Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 7925 ggr
StefanW
2012-09-26 14:03

Cutty sark, del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

zander bygger vidare på Cutty sark.

Här är en länk till del 1

Stefan - Modellbyggare

Annons:
zander
2012-09-28 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag håller jag på att experimentera med vilka linor jag ska välja. Här e en variant av brun björntråd som jag slängt upp bland rårna för att få ett hum om hur det kommer att se ut. Goda råd e välkomna.

zander
2012-10-05 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Stagen i riggen klara. En jäkla massa linor att hålla reda på. O värre lär det bli när löpande segelgods dit. Jag dansar på slak lina o fotograferar som en nötta.

petzon
2012-10-05 17:06
#3

Härligt med rejäl rigg, ser nästan ut som knypplingGlad

zander
2012-10-08 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Rättar till lite misstag.

Stegarna blev för ljusa o framträdde inte tydligt nog så jag blandade vitlim o vatten 50/50, tillsatte 25% ljus valnötsbets. Målade stegarna med blandningen o tycker själv att det blev mer "lagom" färg. Innan jag fortsätter med resten av stagen som hänger lösa på bommarna får jag göra samma sak med dom. Ja, så får jag göra bara för att jag inte tänkte efter före.

Hektor
2012-10-08 22:43
#5

Jag kan bara inte se mig mätt på dina alster! Gillar dessa gamla segelfartyg med massor av rigg (både löpande och stående). Jag tycker du håller en verkligt hög klass på allt du gör!
Inspirerad av dig plockade jag fram Graupners Pamir som legat i sin låda sedan 1970-talet. Jodå den är lite påbörjad och till min glädje såg jag att tillbehörssatsen även fanns med. Enda "felet" med den är att skrovet skall byggas upp av ett stort antal balsaklossar som sedan skall slipas i flera månader (antar jag)!

Har bokmärkt alla dina trådar i syfte att insupa alla bra tips.

zander
2012-10-09 12:06
#6

Tack för dom orden. Dom värmde o det e roligt att kunna inspirera andra till byggen. Visst e dom fina, segelfartygen, allrahelst när man sätter segel på dom.

I byggsatsen var det segel med, men dom tryckta svarta linjerna var så grova att det skulle se groteskt ut om jag satte upp dom. Tyvärr gick det inte att bleka bort linjerna heller. Så det får bli utan segel.

När jag började bygga cutty sark skulle det bli en båt med en fullt fungerande rigg så att man skulle kunna både hissa, hala o trimma rår o segel men det e en omöjlighet åtminstone för mig.

I början lånade jag böcker på bibblan för att förkovra mig o då stötte jag på  skrovuppbyggnad med träklossar. Det stod om tillvägagångssättet men jag blev inte klok på hur man skulle få ett skrov som e likadant på båda sidorna.

Nåväl, dom skrov jag har byggt har varit med plankning på spant. Jag antar att det e en hel del mer slipning av ett skrov byggt med klossar o svårare.

Jag hoppas du fortsätter med pamir o att du lägger upp en del bilder här så att man kan få lära sig nya saker.

Annons:
zander
2012-10-18 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kalabaliken e nära så en liten paus i riggbygget för att slippa psykbryt ;-). Linor, linor o kättingar i enda röra. Därför plockade jag fram lite detaljer som jag "slipade" på: bommar, nagelbänkar, tofter o durkar till livbåtar. Som grädde på moset fick jag gjort den tredje lejdaren också

Nu säger ritningarna att båtarna med tofter o durkar av trä ska ligga upponer. Varför då göra dessa i trä när dom ändå inte kommer att synas. Nä det ändrar jag på för det e ju så att man vill att jobbet man gjort ska synas. Eller?

zander
2012-10-18 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Som det ser ut idag. Inga linor kan sättas fast slutgiltigt förrän alla stag till samtliga master e på plats. För spänner man för mucket på en lina så slaknar en annan o masterna kommer då inte synkront med varandra. Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet men det får tiden utvisa..

Decaius
2012-10-18 13:19
#9

Jag kan ytterst lite om maritima modeller, men din clipper (heter det inte så? Tungan ute) är ju helt fantastisk.

