Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1297 ggr
pentti01
0

Uteslutande V-basfärg?

Finns det egentligen någon anledning att använda annat än vattenbaserad färg vid modellbygge?

Jag är i första hand bilbyggare så till karosser och andra större delar  använder jag airbrush.

Kan erkänna att jag har vissa problem att penselmåla någorlunda stora ytor med v-basfärg,,,Skäms (bristfällig spädnings-teknik ?)

När jag kört v-bas färg i airbrush har jag blivit nöjd med resultatet, ev att det ej alltid blir lika blankt som annan färg men det går att polera!

(vill ej heller ha den där "super-duper" blanka ytan )

petzon
0

PÅ meetall är det svårt att få vattenbaserad färg att fästa ordentligt, föredrar min hederliga gamla humbrol där. Eftersom jag mest bygger fartyg där det är delar i både trä, metall och ibland plast som skall ha samma kulör föredrar jag att måla med Humbrol rätt över, målar jag olika delar med olika sorters färg blir det olika kulörer.

Visserligen kan man prima, men det finns mig veterligen ingen primer på vattenbas som fäster bra på metall sp då är jag tillbaka på ruta 1.

starhawk
0

#1: Hur är det med Pollys metal primer den fäster bra på metall men är den vattenbaserad?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Orso]
0

Jag har haft problem med blanka akrylfärger på bilkarosser (Tamiya, Gunze) Färgen härdar så långsamt så jag har fått fingeravtryck eller märken efter maskeringstejp i färgen. Nu testar jag att gå tillbaks till Humbrol för blanka bilar. Det är väl 10-15 år sedan jag slutade sprutmåla med Humbrol p.g.a doften. Nu har jag provat Färgrikets Skonsam förtunning 222 ( http://www.fargriket.com/index.htm?sv/main/fortunning ) och det går faktiskt att vara inomhus efter en målningssession. Men man måste se till att även göra ren sprutan med samma förtunning. Vill man vara snål och använda lacknafta istället så stinker det som vanligt i lägenheten.

Jag har fyra akrylmålade karosser som legat och torkat i ett år och det vore väl f….    illa om dom fortfarande är känsliga

Börje
0

Med vad och hur mycker späder ni den V-baserade vid målning med airbrush?

Börje Andersson, Linköpinh.

PS Nån gång skall jag väl börja våga använda airbrushenSkäms.