Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 6994 ggr
zander
3

Cutty sark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu tycker jag att det är dags för en bild på mitt bygge.

Däcksbyggnaderna är klara men dom ska inte på förrän masterna är ditsatta för jag vill komma åt masterna under däck när dom e klara.

Skrovet är halvfärdigt nu.

Tror jag tar itu med riggen nu och den verkar inte nådig.

Bygget har legat nere periodvis när det har kört ihop sig med framförhållningen.Obestämd

pelleb
1

Dom blir snygga när dom är klara, men uj vilket jobb det är på vägen. Det ser bra ut så här långt. Lägg upp mer bilder under byggets gång, det är alltid kul att se.

PeO

TommiN
1

Fina linjer på skeppet,den blir nog riktigt snygg färdig,men jag lider med dig när du ska börja med riggningen,kan tänka mig att det kommer ta sin lilla tid..Glad.

Jonssonligan
1

Mycket trevligt. Kämpa på.

zander
3

Jag tog en bild på sakerna som e färdiga att montera.

Detta är f.ö. platsen jag sitter på när jag bygger. Håll med om att jag har en snäll fruSkrattande.

Nu lägger jag pannan i djupa veck o funderar på hur riggningen ska gå till. För har man tagit fan i båten så får man se till att han kommer iland.

Penguin
0

Mycket snyggt, ser ju helproffsigt ut.

Sitter själv och våndas över att börja med riggningen på min Bluenose II. Har inte lyckats mobiliser tillräckligt med mod ännu!

starhawk
1

Just det där med riggningen gör att jag inte själv skaffat nån fullriggare, men jag har sneglat på dom med längtande blick

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

zander
1

Så, nu har jag kommit igång med riggen och vill dela med mig.

Nagelknipsare, med den kommer man enkelt nära knutar för att klippa av utstickande tåtar .

Avklippta tandpetare för att sträcka linorna så där lagom.

Lim i ändarna så linan blir styv, lättare att trä genom små hål.

Jag tycker det är lättare att jobba på en tillverkad platta än att ha masterna monterade på båten.

Det är inte ritningarna jag klistrat på plattan, bara kopia på del av ritningen.

Så har jag gått handlingarna lite i förväg, sneglat på linorna tillbommar o sånt så nu e jag snurrögd och har svårt att hitta tangenterna när jag skriverObestämd.

zander
1

Hjälpredan hittade jag i källaren för en tid sen. Den kommer jag säkert att ha mycket nytta av framöver när alla block ska på linorna.

Lägger in en bild.

Egentligen skulle jag vilja dokumentera alla moment, men det är jag för rörig till. Flyger från det ena till det andra.

Jonssonligan
1

Aaa, mycket fiffigt med kopia på ritningen som mall.

Tack för det tipset.

TommiN
1

Ser bra ut Zander,man hittar alltid nåt hemma som man kan använda till byggen.Glad

Azgaron
1

Ser mycket bra ut så långt Zander! Lycka till med riggen!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

zander
1

Första steget på riggningen.

Nu får jag beställa mer tråd från tåg o hobby i Luleå.

Här i Malmö fanns det tråd men inte rätt färg.

Medan jag väntar på tråd får jag väl fila lite på skrovet o lusläsa ritningar.

Har lite svårt med i vilken ordning jobben ska göras.Obestämd

Azgaron
1

Snyggt Zander! En del jobb med det där ser det ut som, och det är väl bara början.

zander
1

Varvsarbetet ligger just nu nere p.g.a. materialbrist.

Den ende som jobbar e inköparen o V.D´n som sliter med att hitta rätt riggtråd med rätt färg o kvalitet.

Tråd liknande den som fanns med i byggsatsen är svår att hitta.

Den tråd "Billingboats" har nu är vit, inte beige som den i byggsatsen. Dessutom är den nya tråden "skäggigare".Se bild.

En annan sak är kättingen som var kopparfärgad innan och är mässingsfärgad nu. Undrar varför dom gör så.

I.o.f.s. har det inte så stor betydelse för dom ska ju målas ändå precis som ankarspel o annat skrot på däck.

Som V.D för varvet måste jag bara ha bonus. Ska ta upp detta med styrelsen som består av min fru. Tja det blir väl en potatis extra på tallriken om jag når riktiga resultat.

PonCar
1

Oj, oj Zander -det där kan man kalla rigg! Ska aldrig mer gnälla om plasttrådarna på min "Hawaiian Pilot"…Obestämd

Pontus

zander
1

Zå, nu är masterna samlade.

Har satt dom och däcksbyggnaderna provisoriskt på.

Skrovet ska ju bli svart o rött så småningom och jag har funderat hit o dit om jag skulle färga linorna o stegarna i riggen lite mörkare.

Kan inte bestämma för det ena eller andra.

Goda råd e välkomna.

Proosen
1

Jädrar vad snygga de är Clipperskeppen, å ditt skämmer ju inte direkt ut dem!

