Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: tips-råd-problemlösning
Läst 4100 ggr
Dioramabyggare
0

Jag behöver tips på värmehärdigt lim

Hej!

För en tid sedan visade det sig att tvåkomponentslimmet jag använt till att limma luckfronten till diskmaskinen (bänkdiskmaskin) inte håller för värmen i diskmaskinen.

Jag har limmat ihop små plattor av fyra millimeter tjocka plasticardbitar med hjälp av kontaktlim, men det limmet klarade inte av den höga värmen (diskgodset är "brännhett" också efter sköljningen). De "paketen" limmade jag fast på luckfrontens insida, att dra de fyra skruvarna till luckan i. Så nu hänger luckfronten mer eller mindre lös (själva plåtluckan tätar mot maskinen, så det läcker inte ut något vatten alls).

Jag nämnde problemet för en kompis som är van att laga olika saker som är sönder, och han rekommenderade att jag skulle använda tvåkomponentslim, vilket jag också gjorde. Men det visade sig att luckfronten släppte från metalluckan och det är ju inte särskilt estetiskt.

Har någon av forumets ärade medlemmar tips på någon sorts lim som håller att limma med? Glaslim kanske?

fjantomen
0

Araldite

"värmetåligt lim och kemikaliebeständighet"

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Dioramabyggare
0

#1: Tack tack så mycket för tipset! Skrattande

WildeSau
0

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
0

#3: Tack för tipset! Det är alltid bra med flera alternativ med tanke på att Loctite eller Araldit skulle gå att få tag på. Men de finns säkert i vilken järnaffär eller biltillbehörsaffär som helst.

starhawk
0

#4: Araldite kan vara lite marigt att få tag på, i alla fall häromkring. Mycket lättare att få tag på Epoxy finns i alla möjliga varianter (härdningstid). Araldite har dessutom en viss tendens till att gulna så om limfogen syns är Epoxy att föredra.

Märk väl att både Araldite och Epoxy är tvåkomponentslim men dom klarar upp till straxt över 200 grader och är mycket beständiga mot lösningsmedel, dit väl maskindiskmedel bör räknas

Men har luckan lossnat med det tidigare tvåkomponents limmet så lär det inte gå bättre med dom här, alla tvåkomponents lim är i stort sett likvärdiga, men är det verkligen så att limmet inte klarar värmen? har det släppt från underlaget så kan man testa igen men rugga upp ytan med slippapper först det ger en betydligt bättre vidhäftning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
0

5#: Tack starhawk för tipsen! Hmm jag tänkte ju inte på att rugga upp ytorna innan jag limmade fast de där "klossarna", trots att jag egentligen redan vet att limmet fäster bättre om man gör det (enda gången jag använt tvåkomponentlim var när jag gick en knivkurs och skulle limma fast knivskaftet på knivbladets tånge. Men på ett sådant limförband blir det ju inte alls någon termisk belastning). Men men… "på't igen"! Nu blev jag förresten lite tveksam på om det inte blir ännu bättre om jag tar min moellbyggekniv och skär ett antal "skåror" i plasten istället för att använda slippapper. Vad tror du om den metoden?

petzon
0

Var noga med att ytorna som skall limmas är rena och fettfria, tvätta gärna av med aceton (kolla först att aceton inte löser plasten).

Araldit är ett varumärke för epoxylim. Epoxy är ett annat ord för tvåkomponentlim. Långsamhärdande epoxy är ofta starkare än snabbhärdande. Jag tror att det är bättre att slipa med grovt (typ 40korn) sandpapper än att ritsa skåror.

Dioramabyggare
0

#7: Plasten är relativt mjuk, så jag misstänker att aceton löser upp den. Alternativ jag tänkt prova är T-röd eller medicinsk bensin.

Här i staden finns flera välsorterade butiker som jag antar säljer långsamhärdande epoxilim.

Tack också för tipset om 40-papper!

starhawk
0

#8: Håller med petzon där, bättre att slipa än att ritsa. läste en undersökning gjord av liminstitutet eller nåt liknande, det visade sig att man ökade på ytan väsentligt om man ruggar upp ytan, vilket givetvis leder till en betydligt starkare fog

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
0

#9: Då får det bli så. Återstår att hitta 40-papper. Borde finnas i stadens byggvarubutik. Tack alla för tips! Skrattande