Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2318 ggr
Daywayfarer
0

Lite om washing

Hej, jag har en modell som är helt penselmålad med akrylfärg. Har läst på en del om washing.

Det jag uppfattat är att folk använder oljefärg utblandat med tinner ev något slag?

Jag har för mig jag har sett färdiga burkar med en tunn vattenbaserad wash som man helt enkelt penslar över hela modellen. Därefter torkar man med en fuktig trasa. Ju mer man torkar ju mer wash försvinner.

Öppna ytor blir mer torkade och "renare".
Ytor med många nitar, luckor, springor med mera blir mindre torkade och man får ett snyggt resultat.

Finns denna typ av wash?

/Daniel

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."

[Hayabusa]
0

Ja, det finns vattenlöslig wash.

[Hayabusa]
0

Det här med wash är inte en enda teknik utan flera olika, beroende på vad man vill uppnå. Olika tekniker för olika effekter. En bild säger mer än tusen ord, så om jag får föreslå något så är det att skaffa sig en DVD eller två om just vädring (för pansar).

Det finns två DVD´er jag skulle rekommendera:

Vallejos "AFV Acrylic Techniques" och AK Interactive "Washes , Filters & Oils". Kolla t ex med MiniStuff, han brukar ha dessa hemma.

Daywayfarer
0

Perfekt, ska bara hitta någon bra återförsäljare.

Ska titta närmare på DVD´erna

Tack

IKV91
0

Hej!

Jag instämmer med vad Stefan skriver, en video är en riktigt bra start. Att köpa färdigblandad wash tycker jag är perfekt, dessutom är de riktigt dryga. Jag tror att mina burkar kommer att vara 5-10år.

Jag använder penslar för att justera mängden wash, viss del kan även tas bort med pensel när det torkat. Det går alltid att fukta penslen med lösningsmedel och justera efter att det har torkat. Jag använder wash från främst Mig o till viss del från AK.

Jag har haft ett missöde då thinner från Mig reagerade med plast från Bronco i övrigt har det gått bra.

Roger

Daywayfarer
0

Vad för lösningsmedel fuktar du med?

Jag målar med akryl så det rinner av ganska lätt väl?

Jag trodde vatten räckte som lösningsmedel?

IKV91
0

Jag använder Migs thinner. Jag lägger på ett tunt lager lack med min luftspruta vilket innebär att det rinner av ganska lätt.

Roger

Daywayfarer
0

Jo det låter som en bra lösning, men jag har varken lack eller luftspruta, är bara nyfiken och experimenterar än så länge.

I framtiden kommer jag nog hänge mig mer och köpa dyra verktyg.

Jag har letat online men hittar inga bra vattenbaserade färdiga washfärger…

widen76
0

En bra vattenlöslig wash som man "blaskar på" och torkar bort tycker jag är Flory Models Wash. HGW är en annan variant på samma tema, finns på rebell.com

Daywayfarer
0

#8 Tack, rebell verkar ha flera sorter, dock är deras "Black" slut tyvärr… Får se hur jag gör. Tack igen Glad

Daywayfarer
0

MPMSHOP.EU har HGW Washes för runt 20 spänn hemsidan ser seriös ut, någon som har någon erfarenhet av dom?

http://www.mpmshop.eu/filters-pigments-washes-etc/weathering-wash/black-hgw-weathering-wash.html

Daniel