Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
zander
0

hyvel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska stålet sitta i hyveln, ska den röda sitta ned mot arbetsstycket?

Nån som vet? Se bild.

Dioramabyggare
0

Ja.

zander
0

Tack för svaret.

Då e väl det förklaringen till att hyveln mer skrapar än hyvlar.

Hyvelstålet går inte att vända på.

Det e kanske plats med en varning: "köp inte detta" Julaskrot

Bild

Dioramabyggare
0

#2: Hmm… märkligt att de säljer en hyvel som man inte kan vända på stålet på… vad är det för artikelnummer på den där hyveln?

Dioramabyggare
0

Nu hittade jag artikelnummret, genom att klicka på bilden av hyveln. Testa att vrida det kraftigt "refflade" hjulet maximalt moturs och prova att lossa stålet på det sättet. Jag har en i alla fall liknande hyvel och på den fungerar det att göra så.

zander
0

Här ligger stålet med rätt sida upp(bild), men då kan det inte komma föbi skåran i sulan. Jag kunde ju slipa bort lite i skåran men det var lättare att åka till harald nyborg o köpa en sådan jag tänkt köpa på jula, art. nr 124002.

På jula var dom hyvlarna slut när jag var där. När jag kom hem o förstod att hyven jag köpte istället inte fungerade tittade jag på deras hemsida om hyveln  kunde finnas i nå`n annan av deras butiker. Den fanns inte i någon av deras butiker. Jag mejlade jula o fick till svar att dom inte fanns på centrallagret. Hmmm, tydligen har dom aldrig haft hyveln ifråga men har den ändå på sin hemsida. Skumt tycker jag.

Dioramabyggare
0

#5: Det var märkligt att hyvelstålet inte kommer förbi skåran i sulan sedan du vände på det. Kanske det är ett "måndagsexemplar" du råkat få tag i.

Och jag håller med dig om det "skumma" i att Jula haft hyveln med på sin hemsida men inte på lager.

muggebigge
0

Bara o åka in o fråga nånn på Jula hur det är tänk…Får inte dom ordning på den är det bara att få pengarna tebaks,tycker jag…Verkar svårt o få en ny då dom inte verkar ha denSkrattande