Ju 87 B-2 Stuka 1/48
Mitt senaste tillskott i bygghögen, då jag nu har lite stiltje i mitt byggande av dioramat över Omha Beach, dels för att jag inte har fler saker hemma till att att måla osv och att jag behöver en paus från att måla figurer.
Under tiden nu kommer jag påbörja att bygga denna stuka som även längre fram skall vara en del av ett diorama över en del av ett tyskt flygfält mitt under brinnande kampanjen i Bulgarien April 1941
Tanken är att Stukan skall få den klassiska gula nosen, vet att nästan alla målar den i den färgen, men valet är så enkelt att den är snyggast så. Även så kommer jag låta motorn vara öppen då tanken med att ha planet med i ett diorama är att den är inne för underhåll och tankning osv.
Beteckningen för den camon blir Stab III/StG 77
Återkommer senare med dioramat i en annan tråd.
Nu inväntar jag lite andra delar som beställdes i lördags från Hannats i Uk, beställde detailsheet och en hel del andra grejer till detta "vrålande" bombflyg.
#0: Vad är "sskrt" för något?
Lycka till så mycket med bygget av Stukamodellen!
Tryckfelsnisse, skall stå saker :)
#2: Aha, då har han varit i högform ikväll 
Det är inte ofta som jag brukar få vänta på saker jag köpt från England, men det tar en jävla tid att få hem mitt detailset från Hannants denna gången.
Men jag har påbörjat jobbet med cockpiten, lite nya kablar installerade samt lite förarbete inför detailsetets ankomst. Har även börjat att fixa med pilotsätet som i orginal ser lite väll platt ut, fick bli lite aliminium från en av frugans vinflaskor som nytt sätte för att få lite struktur på det. Men tills jag får mitt detailset kan jag inte göra mycket mer med varken motor och cockpit.
Motorn kommer att vara helt synlig då jag kommer att välja att låta alla kåpor ligga på maarken vid planet, som att den är inne för service osv. Men det är ju en skam att bygga en sådan snygg motor med tycker jag.
Fick även lite färger till bygget igår, inväntar mer färger för att kunna bygga detta vrål åk.
Vidare har jag även byggt ihop bomberna som kom med. En fråga någon som har någon anning med vilka färger jag kan måla dessa bomber med, har hittat att man använde RLM 02, 65 och 70.
Som att detta bygga senare skall ingå i ett diorama så har jag gjort lastpallar till bomberna, inväntar även där ett set med bombloader osv.
Verkligen en dröm i referensväg när man skall bygga detta flyg.
Länk till sidan där man kan ladda ner denna ultimata ebooken om Ju 87 stuka.
http://ebookee.org/Aero-Detail-11-Junkers-Ju87D-G-Stuka_400723.html
Jag byggde denna i vintras, ska bli kul att se din när den är klar!

Snyggt, ska bli kul att se slutresultatet!
#5 Jag kanske har missat nåt i tidigare inlägg, men har du gjort lastpallarna själv? Gillar dom!
Snyggt! Jag gillar detaljen att piffa till sätet. Ska bli spännande att följa! 
kul att ni gillar mitt bygge:) Lastpallarna är egengjorda av balsaträ och kaffe pinnar från MC.
Det har inte hänt mycket på byggfronten under helgen då jag inte fick något av de jag väntar på från England, men jag har andra kannaler och fick hem mitt bombset med loader osv.Tack Ztriker :)
Dessa saker kommer att ingå i dioramat som planet kommer medverka i. Jag lånade mitt öken diorama för att plåta helgens jobb.
Här kommer en bild på hur resultatet blev på Bombloadern och lite tunner m.m.
På tisdag är det tillbaka till verkligheten och universitet igen, bara att bita i det sura äpplet :)
Penguin tittade på bilderna av ditt flyg, måste säga att jag gillar den skarpt den är myce snyggt gjord, får ha den som förebild :)
Tack, den blev ok för att vara byggd av mig som är en glad amatör!
Då är vi två amatörer då :)
Snyggt som attan! Är det mycket extradetaljer som du lagt dit? Förutom sätet då? :-)
Snyggt jobb. Verkligen imponerande att se när proffsen håller på.
Mycket snyggt!
#14: Tittade igen, på större skärm den här gången, jag gillar verkligen detaljen med säkerhetsbältet. Med risk för att verka tjatig: mycket snyggt! 
Tack för alla snälla ord, sen måste jag säga att jag är verkligen inget proffs, mitt första 1/48 Bygge med detail set.
Decaius. de extra detaljer jag har lagt dit är mest egendragna elkablar, efter som när jag tittade på referensmtrl såg att det gick en herrenas massa mer kablar än vad som fanns på modellen.
Bara hoppas på att resten av planet med blir bra, kommer nog flytta denna tråden till dioramabygge istället, då den skall vara med i ett diorama från ett flygfält.
Kanske någon snäll Admin kan göra det åt mig :)?
Mycket vackert bygge! Ser fram emot fortsättningen. Detta kommer bli en riktig pärla!
ooops, dubbelpost 
Kanonsnyggt
Har jobbat lite med motorn samt börjat att limma ihop flygplanskroppen. Antingen gjorde jag fel, men det blev en del spackeljobb.
Har även påbörjat med att limma dit alla "1000" etsbitar på planet med. Lättare sagt än gjord vill jag säga, grymt vilket tålamod man får ha…
Här kommer två foton på motorn.

