Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 5372 ggr
Decaius
0

Kungstiger med hinterhalttarnung

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och hallå

här kommer en nybliven modellbyggare och nybliven medlem på forumet… Har förvisso byggt och målat länge, men då med fokus på wargaming snarare än historisk realism.

Jag håller nu på med en kungstiger (Dragon 1:72)med hinterhalttarnung. Det är ju en djungel det där med dunkelgelb… Jag har experimenterat en del, nu beslöt jag mig för citadells desert yellow, eftersom det är deras range jag håller mig till. Funderar nu på prickarna… många eller inte? Och hur stora? Jag tänker mig att många är det mest realistiska, men att det ser bättre ut rent visuellt med få prickar. På bilden är cammot minus prickarna klart… Tacksam för synpunkter!

Decaius
0

en till bild…

[Hayabusa]
0

Här kommer två bilder som jag hoppas kan vara till hjälp.

[Hayabusa]
0

Bild 2

Decaius
0

Tack för referenserna! Många men förbaskat små prickar blir det då…

Decaius
0

Har testat prickmönstret i aktern. Ska ställa den åt sidan några minuter och titta på den om en stund, lättare att se kritiskt då… Har även limmat ihop några fallskärmsjägare som följde med kitet. Det blir ett litet diorama/vinjett, sen tänkte jag.

Dioramabyggare
0

#5: Jösses, den är inte större…! Jag "missade" att jämföra din superfina modell med läskburken i bakgrunden på bilden i #1

Vilken storlek på pensel använde du att måla prickarna med? Eller har du använt färgspruta?

Hihi nu vill vi ju se bilder på de där fallskärmsjägarna Skrattande

Decaius
0

#6: Kul att du gillar den! Jag använder en citadell detail-brush till prickarna. Allt är målat med pensel. När det gäller finlir har jag kommit fram till att färgens konsistens är nästan lika viktig som vilken pensel man använder! Cool

Dioramabyggare
0

#7: Jag kan tänka mig att man får vara "lätt på avtryckaren" för att lyckas göra så ytterst små prickar med färgspruta Flört. Själv använder jag inte färgspruta ("man får säkert ganska många byggsatser för de pengar färgspruta+kompressor kostar"). Men jag har ändå funderat lite på att skaffa en inför målningen av Smĕr J11-modellen i 1/40 som jag köpte på modellbyggarträffen på Göranssons färg nyligen.

Decaius
0

#8: Citadell detail brush är alltså en pensel, en liten mårdhårspensel. Det är med den jag gör prickar… Glad Vore skoj att prova färgspruta nån gång, men just nu kör jag manuellt!

Denna kommentar har tagits bort.
Dioramabyggare
0

#9: Aha, det fattade jag inte i tröttheten, trots att namnet är så "enkel" engelska, att citadell detail brush är en sorts pensel.

Decaius
0

Har testat att måla lite på en fallschirmjäger.

Dioramabyggare
0

#12: Det ser enormt bra ut det med! Får uniformen samma mönstermålning som hjälmen?

Lycka till så mycket med fallskärmsjägarna också!

Decaius
0

#13: Tack! Det du ser på hjälmen är nät. Uniformen är kamouflage-mönstrad. De bar en speciell jacka som gick att knäppa i grenen, därav namnet "jump suit" - ännu ett modeplagg med rötter i det militära!

Dioramabyggare
0

#14: Varsågod!

Det mönstret ser ut att vara ordentligt knepigt att måla i skala 1/72… men jag visste inte heller att tyska fallskärmsjägare hade sådant mönster. Det liknar ju delvis det amerikanska "Woodland"-kamouflaget.

[Hayabusa]
0

Ser bra ut så här långt. Prickarna i kamouflaget ser helt rätt ut.

Man kan nog påstå att tyskarna låg långt framme när det gäller kamouflagemönster, både vad det gäller fordon och uniformer. Skulle tro att de, åtminstone på uniformer, kan anses vara pionjärer och "stilbildare" för moderna uniformers olika mönster. Men, så hade man ju också Hugo Boss Flört

Decaius
0

#16: Tack! Ja jag kör nog prickarna så där! Ja, har man Hugo Boss på sin sida förlorar man iaf krig välklädd! Skrattande Läste nånstans att Schweitz efter kriget tog över waffen-ss kamouflagemönster rakt av.

Decaius
0

Nu känns prickmönstret ganska klart. Just nu ser allt lite grällt ut, tycker jag, men hoppas att ett par washar och lite vädring råder bot på det. Ska dock måla detaljer innan dess.

[Hayabusa]
0

Ser bra ut, tycker jag.

PAK43
0

Kolla på filter också om du vill "få ihop" färgerna lite mer, exempel och förklaring av tekniken finns här bland annat: http://migproductions.com/2010/11/washes-and-filters/

Vet inte hur det funkar i 1/72 men i 1/35 är det väldigt subtilt men ger ändå en god effekt.

Decaius
0

#20: kollade upp länken, tack för tipset. I warhammer-miljö kallas tekniken glaze. Man kan få bra effekter med kraftigt utspädd färg. Eftersom mina är akryl kan man använda en liten gnutta diskmedel för att minska ytspänningen, så lägger den sig i ett fint jämnt skikt om man vill ha ett filter/glaze och inte en wash. Vet förvisso inte hur min teknik funkar på stora släta ytor, då jag mest målat 28mm-figurer!

Decaius
0

Så, nu är det klart för vädring… Dekaler gör mig stressad, vad gör man för att de inte ska blänka? Funkar vanlig matt lack?

