Kalla mig gärna tokig men...
…jag har precis beställt mitt favoritplan inom trafikflyget. En Ilyushin Il-62 i skala 1/72 

från HPH-models i Tjeckien. En skönhet helt i resin med otroligt vackra detaljer och lagom spännvidd
Dags ordna plats i huset…
http://www.network54.com/Forum/47751/message/1298119533/IL-62+1-72+scale+from+HpH
#0: Jag tycker trafikflygplanen (liksom fartygen) från 1960-talet är vackrare än moderna flygplan/fartyg!
Kanske det är en ren tillfällighet att IL-62:an liknar Vickers VC-10 så väldigt mycket?! 
Jättegrattis till att du valt en så fin modell(!), och lycka till så mycket med bygget!
En fråga om själva modellen, förresten; hade originalet också ett sådant där "sporrhjul", eller är det enbart för att modellen inte ska sätta sig på stjärten?
Tack ska du ha! 
Nja…någon tillfällighet var det knappast. Kontraspionaget jobbade nog på högvarv under denna tidsålder, jämför Concorde och Tu-144, Boeing 727 och Tu-154, DC-9 och Tu-134 m.fl.
Ja detta bygge kräver garanterat ett tomt byggbord med mycket svängrum så nu gäller det att slutföra det man har på gång för tillfället.

Förstår inte riktigt det här med tokig, för mej är ditt beteende helt normalt. Jag skulle nog till och med vilja drista mej till att säja att du är snudd på en förebild för oss andra…
He he he… Ja så kan det nog vara :) kruxet är att jag inte har berättat för frugan hur stor kärran egentligen blir. Vet faktiskt inte var jag ska ställa henne efter färdigställandet. #1 glömde svara på din fråga :) Japp Il-62:an hade ett sporrhjul på riktigt också.
Riktigt läcker kärra, och stor!! Vad får man betala för en sådan?
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
#4….Varför inte hänga den i taket?…Riktigt vräkig modell föresten,Nu är inte flyg riktigt min grej.Men denna vart otroligt fräck
#4: Var du ska ställa frugan, eller kärran? (Jag kunnde inte låta bli… 
)
Märkligt att ryssarna behövde sätta det där stödhjulet på sin kärra, när engelsmännen inte behövde det på sin VC-10…
#5 Visst är hon läcker!
Jag betalade 144€ för henne så det blir nog inte fler modeller på ett tag nu 
#6 Det skulle kunna vara en idé men då ser man liksom inte den fina ovansidan hmm…
Vet inte exakt hur viktfördelningen var mellan VC-10 och Il-62. Ryssarna hade en väldigt smart konstruktion i Il-62 och "sporrhjulet" är inget som man lade till i efterhand. Största fokus ligger på lastning/lossning. Il-62 är väldigt baktung med sina fyramotorer placerade längst bak. När en Il-62 kommer intaxande till gate full med passagerare,bagage samt tomma tankar sker följande: Passagerarna stiger av fram samtidigt som bagaget lossas fram. När 20 stolrader är tömda så ligger all tyngd bak. Motorer, passagerare samt bagage. Hade den inte det lilla hjulet så skulle den ramla på baken i detta skede. När en Il-62 är tankad och lastad så har den en idealisk tyngdpunkt och behöver inte något stödhjul för att stå eller taxa. Skulle den inte kunna taxa utan stödhjulet skulle den inte kunna flyga heller då tyngdpunkten rent fysiskt skulle förhindra detta. Sedan fälls det lilla hjulet inte helt in i flygkroppen utan själva hjulen blir kvar utanför och skyddar då mot sk. tailstrike vid start och landning.
#8: Tack så mycket för infon!

Här har vi en tokig till har beställt en Firefox för 85£ med frakten blev det över tusenlappen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Maffigt plan!! 

Du är tokig, men härligt tokig. Vilka linjer den har 
"den här är en annan, en Airfix"