Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 4032 ggr
Mikael_svensson
0

Färger - Nybörjar fråga...

Hej,

är ny här och ny med modellbyggandet så ha överseende med mina frågor…

Håller på att bygga ett skepp HMS Vangaurd men stöter på problem när det gäller målning av skrovet.

Började med att måla den svarta vattenlinjen sedan maskerade jag med tejp över det svarta för att måla den undre delen av skrovet. Allt gick bra tills att jag skulle ta bort tejpen då slet jag bort den svarta linjen.

Beror det på att jag inte primeade innan eller skulle jag ha gjort något annat för arbete? Kan tilläggas att jag använder mig av pensel och humbrol och revell färger.

En annan fråga, ska man tunna ut färgerna med thinner eller liknande innan man mållar ?

//MVH Micke

starhawk
0

Vad använde du för tejp? cellofantejp är ingen bra lösning en gång följde det med plast när jag använde det, använd maskeringstejp och måla kanten med den färg som är under tejpen. Detta för att försegla tejpen så att inte den andra färgen kryper in under tejpen.

Primer är aldrig fel men det skall funka i alla fall.

Du behöver inte tunna ut färgen med thinner om den inte är för tjock, en nyöppnad burk är som regel helt okey men en gammal burk som varit öppnad kan bli ganska tjock och då behöver man späda ut färgen, tillsätt thinnern försiktigt lite i taget och rör om tills du tycker att den ser bra ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mikael_svensson
0

Tack för svaret.

Tejpen jag använder är någon billig el tejp från DollarStore, vet inte om det är cellofan. Stod inget på förpackningen.

Maskeringstejp man kan köpa på målarfirmor är det något att använda?

Har kollat runt lite här och kanske en dum fråga men har sett att folk tvättar sina modeller innan och under arbetets gång, varför ?

//MVH Micke

Mikael_svensson
0

Vet ni om någon bra guid för penselmålning av modeller?

MarkusN
0

Jag säger inte att maskeringstejpen i hobbyaffärerna är bättre än i andra affärer, men vill man göra det lite bekvämt för sig så har ju hobbyaffärerna maskeringstejp i väldigt många olika bredder, så chansen är stor att det finns en rulle med mått som passar din vattenlinje utan att du behöver skära till och svära över att det inte blir rakt. Så fungerar i alla fall jag :-)

Att ge plasten ett vattenbad med lite diskmedel i, har väl två syften om jag fattat rätt. Dels att bli av med fett från (dina egna) fingeravtryck, men kanske framförallt för att plasten kan ha en hinna av något medel från fabriken, där det har använts för att plasten lättare ska lossna ur gjutramarna. Jag har dålig teknikkoll på exakt hur det går till, någon kan säkert bringa mera ljus i detta.

Har tyvärr inte ett givet svar på ultimat målningsguide, men här är två tips:

Beskriver hela bygget av en tysk jagare i 1:350, men med mycket målningstips

Genomgång av färger, penslar, tekniker osv, "tyvärr" med pansarfokus

muggebigge
0

Själv använder jag den blå maskeringstejpen från flugger…Lägger alltid en spärr med samma färg som underlaget före har…I ditt fall den svarta..Har aldrig haft några problem med att färgen följer med,när jag använt denna tejp…Det även om den sitter på några dagar…Kostar några kronor mer,,men det är det värt…Har dock vart med om den vita tejpen, som är vanlig som maskering…Den suger åt sej färgen nått fruktansvärt…Har hänt att man fått ta bort limrester efter tejpen efteråt till och med

starhawk
0

Målarfirmornas tejp har jag bara använt för att maska områden som jag skall spackla, hobbyaffärernas maskeringstejp har ju den fördelen som MarkusN påpekar att den finns i olika bredder ända ner till under en millimeter

Att tvätta modellen upplever en del som mycket viktigt, själv har jag nästan aldrig gjort det och det har inte varit några problem trots det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[RMSLiners]
0

Jag använder vanlig maskeringstejp (dvs den beiga rullen). Lägger oftast på två lager då det lätt går färg genom tejpen om man råkar måla på den. Men innan jag maskerar på ett ställe som jag redan målat får det stå i några timmar alternativt ett dygn innan jag startar på nytt just för att färgen garanterat ska ha torkat. Har alltid funkat för mig. Sen målar jag också med väldigt finstråiga penslar på små ytor (lite grövre på större), eftersom jag har ett helt konstkitt hemma då jag också målar tavlor finns här också penslar av olika varianter.

Mikael_svensson
0

Vill bara tacka för era råd. Ett lyft var rådet att måla försegling på tejpen innan man målade med den andra färgen samt att jag tog bort tejpen direkt i ett långsamt tempo. Funkade kanon, tänk att det kan vara så enkelt. och lite thinner i burkarna som var halvfulla blev som nya…. MarkusN - Ska köpa in lita Tamaya tejp, verkar bra. Vad skulle man ha gjort utan forum idag! ;) //Med vänlig hälsning, Micke