0

Från dakkadakka.com:

"A single 6V battery hidden away somewhere inside the tank is more than enough to power multiple LEDs. Just make sure to put a resistor in series with each LED to prevent over-current on them. (HINT: If the LED looks like its glowing too brightly you probably don't have a big enough resistor out front, if the LED is dim you could probably come down a little in size.) For most LEDs of that size a resistor of 450 to 680 ohms (common sizes) will probably work just fine.

KO

EDIT: Also make sure to protect your wires from each other (electrical tape at the resistor and LEDs, soldering the LED to the resistor and adding a shrink tube will help a lot at this). You don't want to cause a short because not only does it smell bad you'd ruin the tank and where is the fun in that. I've seen a few things ruined by people not making sure to protect wires from each other."