Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1631 ggr
Daywayfarer
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en fråga, enligt ritningen ska färgen på min t-90 vara:

Zvezda 55 aka Model Master 1710 dark green

Zvezda 20 aka Model Master 1749 black

Zvezda 11 aka Model Master ____ __________

På bilden visar det 11 men i listan på färger som skall användas finns inte 11 med. Har hittat andra som stött på samma problem men har inte hittat något svar.

Det är den ljusaste färgen på den bifogade bilden.

Frågan är, vilken färg är det?

Tackar för svar

Mvh Daniel

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."

StefanW
0

Ser ut som sand, om man tittar på fler blider och då tror jag att Model master-1706 sand eller Tamiya XF-59 skulle kunna fungera.

Stefan - Modellbyggare

Joppo
0

Blanda en egen kulör vetja :) Jag tycker personligen inte att det är dödsviktigt att en färg är i totalrealistisk nyans, utan det är viktigare att det ser "rätt" ut på modellen. 

Färgen på bilden du bifogat skulle jag tro att du kan få fram genom att blanda Tamiya buff och vitt. Sen kan du alltid tona färgen åt det håll som du föredrar genom att blanda i små  mängder av primärfärgerna rött, gult eller blått. Några droppar gult tror jag personligen skulle kunna ge anrättningen en viss visuell "krydda".

starhawk
0

Det är med stor säkerhet frågan om Model Masters Sand 1706, köpte en burk på kul och den är väldigt ljus och är enligt The Ultimate Paint Conversion Chart den färg som utgör en av dom tre camo färgerna på israeliska plan den har FS siffran 33531 vilket stämmer bra överens med färgschemat och ger vid handen att det är frågan om en "officiell" färg som används av miltären. Dom närmaste Tamiya färgerna anges som XF-59 Desert yellow eller XF-57 Buff men dom har så att säga en helt annan ton och åtminstone XF-59 är betydligt mörkare. Kan du inte få tag i Model Masters färgen skulle jag satsa på XF-59 och en burk Tamiya vit och blanda i den tills det ser bra ut

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Daywayfarer
0

Stort tack för all hjälp!

Jag tycker själv, precis som Joppo sade, att det inte behöver vara exakt samma färg som på bilden, tittar man på nätet verkar de använda många olika kulörer av den ljusa färgen. Bilden i fråga är nog den ljusaste färg jag sett av alla olika.

Behändigt nog så har jag en XF-59 hemma så ska nog provmåla lite med den och se hur de blir tillsammans med den övriga färgen, (Dark green XF-61).

Blir det inte bra kan jag utgå från den och späda åt önskat håll.

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."