Framtida gruppbyggen?
Efter att nu ha startat vårt första gruppbygge är det väl lika bra att undersöka intresset för vad vi ska bygga i framtiden? Eller kanske ingen fortsättning alls?
Kom med lite förslag, gärna med en förklaring, så ska jag göra en liten sammanfattning sedan, men begränsa er till max fem förslag var. Vi kan ju inte ha hur många gruppbyggen som helst på gång, utan det blir nog bara några stycken per år. Jag har själv sammanställt en liten lista över möjligheter, men den tänker jag inte redovisa ännu. Förutom mina fem förslag … 
- Gulfkriget (både flyg, pansar och annat som passar)
- Röda Stjärnans vingar (sovjetiskt flyg 1920-1992)
- Slaget om Stilla Havet (flyg, fartyg och annat som passar)
- Storleken har betydelse - stora flygplan
- Pick-ups
gillar punkt 3
genast dök det upp en bild i nöten om ett bygge

#0 Bra förslag!
Lägger till en liten luring: Svenska flygplan/fordon i utlänsk tjänst. Då kan man välja mellan sådant som andra köpt av oss, eller sådant som vi haft med vid olika utlands tjänstgöringar.
Stefan - Modellbyggare

Förslagen i #0 var bara mina egna förslag. Det finns ju egentligen hur mycket som helst att föreslå! Inte ens fantasin sätter gränser, och är det någon som vill, så kan han förslå "Promenerande hangarfartyg med keps" … 

jag gillar iden med att använda historiska samandrabbningar då man får lite mera svängrum!
tex stilla havet. flyg fartyg soldater mm
pebben

#5: Den gillar jag! Mycket bra!

#7 Jag tycker att den "é gör go"
Stefan - Modellbyggare

Jag har tipsat om inlägget även på forumen hos IPMS Stockholm, UMBS, IPMS Norge och SFF. Vi får väl se om det ger några nya medlemmar och nya förslag …

#9 Det tror jag kan ge något. Jag håller tummarna…
Stefan - Modellbyggare

#10: Om inte annat så ser man att besöken från dessa forum springer i höjden … 

#11 Det var kul läsning! 
Stefan - Modellbyggare

#13: zzzzzzzzzzzzz, jag känner mig lite sömnig …………
Stilla havet verkar vara ett populärt område, jag har t o m fått önskemål om detta utanför forumet. Vi får väl se hur omröstningen utfaller, när det är dags för den.

Kom igen nu! Gnugga geniknölarna (eller motsvarande). Vi vill naturligtvis ha massor av förslag, hur ska vi annars kunna ordna en ordentlig omröstning? 

Slaget om England kanske,både engelsk och tysk flyg????

Jag lägger till det till förslagen! Tack!
#16 en bra ide
ok lite fler tobruk dagen-D kursk market-garden
skälet till dessa är att man kan nästan bygga vad som hälst inom flyg pansar figurer
//pebben

Nu börjar vi komma någonstans.
Jag antar att du menar pansarslaget och inte ubåten när du nämner Kursk, för inte har väl du tagit dig vatten över flytbälgen?
Jaha! Ideer behövs tydligen, eftersom vi har ett rätt smalt område nu "ju 52" så röstar jag för tex SAAB som gruppbygge.
Jag gillar svenskt som ni kanske förstår =)
Peter

#16. Vilken bra ide! Vore kul att dela upp sig i två lag. Man kan ha ett allierat lag och ett axelmakts-lag. Sen bygger man för glatta livet olika vapengrenar (kanske med "kändisar typ Galland, Wittman osv). Det lag som får den mest imponerande samlingen "warfare" skulle vinna….typ? Är det någon som hänger med?
varför inte specifika slag
t ex dagen D . Midway, Bismark. Falklandskriget mm mm
Då blir det en del efterforsknig för att få rätt beteckningar.beväpning och sånt roligt
fasiken va roligt detta blir. 
#19 blubb?
det här kan bli kul om vi bara kan komma överens hehe för att röra till det lite till lägger jag till ett förslag! natt aktivitet dvs flak bombare och nattjakt o dyl!
//pebbenj

Nu börjar det bli en del förslag! Mycket kul, ser fram emot ny projekt.
Stefan - Modellbyggare
jag med! hur går det för er andra? tycker det varit lite klent med redovisningen! eller ligger ni i hängmattan med en kall bira i handen hela dagarna ?
//pebben (blev törstig nu )
det ligger ett par bilder i mitt fotoalbum

#27 Jag såg att du kommit en bit på väg! Det ser lovande ut. Hänger den så för att det skall vara "illersäkert" eller blir det en okänd variant av störtbombare?

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Den hänger så för att jag skulle slippa staga upp rodren bak
och naturligtvis är det ju trevligt att illrarna inte är gråa på nos och tassar

det är som med små barn…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#26: Ja, jag får väl erkänna att redovisningen hittills har varit lite klen, men lite byggt har det blivit.
Inga stora saker men roder är bortskuret, motordetaljer och inredning är hopsatta och målade, karosshalvor är grundade och har fått ett första lager vit färg, skidorna är hopsatta, spacklade och grundade.
Jag trodde jag hade det stora flertalet Humbrolnyanser, men har upptäckt att jag behöver införskaffa ett par burkar till. Nackdelen är att det är minst 8 mil till närmaste affär där det finns. Närområdet är redan avspanat. Nu blir det till att skicka bud …
Och förresten behöver man ingen hängmatta för att avnjuta en kall … 

#26 De e mye nu! Maskering av undersida, är inte nöjd med kulören som jag provblåst. Kommer att ta mer foto när jag är nöjd. Sedan har jag "bara" dekaler kvar, så jag känner ingen panik även om du flåsar mig i nacken! 
Jag får citera de gamla Tuborg burkarna: När smakar en Tuborg bäst, Hvergang!

Stefan - Modellbyggare

Om det är fler än pebben som vill bygga något från Kursk, och det händelsevis inte skulle bli valt som vårt nästa gruppbygge, så finns chansen ändå.
På FineScaleModelers Forum kommer det att mellan 5 juli och 31 oktober pågå ett gruppbygge av pansar som behandlar Op Citadell.

Om det är någon som behöver tips eller läsa fler inspirationstrådar om gruppbyggen, så kan ni titta in hos bl a FSM, ARC och ScaleRacers.

Fram med de sista idéerna nu, för imorgon startar omröstningen inför Gruppbygge #2!