Har sett flera här på forumet klaga över psykbryt… det kanske borde finnas en egen avdelning, där man kunde ventilera sig och få psykiskt stöd: "jourhavande modellbyggarkompis"? Skrattande

zander
2012-10-19 13:03
#10

Jo det e en clippermodell.

Jourhavande modellbyggarkompisar finns det redan många av på forumetOskyldig

Kanske uttryckte jag mig lite dramatiskt i inlägg 7.Skäms Det ångrar jag för det kanske skrämde bort någon som tänkt bygga nåt liknande. Så jag säger: Det e inte så svårt att bygga dylikt som många tycks tro. Jag tror att det största hindret är att övervinna tankar på att man inte klarar av det.

Decaius
2012-10-19 14:04
#11

Haha, jag förstod vad du menadeSkrattande Psykbryten är ju en del av spänningen med den här hobbyn! Inte för att det känns så just när man tappat en bandlänk till en 1/72-tank under köksbordet eller liknande, men när pillet är klart förstår man ju varför man håller på Cool

Och din byggtråd är helt klart inspirerande snarare än avskräckande! Glad

/Calle

erihan
2012-10-20 09:02
#12

Ser jättesnyggt ut! Jag har en Amati Nina liggande som jag blir lite sugen att ta ag i när jag ser ditt skepp…

zander
2012-10-22 12:06
#13

Tackar.

# 11. Bandlänkar, jag kan föreställa mig hur små dom e o hur mycket dom krymper om dom hamnar på golvet. Alla pinaler under 4 mm e för små för mina klumpiga fingrar o halvkassa ögon.

# 12. Tur att jag inte har en Amati Nina liggande för den hade jag inte kunnat vänta med tills cutty e klar.

Hoppas du kör igång bygget o lägger in bilder o beskrivningar här under byggets gång.

Annons:
Mr_bob
2012-10-22 18:47
#14

Det kommer att pryda hyllan. Helt klart. Mycket vackert. Jag själv började på samma modell för evigheter sen. När riggen stod på tur så avstannade bygget. Blir lite inspirerad av ditt bygge. Fast jag var inte så noga då. Men ett färdigt fuskbygge är bättre än inget. Kul att följa ditt bygge.

zander
2012-10-23 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14. Tack. Det manar till fortsatt lindans.

Jag har sett en skymt av din cutty sark uppe på en hylla i ett av dina inlägg o det såg ju inte ut som nåt fusk. Förresten vad e fusk för nåt i sammanhanget.

När jag gjorde byggnaderna, skannade jag flaken färglade väggarna i photoshop o printade ut på ett något tjockare o glansigare papper. Klippte o klistrade o slutligen ett par lager med klarlack. Fusk? Nej inte enligt mig. Papper e ju också trä. :-)

I helgen fick jag till alla linor på bogsprötet. Dom sitter inte slutgiltigt fast för att jag vill ha en justeringsmöjlighet senare, så linornas ändar häftar jag tillfälligt med häftmassa.

zander
2012-10-24 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så har turen kommit till blocken på stagen.

Det här va lite lurigt, precis som på stegarma, eftersom varje stag blir lite längre ju mer akterut man kommer. Därför trädde jag en mässingstråd i dom övre hålen på blocken o fick på så sätt blockens horisontallinje att stämma.

zander
2012-10-29 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lindansen fortgår med svåra steg.

Alla sidostagen e trädda i sina block. Ibland går öglorna i blocken av om man drar en aning för hårt i linorna o då blir det ny öglebult i nagelbänken. Träblock hade nog varit att föredra liksom riggtråd av bättre kvalitet.

Nu ska jag sträcka linorna i blocken så att masterna stämmer i lutning o att dom står i linje med varann o att alla linorna e sträckta. Man behöver inte ta en öl för att bli yr i skallen, för det blir man av lindans. Åtminstone blir jag det.

Decaius
2012-10-29 10:51
#18

Vilket arbete! Men det blir sjukt snyggt! Jag är mycket imponerad. Tumme upp!

petzon
2012-10-29 18:08
#19

#17 ser bra ut Zander, men vilket jobb, Halva byggtiden rigg?

