Problem med posten/tullen?
Jag beställde ett paket från http://www.mpmshop.cz/ i Tjeckien som skickades iväg den 16:e augusti. Den 17:e stod det "Item dispatched by Post Office 220 00 - pošta Praha 120 on 17.08.2012 to country of destination (Sweden)." enligt den Tjeckiska posten.
Om det skickades till Sverige den 17:e borde det rimligtvis ha anlänt till Sverige den 18:e? Det har nu gått fyra hela arbetsdagar sen i måndags men jag har fortfarande inte fått paketet.
Vet ni vem som har hand om paketet efter det kommit till Sverige? Jag har provat spåra det på olika hemsidor men ingen hemsida hittar mitt kolli, kan kollit byta namn?
Mvh,
Daniel
"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."
När jag köper från England brukar det ta mellan 3-6 arbetsdagar.
Det som oroar mig är att jag inte har någon aning om var paketet är, jag har kollat DHL, UPS, FedEX, Schenker, Posten…
Har aldrig beställt en modell från internet innan, jag är inte orolig för att jag blivit lurad, de som jobbar på MPMShop är hjälpsamma, trots tveksam engelska. Det jag är rädd för är att paketet kommit bort och ingen vet var det är…
Om det tar länge än 2 veckor bör du nog bli orolig, har köpt öer 200 paket via ebay från aisen och inget av dem har kommit bort. Men jag ska ju inte säga attd et inte hänt i dit fall. Men det kan ta tid ibland.
Avvaktar lite längre då :)

Precis som ett paket som gick via USAs post det gick att spåra fram till Chikagos sorteringscentral sen var det tyst och gick inte att spåra längre. Till sist dök det upp, då var det Posten Logistik som suttit och häckat på det, och sett till att det blev moms på det! enda gången jag behövt betala moms för ett paket från "utanför EU"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Samma sak hände mej…Beställde hem en båt från Cornwall models i England…Spårade den till Göteborg o sen vart den bara borta…Som tur var var jag in på Pressbyrån här i Mellerud.Där fick jag se ett paket stående,med Cornwallloggan på…Frågade hon som stog i kassan om hon kunnde kolla…Det visade sig vara mitt paket…Tre dagar hadde dom haft paketet,men inget hadde jag fått reda på
Du kan ju vara lugn att paketet inte fastnat i tullen i allafall då Tjeckien är med i EU och det råder fri handel mellan medlemsländerna. //Marcus
#5 Fast nu verkar posttullen på hugget. Dom tre senaste beställningarna från Japan har fastnat och belagts med moms. Inget att bråka om man får räkna med det innan beställning och se om det lönar sig att handla. Irriterande är dock att posten tar över 100:- i avgift för att hantera tull o moms.
Aja. Det är ändå helg nu, förhoppningsvis finns det någon som tar tag i det nästa vecka och ger mig lite information! Tycker dock detta är något som borde förbättras?

Upp till två veckor får man räkna med inom EU sen är det dax att börja svettas har själv fått vänta i 3,5 vecka på ett paket från Maelstrom i England så ibland kan de dröja rejält.
#8 Står det då sedan HLJ med stora logor på lådan så verkar Tullen formligen vara galen på att ta dom …Samma för mig dom senaste lådorna jag fått hit. Fast en gång var det 2 lådor i samma storlek med liknande innehåll dom kom samma dag den ena la dom avgift på men inte den andra så jag fattar inte riktigt hur dom jobbar på det stället….
Från Japan kan det ta 4-5 veckor att få sakerna ibland men inom Eu brukar det gå betydligt fortare…
Tja, det har snart gått två veckor. Jag har försökt kommunicera på väldigt basal engelska med det Tjeckiska företaget. De säger att det är Posten Sverige som har hand om paketet när det når Sverige. Med tanke på att det skickades från Tjeckien i fredags för-förra veckan så undrar man…
Har snackat med posten och de har inte fått något ännu. Tror ni paketet går direkt till Sverige eller lastbilarna kör till Polen och sorterar allt där, sen till Tyskland osv…
Kan göra en snabb-uppdatering och skriva att paketet dök upp i Malmö den 29:e efter en väntan på över två veckor. Jag fick dock inte uppdateringen förän idag.
Mellan gårdagen och idag har paketet gått från Malmö till Eslöv, därefter körd med postbil till min stad Lund. En inkompetent brevbärare har enligt källor spatserat runt inne i gränden där jag bor och frågat "om det bor privatpersoner här".
(Jag bor i en gränd mellan två stora gånggator och delar gränden med fem andra personer, en restaurang, en frisör och ett solariumcenter)
Enligt samma källor misslyckades brevbäraren att se min brevlåda märkt med mitt efternamn. Misslyckades att ringa min mobil för direktioner. Lyckats med att försvinna utan att komma tillbaka, med mitt paket i handen.
Följer man mitt kolli så står det "Det gick inte att leverara. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen." Dock har varken de på restaurangen eller min brevlåda fått något meddelande, inte grannarnas heller.
Senaste händelsen säger att paketet är påväg tillbaka till Malmö…
Herrejösses vilken otur med postleveransen du har. De flesta brevbärare brukar göra ett bra jobb och så råkar du ut för ett riktigt stolpskott, inte kul alls

Personligt samtal med postmästaren där brevbäraren är anstäld brukar lösa sådana problem!
Ring Postens kundtjänst och begär nummret till din postterminal/sorteringsställe.
Funkat bra för mig fick dessutom personlig återkoppling av min egen brevbärare och har efter det bytt ut min brelvåda till en större och får nästan allt utkört direkt hem efter det :-)

Tänk, det här är precis samma upplevelser jag hade när jag bodde inne i Lund. Hela tiden en massa bullshit om att jag inte var hemma när de "försökte" leverera. Lata chaufförer helt enkelt, som inte orkar uträtta ärenden om det är på mer än 2 meters avstånd från bilen.