Här kan Isopropanol köpas
Såg att Kjell o Company säljer Isopropanol i literflaska för 129 kr, kanske kan komma till pass.
Vad används isopropanol till i modellbyggesammanhang?
Dioramabyggare,
Isopropanol kan med fördel användas för att rengöra färgkoppen i en airbrush då akrylfärger används. Det är speciellt användbart när man har intorkad färg som är svår att få bort med vanlig thinner. Eftersom det är "hetare" så tar det bort färg väldigt effektivt, som alternativ till celluslosaförtunning.
En del väljer att ha isopropanyl som förtunning i sprutan för effektiv förtunning (akrylfärg). Jag använder själv Tamiya X-20A som förtunning och jag är väldigt nöjd med det. Isopropanol är många gånger kraftigare.
Hoppas det har gett någotsånär svar på din fråga. // Marcus
Hej Marcus!
Ja, absolut! Så tack så mycket för svaret! Jag använder visserligen inte färgspruta när jag målar mina modeller, men kanske jag kan använda den till något ändå, om jag köper en flaska vid tillfälle.
Jag använder nästan uteslutande Humbrol och Vallejo, och några få "udda" fabrikat/kulörer. Någon enstaka Molak, och några transparenta Humbrol. Men de där "udda-färgerna" använder jag ytterst sällan.
Isopropanol (eller IPA som det också kallas) kan även fungerar för att rengöra penslar vid vanlig penselmålning.
Ett annat användningsområde är om man har målat en modell, blir missnöjd när färgen torkat och vill få bort färgen. IPA kan då lätt lösa upp färgskiktet utan att skada plasten. Skölj under vattenkran och färgen mer eller mindre rinner av modellen. //Marcus
Tack igen Marcus för nya tips! Fungerar isopropanol på dekaler också? Inte på "kromdelar" kanske?
Det är bara trevligt att få dela med sig av tipsen!
Jag vet att Tamiya X-20A fungerar som mjukgörare för dekaler (som alternativ till MicroSol). Om du tvättar en målad modell modell med IPA så tas dekalerna definitvt bort.
Jag kan inte svara på om IPA tar bort krom, men det kan fungera enligt vad jag läst på följande länk: http://www.ehow.com/how_7999201_remove-chrome-plastic-grilles.html (Rubbing alchol är i stort sett detsamma som IPA)
Å andra sidan verkar folk ha tröttnat på IPA som borttagingsmedel för krom:
http://www.modelcarsmag.com/forums/index.php?showtopic=55660
Vet inte vad jag ska tro….
Jag brukar använda Dax Ytdesinfektion Plus för rengöring av sprutan. Det innehåller huvudsakligen IPA men också något som heter sodium lauroyl, finns på apoteket för 38kr litern. Det fungerar riktigt bra, har även provat att späda tamiya-färg med det och det funkade helt ok.