Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 4814 ggr
Chiquita Dude
0

Köpråd - Pansar 1/72

Längesen jag va inne här på forumet, har varit mycket annat ett tag så det har inte blivit så mycket modellbygge under några månader, men jag känner att suget börjar komma igen. Är lite nyfiken på hur det är att bygga pansar i 1/72. Har tidigare bara byggt flyg i 1/72.

Men iaf så hittade jag en Tiger 1 mid production från Trumpeter och jag undrar lite om den är nåt att ha? Priset låg på 179 kr tror jag.

Ja, förresten så har jag läst några kapitel ur Tigers in the mud av Otto Carius. Väldigt intressant! Rekomenderas om man inte har läst den.

Tack på förhand

IKV91
0

Mitt råd är att bygga pansar i skala 1:35.

Roger

Chiquita Dude
0

Okey, då kommer en följdfråga. Varför 1:35 och inte 1:72?

Dennis

[Hayabusa]
0

Det var väldigt länge se´n jag byggde pansar i skala 1:72, så egentligen har jag inte så mkt att tillföra. Men, en modell som imponerat på mig är Dragons Pz.Kpfw. IV - ser riktigt fin ut.

Sven-Åke Grufstedt är en kille som byggt några riktigt fina bygge i 1:72. Väldigt hög klass.

Kollar du på armorama så hittar du en hel del recensioner på modeller i 1:72. Ett annat alternativ kan ju vara 1:48.

Decaius
0

#0: Hej, jag har ingen erfarenhet av andra skalor, men jag har byggt några tanks i 1:72. Jag tycker det är en trevlig skala, ekonomisk och behändig… Håller just nu på med en königstiger i 1:72, men mer erfarna byggare verkar ju föredra 1:35. Kanske för att det är en större utmaning? Eller bara roligare med mer detaljer? Intressant tråd, för jag har funderat på samma sak själv.

IKV91
0

#2 Ja det borde jag har utvecklat….

En bra avvägning mellan storlek och detalj, enormt utbud av byggsatser och tillbehör(jag tror att 1:35 är klart störst när det gäller pansar, säkert någon som vet).

Roger

Chiquita Dude
0

Tack för alla svar, om jag ställer frågan vilken skala skulle fungera bäst för en nybörjare på pansar? Tänkte även försöka måla lite med spruta (första gången)

https://picasaweb.google.com/florin.david/MyProjects#5571929921093227442

hittade en fin tiger i skala 1/72

[Hayabusa]
0

#6 Inget ont om 1:72, men risken är att du tycker att delarna är lite väl små. Dessutom är det knepigare att airbrusha ett camo i 1:72 än t ex 1:35, enligt min mening. Skulle jag rekommendera något så är det någon modernare Tamiya i skala 1:35 eller alternativt 1:48. Tamiyas 1:35 har inte överdrivet många delar, bra passform, fina gjutningar och bra instruktioner. Byggt rakt ur lådan får du en pansar som ser bra ut. Exempel, som jag personligen tycker är lämpliga:

- Hetzer

- JS-2

- JSU-152

- T-55

- Matilda (den nyare kit #35300)

- Leopard 2

- BT-7

- BT-42

- M26 Pershing

- Pz.Kpfw II (Kit #35299)

Finns säkert fler, men det är 1:35 modeller jag kan komma på just nu.

Chiquita Dude
0

Okey, tack!

Esseaux
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara tränga mig på lite i debatten Skrattande

Jag kan varmt rekommendera att bygga Pansar i 1/72.

Du är ju van vid flyg i 1/72 så små pilliga delar bör ju inte vara något problem för dig. Är det dessutom första gången du ska bygga något i pansarväg så är det ju bättre att lägga 150:- än 500:- om du mot förmodan märker att du inte gillar det.

Som första modell skulle jag rekommendera något ur Revells sortiment. Otroligt lättbyggda, detaljerade och framför allt billiga.

Bifogat här är en Kungstiger från just Revell…

mvh

Sven-Åke Grufstedt

Esseaux
0

Och här en Panzer III, också från Revell…

Esseaux
0

Vill man gå upp ett snäpp i svårighetsgrad och pris så finns Dragon. Här en panzer IV…

Esseaux
0

Sen finns det Italeri som oftast ligger på samma pris som Revell och de har också en helt ok detaljeringsnivå…

Esseaux
0

Vill man sen ge sig på någon form av överkurs så finns det en uppsjö av resinmodeller att tillgå men då kan priserna skena iväg ganska mycket. Har man ingen tidigare erfarenhet av resinbyggsatser så bör man prova något billigare först och med "billigare" menar jag runt en 300 lapp.

Här är en Strv 104 från Cromwell Models (Resin)

Esseaux
0

Till sist en Puma, också den från Cromwell Models…

Ett annat tips är att du surfar in på:

http://www.tracks-n-troops.eu/shop/

Han har det mesta inom 1/72, byggsatser, tillbehör och figurer m.m.

mvh

Sven-Åke Grufstedt

[Hayabusa]
0

…och där kom nämnde Sven-Åke in i debatten Glad. Tycker ni att Sven-Åkes modeller ser bra ut på bild, så är det inget mot vad de ser ut i verkligheten. Fantastiska, helt enkelt.

Vilken skala du än väljer att bygga i, Chiquita Dude, så tror jag att du kommer att få en inspirerande & rolig upplevelse.

Sven-Åke har också gjort en otroligt fin målning/vädrings-guide som går att ladda ned för en ytterst blygsam summa. Det ska finnas en tråd om det på Modellbygge i Fokus, men exempelvis ElLobo kanske kan vara vänlig att leta fram den till dig. Rekommenderas!

Esseaux
0

Hehe Tack herr Hayabusa!!!

Här har vi ännu ett exempel från Revell, i mitt tycke en av deras absolut bästa 1/72 byggsatser…

S-Å

Esseaux
0

Till sist en LeClerc också från Revell…

Så, nu har jag gjort vad jag kan för att få över dig till 1/72 skalan Skrattande

mvh

S-Å

Chiquita Dude
0

Haha ja nu är jag nog såld på 1/72, de kan bli riktigt fina, titta bara på dina Sven-Åke! Helt otroliga Skrattande Sen har nog prislappen rätt stor betydelse för mig.

Tack för hjälpen!

Esseaux
0

Det var så lite så Skrattande

Lycka till med dina byggen!

S-Å

Esseaux
0

Här är förresten Revells 88:a igen tillsammans med Revells Famo.

fjantomen
0

Nu när jag samlat mig och tagit upp hakan från bordet kan jag bara säga

Otroligt snyggt S-Å, hade jag inte ägt så mycket 1:35 så hade jag blivit övertygad 1:72´a också.

Surrounded? Great then we can attack in any direction!