Det kommer bli urtjusigt med hela riggen på plats. Angående färgen på riggen så skulle nog jag köra på en lite mörkare kulör. Synd att du inte tänkte på det tidigare, för då hade du kunnat koka tråden med t.ex. lökskal, kaffe, the eller annat som färgar. Gärna olika tampar i olika färgbad för att få ytterligare en dimension på det hela.

Nu gör det inget med de ljusare tamparna heller, det ser fint ut det också men jag är nog för ett lite mörkare intryck från dem.

Niclas

Azgaron
1

Ser riktig bra ut det där! Ska bli kul att se skrovet målat!

[Henke29]
1

Ja de här ser kanon ut…
Vilken fin skuta Tungan ute

zander
1

Riggen fick jag lite mörkare med hjälp av lim och resten kommer jag att göra med hjälp av tipsen från Proosen.

Nu har jag lagt ett lager med färg på skrovet för att kunna se ojämnheter bättre. Slipat första varvet och spacklat med ganska tjock svart färg. Ojämnheterna var inte så djupa så jag tror det ska räcka. Sen blir det troligen ett par varv med vattenslipning varvat med fläckmålning innan det slutliga lagret.

Det blir säkert jämnt o så, men så infinner sig frågan: Ska det va så? Eller ska man måla det med pensel för att få fram en bild av verkligheten?

Mina kompisar säger si o jag säger så och övriga i bekantskapskretsen säger varken bu eller bä, bara att jag inte e riktigt navlad.Skrattande.

Jonssonligan
1

Skulle du vilja förtydliga "Riggen fick jag lite mörkare med hjälp av lim", jag blev väldigt nyfiken.

Beträffande målningsteknik. Min morbror penselmålade allt på sina båtar. Airbrush var inte att tänka på. Ej heller sprayburkar.

När det sen gäller "äktheten", tja, som du tydligen redan märkt av, råder det delade meningar om det. Självklart var båten penselmålad när den var ny, men ärligt talat, hur mycket syns penseldragen i skala 1/"till vad det nu kan vara"

Läser med spänning detta inlägg. Fortsätt, det ser bra ut.

zander
1

Jo, riggen (stegarna) smorde jag in med attak-lim.

Jag gjorde det när dom var uppspända i rätt läge på byggbrädan, för att dom inte skulle ändra form, för linorna blir lite styva av limmet.

Jonssonligan
1

Aaa, smart.

Får testa vid tillfälle.

Tack för förtydligande.

Jonssonligan
1

Hoppsan, nu blev det två inlägg….Ja, se dessa datorer.

zander
1

Dundertabbe IGEN.

Istället för spackel använde jag färg för att fylla i håligheter. (Hade inget spackel hemma)

Nu får jag vänta minst en vecka innan jag kan slipa igen för färgen måste torka helt igenom och det kommer att bli dubbelt så svårt att slipa.

Så kan det gå när inte haspen e på.Skrikandes

Nåja man får väl försöka smila ändå.

ElLobo
1

#25: Är det bara mindre repor och håligheter så kan det fungera med Tipp-Ex om du har det hemma. Helst den gamla miljöovänliga sorten (ej vattenlösliga), den täcker bättre.

zander
1

Tack för tipset. Det måste jag prova om jag nu får tag på det.

Bra grejor har ju en tendens att försvinna från marknaden.

starhawk
1

#27: Man skulle också kunna säga att miljövänliga produkter tenderar att vara skräp

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
1

#28: Ungefär så, ja.

zander
1

Nu är jag nära sista varvet av slipning o målning av skrovet.

Ett litet mellanspel igår med tillverkning av tofterna till livbåtarna.

Det här med målning var svårare än jag trodde.

Klantade mig ganska duktigt innan med att grunda med fel sorts färg.

Fick slipa ner rubbet eftersom grundfärgen "kokte" när jag sprayade.

Nu har jag lärt läxan: En sorts färg hela vägen.

Hogge38
1

Var hon inte var klädd med kopparplåtar under vattenlinjen?

rikardengdahl
1

Grymt fin färg du fått till. Själv har jag ingen airbrush så jag har penslat.

Jag hade samma problem när jag målade, har nu provat på bitar jag har liggande, och hittat hur jag ska göra på nästa bygge. Hälften vatten hälften grundfärg, sen måla, våtslip, måla, våtslip måla. Kollade mitt godsnummer på posten och nästa bygge är sorterat, så ja hoppas de kommer imorgon Skrattande

zander
1

#31 Jo, alldeles riktigt. Hon var klädd med kopparplåt och det visste jag inte förrän idag när du ställde frågan. Slog upp i vikipedia o fick bekräftat. Tack för att du ställde frågan innan jag hann måla sista varvet.Glad

Nästa bygge ska jag ta reda på mer historik från början.

zander
1

#32 Jag kör med biltemas hobbysprayburkar. tyvärr e urvalet av nyanser inte så stort. Jag har en airbrusch typ Jula men har aldrig fått igång den o när jag försökt har det kladdat alldeles förbannat.

Till nästa bygge tänker jag gå över till pensel o vattenbaserad färg så jag slipper gasmasken.

