Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3168 ggr
Oriax
0

Några små frågor.

Jo, jag har precis köpt mej en airbrush med allt därtill, och jag undrade lite över färger. Har ni erfarenhet av att blanda ut vanlighobbyakryl, eller körs det enbart med airbrushanpassade grejjer? Funderade på om man ska skaffa ett sortiment med airbrushfärger nu eller om man kan köra med utblandat? Sen undrar jag hur ni gör med 'priming', är det grundspray som vanligt först eller funkar det att gå loss med airbrushen direkt? Deta kanske det finns svar på i andra trådar, men jag har inte hittat det än. :)

[Hayabusa]
0

Hej Oriax,

nu vet jag inte exakt vad du menar med "vanlig hobbyakryl", men mitt råd är att använda färger som är avsedda för just modellbygge (plast). Det besparar dig förmodligen en hel del huvudbry.

I princip så går det att airbrusha alla typer av färger så länge konsistensen är "rätt". Sedan måste man givetvis beakta objektet man ska måla, typ av material etc. En del färger fäster kanske inget vidare på styrene osv.

Det här med primer finns det olika uppfattningar om. En del gillar det, en del andra gör det inte. Det finns även olika anledningar till att använda primer. En kan vara att man vill ge det efterföljande färgskiktet en bra yta som ger ett "bett". En annan anledning kan vara att man, efter spackel & slip, vill få en yta som är lätt att syna av. Dvs har skarvar och liknande blivit som man önskade? Personligen tycker jag inte att det är fel med en primer, men jag har vid flera tillfälle airbrushat toppskiktet direkt på plastytan (utan primer).

Oriax
0

Tack för ditt svar!

"Vanlig hobbyakryl" är kanske inte det mest precisa uttrycket nej.. :) Vad jag menade är exempelvis vallejos och citadels modellfärger, de som jag använder mest pga de är lätta och blanda och luktfria. Använder en del allmogefärg och "fulhobbyfärger" som tokbilliga målerifärger till större saker som landskap och dioramabaser, men dessa lär nog aldrig hitta ner i airbrushkoppen.

Jag tänkte främst airbrusha plastmodeller, så om färgen är bra klarar jag mej förmodligen utan primer då? Jag använder främst primer i nuläget för att ge nästa lager mer "bett" som du säger och för att slippa penselmålning av stora ytor på tanks eller 40 av Wellingtons linjeinfanterister. Kan jag använda airbrushen här spar ju det en slant i sprayburkskassan och kanske besparar vår natur en och annan död fågel. :)

//Jonathan

[Hayabusa]
0

Vallejo och Citadel funkar bra att airbrusha med. Vallejo har ju dessutom en serie som är färdig, direkt ur flaskan, för airbrushing - Vallejo Model Air. Citadel har jag förvisso inte använt själv, men vet de som använt den med gott resultat. Sedan finns det ju även Tamiya och Gunze vattenlösliga akrylfärger som fungerar alldeles utmärkt.

Vallejo har en annan karaktär än t ex Tamiya eller Gunze, men i grund och botten fungerar alla dessa utan primer. Åtminstone har jag vid flera tillfälle airbrushat direkt på plast, utan primer, med gott resultat. Men, som jag skrev tidigare - det handlar lite om smak, tycke & arbetssätt.

Innan själva målningen startar så tvättar jag modellen med ljummet vatten + lite diskmedel. Detta för att få bort smuts, damm, fingeravrtyck etc. En ren & fin yta är ett bra utgångsläge.

PAK43
0

Hej och välkommen till airbrush-träsket!

En sak att komma ihåg om airbrushing; frågar du 10 personer hur dom gör så kommer du att få 10 olika svar!

Jag rekommenderar att du kör med primer, just för att få bra fäste för dina ab:ade färger.

En annan anledning är att om du alltid primar med en kulör så lär du dig snabbt hur det kommer att se ut när du airbrushar, eftersom bottenfärgen oftast lyser igenom lite om du inte blåser på oändligt mycket färg med din ab. Kör du direkt på plasten så kommer du att få olika resultat beroende på vilken färg plasten har.

Själv har jag bara dålig erfarenhet av att ab:a med Vallejo (båda varianterna) eftersom det vid de tre tillfällen jag försökt blivit ett enda stort klet av färg i munstycket på väldigt kort tid. Jag har dock sett folk framgångsrikt måla med Vallejo, så det går ju uppenbarligen för en del människor :).

I övrigt har jag skrotat alla färger jag har ab:at med tidigare (Tamiya, Vallejo, Modelmaster) till förmån för Lifecolor.

Som primer använder jag Citadels vita, gråa och svarta beroende på vad jag vill åstadkomma för slutresultat.

Joppo
0

#4 Vad förtunnar du Lifecolorfärgerna med? Jag har testat att spruta dem med deras egna thinner, men min AB kletade igen sig hela tiden så jag gav upp.

PAK43
0

#5 Jag kör med deras egen thinner om jag förtunnar och väldigt lågt tryck. Har i några droppar retarder om jag ska hålla på en längre stund.