Grymt snyggt!
Snyggt jobbat! Cockpit och motor ser riktigt bra ut, fint detaljerat och lagom vädrat
Skall bli intressant att följa bygget, fortsätter det så här så kommer det att bli hur bra som helst. Den här modellen har helt plötsligt hamnat högt på önskelistan
Härligt bygge.
Ser så himla bra ut.
Tack för de snälla orden! Hoppas jag lyckas lika bra längsvägen, är mitt första plan jag bygger sen jag var typ 12 år. Men det är så jävla skoj, ursäkta språket ;) att sitta och knåpa och se resultatet växa fram. Har nu under kvällen gjortklart det sista med all slipning och limmat på all ets, samt alla små detaljer. Var fyra små pinnar som skulle sitta på rodret som jag inte fick att sitta kvar, varken med superlim eller plastlim så dem är inte med gav upp efter en halvtimme. Nu är det ara kvar att börja maskera motorrumet och cokpitglaset, hur nu fan det ska gå till utan att köpa maskeringssatsen? Någon som är duktig på detta och vill dela med sig hur man gör? Men sen är det dags för maskering och preshade, kommer nog bara preshadeda unde redet som att det är där som jag kan lägga på tunnare lager av färg, ovan sidan är ju camot av fler färger. #28 lovar att du kommer inte ångra dig när du väll börjat bygga den, men köp med ets sättet från Eduardo, om det nu heter så. Finns billigt på Hannats i England på deras hemsida halva priset mot någon annan stans i världen, tror jag gav 150 kr med frakt. Kommer lägga upp lite bilder under kvällen på bygget i denna stund
Har även gjort klart alla bomber. blev väldigt nöjd med resultatet :)
Texten på lastpallarna är ett eget påfund, men jag tänkte som att tyskarna dokumenterade allt så var de nog väldigt noga med att märka upp pallarna med.
vad tycker ni ska texten på pallarna vara kvar eller ska de väck. Texten och märkena är de som hör till respektive bomb sort.
Det ser grymt ut! Spännande att följa utvecklingen. Det här planet + dioramat lär bli riktigt fint!:-)
Verkligen snyggt, och vad snabb du är
Sover du aldrig?
Jag spår att du kommer bli nån man gör vågen för på någon utställning i framtiden 
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
Jo då visst sover jag, men som student så har men i början av terminen mycket fri tid :) Sen när jag väll sätter mig ner och bygger en dag kan jag lätt sitt 8 timamr i sträck utan några problem om frugan inte räknas då vill säga.
Sen det är med vågen det vete tusen, hoppas mer på att mina framtida elever kommer finna mina små byggen intressesanta och förgylla deras lektioner :)
Men alltid kul när någon diggar ens saker :)
T'nkte jag skulle sätta mig ner i veckan och måla lite på kraftenheten och dess bandvagn och börja måla lite på gubbarna som skall vara med i dioramat.
Hur går det med stukan/dioramat? :-)
Jo tack det går framåt men i lite snigel fart då vill säga, skolan tar en jävla massa tid. Men jag har målat cockpitglaset och monterat dit det igår, kommer lägga upp bilder på detta under kvällen eller imorgon.
Vidare nu är jag på jakt efter en Ribba ram från Ikea så jag kan börja gjuta mitt flygfält m.m. PÅ stukan är det endast lite wheatering kvar och då tänkte jag testa den tekniken med att mala ner ner pastelkritor och blanda det med vatten och diskmedel. Har även lackat planet med i matt antivarnish lack.
42: Ser fram emot bilder!
Den där weathering-tekniken låter intressant!
Det som är kvar nu är lite wash och lite aftershade som jag tänkte göra med torrpastelkritorna. Blir nog en trip till ikea under helgen för att köpa ramen så jag kan börja göra mitt flygfält någon gång, Gips är inköpt. men jag undrarvad som är bäst att göra landingsbansplattorna av, gips eller spackel?
Förbaskat snygg maskin! Bra jobbat! Torrpastell, är det typ tavelkritor, sådana man skriver med på griffeltavla?
det är pastelkritor som inte är gjorda av wax. därför går dem att mala ner till tt damn som blandas med vatten till wash sen tar man en droppe diskmedel för att bryta ytspänning, men modelen måste vara lackad innan man kan använda dennna teknik.
Tack för de snälla orden, deetta bygga är mitt första men det har varit grymt skoj att bygga den :)
Väldigt snyggt !!! #46 Dock måste jag bara säga min mening om landningsbanan "plator" inte allt för ofta som stukan använde klara flygfält. Dom låg inte allt för ofta på ängar mm för att kunna följa armen på sin framfart. Snyggt blir det nog om du lerar ner däcken lite och bygger en gräsmatta :) Men väldigt fint bygge !!
Mycket snyggt byggt! Skall bli intressant att se flygfältsplattan. Om du inte hittar passande ram på IKEA så är ett tips att rota igenom tavelhögarna på loppisar, där brukar man hitta det mesta i ramväg för några tior.
#50: Glädjer att få komplimanger:) Jag har tittat ut en svart Ribba ram med måtten 42*50 för att få plats med allt som ska var med i diot. Saknar bara lire mer mekaniker och något mer befäl, ska under kvällen göra klar lite stegar och bord till de tilltänkta mekanikerna. Får passa på när man är gräsänkling.