Billings block är inget vidare, jag föredrar träblock, Eskader har nog världens snyggaste träblock, men de är DYRA, RIKTIGT DYRA. Använde dem på Callmar och blev halvt ruinerad på den enkla riggen. Vågar inte ens tänka på vad det skulle kosta att utrusta Cutty Sark  med dessa block.

zander
2012-10-31 10:29
#20

#18. Tack.

Nu återstår den förmodligen lättare delen av riggningen, trimlinorna av mörkbrun björntråd. Tyvärr har det kommit ett knäckt revben ivägen. Men gott komma skall.

#19. Ja, det skulle kosta sådär 700 kr enbart för blocken till maststagen om jag köpte av eskader + att jag skulle få tillverka eller köpa öglorna som håller blocken. Om jag sen skulle byta ut alla taljor också skulle kalaset gå på sådär 4000 kr. Mer än vad byggsatsen kostar.

Mer än halva byggtiden rigg e passerad, jag e riktigt sugen på resten.

Annons:
zander
2012-11-26 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Lite taljor o sånt har kommit på plats. Det börjar bli lite trångt bland alla kättingar o linor. Ögonen går i kors när man håller på med sånt här så därför blir det inga längre byggstunder. Ingen lina får ligga an mot stag eller annan lina o därför får man kolla från alla vinklar innan man slutgiltigt fäster blocken. Det gäller att va stadig på handen o undvika att rycka till när tassarna e inne bland linor, rår o master.

Decaius
2012-11-26 20:49
#22

Och jag som tyckte det var pilligt att montera vinschen på min halvbandare…

Mycket snyggt det här!

Hektor
2012-11-28 00:28
#23

Jag bara drägglar! Urtjusigt tycker jag. Kul också att du gör egna verktyg.

zander
2012-12-01 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22. Tack. Jag visste inte vad en halvblandare var. Men nu vet jag o ojoj vilka små pinaler det måste va på såna byggen. Det e väl förstoringsglas som gäller. På cutty sark e grejorna inte så små men dock på gränsen för mig att hantera.

#23. Tack. Ja verktyg måste man ju ha o därför gör jag egna. Dels för att jag inte vill lägga ut en massa pengar på att köpa sånt som man kanske bara har användning för en gång o så håller man båda hjärncellerna igång medan man funderar på funktionen av verktyget.

I veckan har jag inte dansat på linor. Jag har letat efter block med två öglor för att det ska fungera o se riktigt ut. Tyvärr har jag inte hittat några som är i rätt storlek o färg. Så jag får finna en lösning.

Lägger in en bild som får tala för sig själv.

zander
2012-12-01 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag lägger in en bild på riggverktyget här också. För det är väl egentligen här det hör hemma.

Decaius
2012-12-01 13:31
#26

#24: Hoppas det löser sig med blocken! Nja, jag menade snarast att min halvbandare är en baggis jämfört med din rigg! :-)

zander
2012-12-01 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Blocken får nog bli som på bilden.

Annons:
zander
2012-12-10 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nu har jag mellanlandat med lite montering av däckspinaler såsom lastluckor, lejdare, vinschar, nagelbänkar o lite annat smått o gott som måste dit innan rårnas taljor o trimlinor ska dra`s. Masterna e fixerade o jag ganska yr i bollen när jag kikar in bland alla linor o taljor o på ritningarna e det många frågetecken som ska rätas ut.

Nu e jag kanske halv-vägs med riggen. Men bara kanske.

Försöker f.ö. lära mig fotografera med någorlunda resultat.

Decaius
2012-12-10 14:23
#29

Det ser grymt imponerande ut. Det blir riktigt maffigt! Glad

Mr_bob
2012-12-10 20:47
#30

En pampig pjäs. Kul att se en som blir färdig. Och bra blir det. Fotona är det absolut inget fel på. Fortsätt så.

zander
2013-01-22 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Tackar.

Nu har jag jobbat lite på riggen, är nästan färdig med linorna från mast två o bakåt. Det återstår bara att fästa ett par av linorna men det kan jag inte göra förrän reling o röstjärn e monterade.

zander
2013-01-22 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Riggtrådsverktyg ver. 2.0 gjorda av en pincett.

