Vilka färger?
Nu är jag i spenderartagen ( hustrun skall köpa nya boots ) så nu behöver jag lite hjälp. Ska nu införskaffa ett 15-tal Vallejo färger till mitt figurmåleri och då uppkommer frågan: Vilka 15-talet färger anser ni att det behövs? Det är militärt WW II figurer det handlar om till 90%.
En annan sak. När man tittar på tuben så doppar en del penslarna innan man målar, vad doppar dom i och varför då?
Behöver alla råd jag kan få.
Börje Andersson, Linköping
Jag har för mej att vallejo har färgset för olika teman i ww2, tex amerikanska ww2 färger samlat i ett paket, kan det vara något? Om inte annat så står det vilka färger som ingår så kan du ha de som mall för att komplettera det du har. Annars är ju naturfärger i det tema du ska måla, öken/skog/tundra en bra början förutom svart, vitt, röd, gul, blå och en å annan metallkulör, beroende på hur mycket du vill blanda själv.
Att doppa penseln innan, ingen aning, men jag brukar som regel alltid spä ut mina färger innan jag målar, så jag skulle tippa på att de använder vatten.
Själv brukar jag göra så att jag droppar ut så mycket (lite) färg jag ska använda på en palett, i mitt fall är det en liten plastskärbräda (eller en våtpalett om jag ska måla mycket med samma färger), sedan tar jag och doppar penseln först i vatten och sen i färgen så jag tunnar ut den lagom mycket på paletten så den dels blir tunnare och smidigare att peta med små detaljer så man inte blobbar för mycket, och dels för att penseln lättare ska suga upp mer färg, inte ända upp, men ca 2/3 av borsten tycker jag är lagom.

Penseldoppet tror jag att jag kan förklara, eller i alla fall berätta hur jag gör med mitt penselmålande.
För att slippa färg upp i skaftet doppar jag penseln i lämpligt lösningsmedel (allt beroende av färgtyp) så att den blir mättad uppe i fästet. På så vis slipper man att färg som inte går att få bort oavsett hur mycket man tvättar och rengör bygger på och till slut gör penseln stel och obrukbar.
Nästan alla färgtyper går också att tvätta bort ur penseln med flytande såpa, skulle vara någon het lackfärg som såpan går bet på. Enamel- och akrylfärger tas dock bort lätt och behagligt med såpa. Luktar gott gör det också och penslarna mår finfint av behandlingen dessutom.
En lämplig dos såpa i handflatan, ner och kör runt med penseln till alla såpa är genomrörd och full av färg. Skölj av och upprepa tills penseln är ren.
Niclas