PAK43
0

Dekalvätska (Micro Sol och Micro Set är väl dom bästa) är bra att ha på dekalerna, då smälter dom mer eller mindre fast i underlaget (lite beroende på hur tjocka dom är), sen mattlackar man ovanpå och då blir dom oftast matta. Det kan funka bra med mattlack direkt också, men då kan man få blaska på flera lager osv. En inte helt exakt vetenskap för min del i alla fall, men dekalvätska plus lack funkar oftast. För mig. :P

Decaius
0

#23: Ok! Tack för tipsen! Det ska jag kolla upp! Glad

Dioramabyggare
0

#22: Vad är egentligen de där små prickarna på stridsvagnens kamoflagemålning till?

Decaius
0

25: Jag antar att syftet var att bryta upp vagnens konturer ytterligare? Som Hayabusa påpekar, tyskarna var ju pionjärer när det gällde kamo…

Decaius
0

Har testat att chipa lite. Det är möjligt att jag blev för ivrig och kanske gjorde lite mer slitage än vad jag först planeratObestämd, men jag hoppas att helheten blir bra när den är nersmutsad och klar…

Dioramabyggare
0

#27: Vad använde du att chippa med?

Decaius
0

28: Jag hettade upp en bit gjutram och tänjde ut till en liten spets och applicerade mörkbrun citadell-färg med den på upphöjda ytor. Sen fyllde jag i lite slumpmässigt med citadells boltgun metal.

Dioramabyggare
0

#29: Jättelyckat resultat! Skrattande

Decaius
0

Tack! :-) Kom på att jag duttade på lite av färgen med en bit skumgummi-svamp också, förresten!

Dioramabyggare
0

#31: På vilka delar av stridsvagnsmodellen?

Decaius
0

32: Fronten + stänkskärmarna. Det kommer mer bilder snart!

Glennaia
0

Den tanken gillar jag, finns bara ett ord eller två ord, snygg som fan, blev visst tre ord :)

Decaius
0

34: tack som fan :-)

Decaius
0

Nu ser hon ut som efter ett rally i Ardennerna…Tungan ute

Det som återstår är några washer och eventuellt lite definerande skuggning av fördjupningar och liknande, som runt tornkupolen och så…

Decaius
0

Jag braxade på med extra mycket slitage där jag antar att man kliver runt när man ska i och ur.

Decaius
0

Och en till…

Chiquita Dude
0

Ruskigt snyggt!Skrattande

Decaius
0

#39: Tack! :-) Insåg dock att jag gått över gallren i aktern med lite för tjock färg(se #37).. Ser lite kladdigt ut, hoppas det går att snygga till med washen.. :-P

TobbeA
0

#40 Har faktiskt lyckats täppa igen galler med airbrush, blir lätt så när det finns nåt bakom. Man måste nästan måla dom på etsarket och sätta dit efteråt.

Decaius
0

#41 Låter klokt! Så ska jag göra på nästa vagn! B-)

Decaius
0

Har börjat experimentera lite med washer.

Decaius
0

en till bild

Decaius
0

Å sista. Som sagt, jag planerade nog att göra vädringen något mer subtil mot hur den senare blivit, men jag är ändå rätt så nöjd för att vara en okritisk nybörjareTungan ute

Konstruktiv kritik och tips mottages dock tacksamt!

Decaius
0

Nu är tigern klar förutom lite vädring av larvfötterna. Jag tror jag väntar med det tills jag har kommit en bit med dioramat där den ska ingå… Ska det vara ett Ardennerna-dio blir det snö.

Decaius
0

Decaius
0

Decaius
0

Decaius
0

Antenn måste man ju ha också!

Roca
0

Supersnyggt bygge!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

zoncar
0

Om jag nu inte missförstå något så är skalan 1:72!! Isåfall vilken underbar liten juvel,, så förbonkat läckert modellbygge!!! ger dig ett betyg ja ganska "dåligt" bara 10 av 5 möjligaObestämd ett superbygge!!!!!

Decaius
0

51, 52: Tack för de uppmuntrande orden!Cool

Ja, zoncar, det är en 1:72 från Dragon. Tack för det generösa betyget! Det var ett roligt bygge och det är nog det jag är mest nöjd med hittills. Glad

Roca
0

Känns som ett väldigt bra utfört "nybörjarbygge", vädringen är ju fantastiskt bra gjord! Är allt gjort med pensel vad gäller målningen?

Sen vill jag fråga; hur har du målat ögonpartierna på Fallschirmjägern i #12? Jag har ju målat en hel del figurer, men hittills inte brytt mig om/vågat mig på denna detalj.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
0

Hej Roca och tack för berömmet! Skrattande

info om hur jag gjorde slitaget finns i #29-33 i den här tråden.

Sedan har jag lagt på några washer:

en svart på bar metall och i de djupaste fördjupningarna,

Två successiva "grön-bruna" över hela tanken

Sedan svart igen med en fin pensel där jag ville ha en sotig eller oljig effekt.

Jag skulle kunna utveckla detta ytterligare men jag måste gå och packa flyttlådorSkrikandes

Slutligen, när det gäller ögon i 1/72-skala nöjer jag mig med att antyda ögonen med två små svarta horisontala sträck målade med tunn färg och en fin detaljpensel! Hoppas det var informativt!Skrattande

StefanW
0

Tråden fortsätter i del 2

Stefan - Modellbyggare

Inlägget är låst för nya kommentarer