Om jag minns rätt ska du börja på en mahognyfarkost.

Ska bli roligt att följa med på resan.Glad

rikardengdahl
1

Jag kör med humbrol, de luktar ju lite som sagt men har inte haft dom stora ytorna som du har. Blir finns glans med deras färg. Japp, mahogny nästa Skrattande

zander
1

Så här blev det.

Istället för blank svart valde jag svart satin.

Medan färgen torkar ordentligt tar jag en paus från byggandet. Det är så lätt att det blir skador om färgen inte är genomtorr har jag fått erfara.

Azgaron
1

Blev riktigt snyggt Zander!

sponny
1

Riktigt snyggt målat, ska bli kul att se mästerverket klart.

Texxas
1

jättesnyggt målat

zander
3

Tack alla. Det sporrar till lite mer aktivitet så om "gud" vill o kusken får röven av vagnen så bör den bli klar till höstenObestämd.

zander
1

Ja, så kliade det alldeles för mycket i fingrarna så cutty sark revs ner från höglagerhyllan.

Mattade ner den tidigare förskräckligt blanka färgen o satte dit avbärarlister "krock- kuddar" för att citera muggebigge.

Min vana trogen fäste jag listerna med mässsingsspik.

Bogsprötet e också klart men monteras först när masterna e klara. Transporten mellan höglagret o köket innebär alltid en viss risk.

muggebigge
1

Gött att du kommit igång igen…den ser väldigt vacker ut o har väntat på fortsättningen.Själv har jag gått över till sprayburk,då jag inte blitt nöjd med penselrändernaSkrattande…men det är ju tycke o smak som avgör

petzon
1

Kul att se att bygget är igång igen, själv har jag svårt för att återuppta gamla byggen eftersom jag tycker att det lätt går årsringar i byggena. Man lär sig hel tiden nytt så efter en tid (ibland bara några veckor) tycker man att det gamla man gjorde inte duger

zander
1

#42. Jag har övergett sprayburkar o kör istället med akryl som jag köper på hornbach.  Jag tycker den täcker bättre än t.ex. humbrols . Nackdelen med akryl e att man får skynda sig för färgen torkar fort som tusan. Det finns visserligen "retarder" men det har jag inte provat ännu.

Humbrols färger tycker jag dessutom e svindyra, ca 1500 kr/liter. Ocker vill jag kalla det. Tyvärr e man hänvisad till dessa om man ska måla ett fåtal pinaler.

#43. Ja, så e det. Oh, gissa hur många årsringar mitt cuttybygge har. 25 ungefär. Den har varit några vändor i källare o på vindar o har även ramlat i golvet och fått skador därav.

Hursomhelst, bygget e igång igen efter "påtryckningar" av barn o vänner som säger: " Allt det arbetet du har lagt ner på båten får ju inte va förgäves".

Rårna har kommit på o blocken e disatta på mast nr 1. Billingboats ville att masterna skulle va ljusblå, men det ville inte jag.

zander
1

Lite nagelbänkar o ett räckverk. 80 hål krävdes.

För skojs skull räknade jag hålen enbart på rårna på en mast. 120 blev det. Inte undra på att jag ibland undrar: Vad håller jag på med?    :-)

zander
1

Block o kättingar monterade på alla tre masterna.

Till återstående stag kommer jag att använda samma riggtråd som till stagen i stegarna.

Till löpande segelgods blir det antagligen brun björntråd. E jag halvvägs i bygget nu tro? Nja, jag tvivlar på det.

Ritningarna ger mycket över att önska som t.ex. tydlighet o det ger plats för en del gissningar. Men så e det väl i modellbyggarvärlden.

Decaius
1

Ser otroligt maffigt ut! Hur höga är masterna egentligen? Ser ut som de snuddar taket!:-D

zander
1

Jo, den högste av  masterna e 55 cm hög. Hyllan dom står på för tillfället e placerad 70 cm från taket. Egentligen e modellen alldeles för stor för min smak. Men det var den jag började min byggarbana med. Så nu e det bara att ro bygget iland

Decaius
1

48: du rivstartade verkligen din modellbyggarbana! Ingen liten nybörjarmodell, det här! :-D

zander
1

#49 Ja, jag startade i helt galen ände. Orsaken var att jag beställde den på "Ellos" i början på 80-talet o dom hade ingen klassificerng som upplyste om att det var ett bygge avsett  för experter. Jag tror inte att jag blir expertsådet får bli vad det blir. Som jag brukar säga: "Det vill gärna bli bra." Obestämd

Nu e relingen färdigställd sånär som på några stöttor för räckverk runt backen. Oj vad lövsågen fick jobba, fyra meter pust o en bröt jag när jag sågat hälften Relingen kan jag inte montera förrän maststagen e på plats för om jag gör det nu så blir det ont om plats när tamparna ska träs i blocken o taljorna. Så relingen får ligga på höglagret så länge.

StefanW
1

Bygget fortsätter i del 2

Stefan - Modellbyggare

Inlägget är låst för nya kommentarer