Ver. 1. av verktyget som jag visat tidigare blev ingen hit. Dom fastnade ofta i andra linor när man skulle ut från "ormboet".

zander
2013-01-23 15:48
#33

Till den som inte kan logga in.

Varsågod, nu kan ni läsa #32

zander
2013-01-23 15:51
#34

Nähä det funkade visst inte.

Annons:
Mr_bob
2013-01-23 20:20
#35

Ja det blev en knepig grej med inloggningen. Med tanke på dina verktyg så påminner det om operationsinstrument. Hade du tänkt att sätta segel också?

zander
2013-01-23 21:20
#36

Njet, några segel blir det inte. Från början var det tänkt att seglen skulle sättas men dom tryckta segelsömslinjerna på segelduken, som var med i byggsatsen, var för grova o gick inte att bleka bort. Därför skippar jag den biten för det skulle se groteskt ut med 2-3 mm sömmar. Har du lika breda markeringar på seglen på din cutty?

[Henke29]
2013-01-23 22:15
#37

Vilket pilleri med riggen.
Ser attans snyggt ut…Skrattande

Mr_bob
2013-01-24 11:26
#38

Jag hade inga färdiga segel. Gjorde ett försök göra själv men hittade inget bra material till detta. Men om sanningen ska fram så hoppade jag över det. Som med hela projekter. Jag får se om det blir en fortsättning.

zander
2013-01-24 12:42
#39

När jag var färdig med"Bohuslän" hade jag ingen lust att fortsätta med "Cutty Sark", men efter påtryckningar från fru, barn o bekanta tog jag ändå tag i bygget o nu e jag tacksam att jag lyssnade på dom.

Jag hoppas du tar tag i bygget igen för du har ju ändå lagt ner en hel del jobb på den.

zander
2013-02-13 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag har legat lite lågt på sistone, men trots det har det blivit några linor monterade. När man sitter där tycks linorna bara bli fler o fler. Fan, där har jag visst missat en lina o där en till o var ska den o den sitta fast? Man blir yr i bollen ju.

zander
2013-02-13 15:11
#41

Annons:
zander
2013-02-13 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Dävertar, röstjärn o lite räckverk har jag också tyat med
 

dävertar

zander
2013-02-13 15:53
#43

Decaius
2013-02-13 17:42
#44

Hon blir förbaskat grann, din Cutty! Kul med en uppdatering! :-)

Hektor
2013-02-13 21:33
#45

Som sagt, det här blir bra bättre och bättre. Var idag ute i förrådet och kollade så att min Pamir låg kvar. Det gjorde hon. Undrar bara hur all balsa och trä mm har klarat 25 år i kalla förråd? Har du tillverkat räckverken sjölv eller fanns de med?

erihan
2013-02-14 09:09
#46

Kanonsnyggt! Imponerande att du kämpar dig igenom all riggning!

Erik

zander
2013-02-14 14:21
#47

Tackar, tackar.

En hel del modifieringar bland linor o nagelbänkar. Sätter en lina enligt ritning o det ser okey ut, sätter en till, fortfarande ok. Så kommer det till tredje linan, ja då korsar den en annan lina som jag satt i ett tidigare skede o ligger o skaver mot den. Riva, flytta om linor göra om, riva flytta o göra om. Så håller det på trots att jag gjort rätt enligt ritningarna. Till slut blir det bra ändå. Ibland undrar jag om det går att bygga en fullt fungerande rigg med ritningar, beskrivningar o material från billingboats.

Jo, trä lär visst klara sig bättre där det e kallt.

Räckverken var med i byggsatsen i form av färdigborrade relingspinnar. Dom var väl inte så välgjorda för dom varierade i måtten. Upp till 3/10mm. Det blir lite extrajobb när man ska borra hålen dom ska sitta i

 Mässingstråden får man böja o montera själv.

 Nu har jag gnällt färdigt för idag, tillbaka till lindansen.

ElLobo
2013-02-14 19:15
#48

Fortsättning i del 3.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: