Vilken tillverkare är bäst?
Hej jag är en nybörjare på modellbygge, har byggt lite när jag var mindre.
Nu har modellbyggandet åter trappats upp och är sugen på att börja bygg pansar på riktigt, med riktig utrustning.
Min fråga rör de många tillverkare som finns; Vilken är simplast? Mest avancerad? Sämst ritning? Mest verklighetstrogen? Vilken tillverkare överröser en med detaljer och tillbehör? Vilken är vilken?
Mina erfarenheter sträcker sig till följande tillverkare:
Tamiya: Min erfarenhet är att Tamiya bygger riktigt bra modeller, bra passform, bra ritningar
Academy: Min första modell på länge nu var en Academy, var mycket nöjd med både ritning och passform, lite få detaljer kanske?
Heller: Jag byggde ett flygplan av dom för längesen, det var skitdålig passform och ritningen var fel, vet inte om det var jag som var för dålig eller det var någon dålig modell. Vet inte heller om de bygger pansar.
Airfix: ?
Dragon Models Limited: ?
Trumpeter: ?
Hobby Fan: ?
Revell: ?
Italeri: ?
Jag förmodar att det finns fler tillverkare än dessa, tycker att fysiska affärerna är väldigt dåligt sorterade när det kommer till tillverkare, lådor ligger ofta blandat från blandade tillverkare osv.
Att notera är att det är 1/35 jag sysslar med, vill gärna samma skala. Vad jag vet är 1/35 den vanligaste?
Många tack och hoppas detta blir en tråd med mycket fakta :)
"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."
En intressant fråga, men som inte är enkel att besvara. Det finns helt enkelt ingen "bästa tillverkare", alla kategorier. Det finns de som mer ofta lyckas bättre än andra, sedan finns det de som mer sällan lyckas. De flesta tillverkare har en del godbitar i sitt utbud, men även modeller man bör undvika.
Antalet tillverkare av byggsatser är fler än de du räknat upp, men i ärlighetens namn så vet jag inte exakt hur många som finns. Förvånansvärt många är det åtminstone, kan jag tycka.
För att ändå ge dig någon form av svar, så kan man väl säga som så att "det beror på" dvs beror på exakt vad du vill bygga. Är du exempelvis ute efter en Pz.Kpfw. IV i skala 1/35 så skulle jag rekommendera Dragon. En Bf109 i skala 1/48, ja då är det Eduard eller Hasegawa som gäller (enligt min mening).
/Stefan
Så dumt av mig att inte skriva det, har ändrat så att det "endast" gäller 1/35 modeller eftersom de känns mest populära? Vill gärna ha allt i samma skala.
Är mest inne på pansar för tillfället, men det kan ju komma att ändras, finns det mycket flygplan/helikoptrar i 1/35 också?
#2 Ok, är det någon specifik vagn du tänker på?
Nej, utbudet av flygplan/helikoptrar i 1/35 är inte stort.
Då skall du nog titta på Tasca. I synnerhet om du vill bygga en Sherman. Lite dyra med kompletta.
http://www.tasca-modellismo.com/english/emain.html
Roger
#3 Njae, är väl mest inne på vagnar från kalla krigets senare dagar, 80-tal.
#4 Tasca ser fina ut, verkar vara WW2 bara? Fast hade kanske varit ballt att rada upp en Sherman brevid en Abrams…
/Daniel
#55 Tamiya har en erkänt fin T-55:a som kanske kan vara intressant? http://www.tamiya.com/english/products/35257t55/index.htm
Med Tamiya är det annars lite av en blandad kompott. Ibland har de kompromissat lite väl mycket med detaljeringen och de har också en hel del äldre grejer som med dagens mått mätt är ganska mediokra. Dock är de i stort sett alltid lättbyggda och har bra ritningar
Trumpeter och Hobbyboss har också en del fina ryska och amerikanska grejer inom Kalla kriget-kategorin. De har väl inte lika fint "rykte" som Tamiya och Dragon, men de har gjort en del trevliga grejer. De är generellt sett billigare också.
Den bästa Abramstanken tror jag Dragon gjort. Dragons grejer brukar vara väldigt detaljerade och fina, men de har också rykte om att göra dåliga ritningar. Mitt intryck är att de flesta "proffs" gärna bygger Dragon.
AFV-club tycker jag även du kan kika på. Jag har aldrig byggt någon av deras modeller, men det jag sett har sett fint ut.
Ett generellt tips är annars att kolla när modellen är tillverkad. Ju äldre den är, desto större är risken att den är av sämre kvalitet enligt min mening.
Här är finns för övrigt en bra samlingssida med moderna modeller: http://www.sockelshop.de/catalog/tanks-modern-tanks-c-73_23_94_108.html
#6 Tack, lite samma intryck som jag hade om de olika tillverkare som finns, bra.
Jag har aldrig handlat modeller på nätet, men priserna verkade sjunka rejält. En t-90 av Zvezda kostade en femhundring inne i Malmö. Kostar 22.50 Euro + frakt online.
Sidan du gav mig var galet bra för övrigt, som du sa, en samlingssida… De verkar ju ha det mesta?
/Daniel
#7 Sockelshop/"Samlingssidan" är mycket bra och den affär jag handlar mest av. Deras sortiment inom min genre (1/35 WWII) är det bästa jag känner till i Europa. Dessutom är servicen bra.
Priserna är generellt sett billigare där än i Sverige, men det går att finna billigare, framförallt utanför EU. Dock riskerar man att åka på tullavgift och moms om man handlar utanför EU, vilket kan bli ganska dyrt.
#8 Vad brukar frakten ligga på om man köper från Sockelshop? Paketen är ju inte så himla tunga.
Har i och för sig inget emot att betala de svenska priserna, så många timmar nöje och avkoppling är värt priset. Fast det skadar ju inte att komma ner några kronor!
Plussar man det med det extremt breda utbudet, och om där är så bra service som du säger, så behöver jag nog inte leta återförsäljare längre!
Tack igen
#9 Frakten ligger på 10 euro och då får du paketet hemleverat till din dörr av UPS. Priset är detsamma oavsett hur mycket paketet väger.
Kan bara stämma in i det som Joppo säger om Sockelshop. När det gäller service, leveranstid/säkerhet mm så är det nog få eller ingen som slår dem på fingrarna.
Trumpeters T-62:a är inte så dum. Några fel har den, men inget som man faktiskt kan bortse ifrån. De har även en T-64:a på gång.
AFV Club har t ex M41 Walker Bulldog, Duster (nyligen utgiven) och Centurion som är fina.
Dragons M1 Abrams är riktigt fin (se bara till att få den nyare utgåvan #3535 eller #3536)
MENG har en Merkava som inte går av för hackor. Kan jag rekommendera.
/Stefan
#10 Okej, så bra!
#11 Jo det verkar nästan vara för bra. Kommer sitta många timmar och låta snålvattnet rinna framför skärmen på den sidan.
Tack för tipsen, har precis byggt en Abrams. De andra såg mycket fina ut!
Jag får se hur jag gör, känner mig lite begränsad av min utrustning och jag vill lära mig använda brush, wash med mera. Så vet inte om jag ska vänta med nästa modell tills jag har mer plats till en liten verkstad…
/Daniel
Mitt tips är att ta ett steg i taget. Om du bygger en längre tid så kommer de se hur du blir bättre. Vad har du använt till damm på vagn och band?
Om du inte vill investera i en luftspruta direkt så kan Tamiyas burkar vara ett tips. Det fungerar bra ifall du skall bygga vagnar i en nyans.
Roger
#13 Som sagt, jag använder inga speciella verktyg alls. Kör med penslar och tandpetare att måla med. Vanliga färgburkar av olika sorter att doppa i… Har aldrig kört med något annat, som sprutor, washing, dammning som du säger…
Lite skavank/bubbelrost/dammkänsla gör jag genom att dra över färgen med en halvtorr pensel med samma färg, när den är nästan torr… Resultatet blir att färgen varierar lite i kulör och blir lite ojämn. En teknik jag experimenterat fram själv…
Jo jag ångrar lite jag inte köpte en sprayflaska i stället när jag målade min Abrams. http://modellbygge.ifokus.se/discussions/50101631d3b4fd2201001066-academy-m1a1-abrams-135
Daniel
Det bästa är nog att "kolla upp" var modell för sig, finns ju sidor som recenserar modeller. Eller hitta nån byggtråd för modellen. Kan vara stora skillnader i passform o.s.v av samma modell hos olika tillverkare.
På tal om recensioner, så är PMMS en riktigt bra sida: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/revafv.htm
(scrolla ner lite på sidan)
Andra intressanta hemsidor:
www.panzer-modell.de (med härlig tysk text
)

För att vara lite motvallskärring, så vill jag hålla Tamiya som bäst. Kanske egentligen för att de aldrig är dåliga.
#18 Kan hålla med om att Tamiya håller en hög nivå men även dom har sina bottennapp. Deras A-10:a (61028-3300) i 1/48 som jag har på byggbordet just nu har rätt dålig passform, sämst av alla tillverkare.

Fast jämför man deras modeller med samtida, så är de oftast bra mycket bättre. À-10:an var en av deras första 1/48-modeller, och när den kom fanns inga andra.
Allt beror på vad man menar med bra respektive dålig.Tamiyas M1 Super Sherman och M51 släpptes båda under 2011, men enligt min mening når de inte upp till den nivå som jag förväntat. M1:an innehåller en hel del gamla delar, så det kan man förvisso förstå att de inte når upp till dagens nivå. Men, lik förbaskat förväntar jag mig mer av en byggsats som släppts 2011. Transmissionskåpan passar urdåligt och boggierna ser inte roliga ut alls. M51:an är väl i det stora hela OK men den saknar uppenbara detaljer och känns märkligt förenklad. Det blir ju ofrånkomligt så att man jämför med Tasca´s Shermans och då kommer Tamiyas M51till korta. Rejält t om. M51:an är lättbyggd och allt passar som det ska, men ser det ut som en byggsats från 2011? Nej, det tycker jag inte. Jag är inte ute efter att såga Tamiya, men det förundrar mig när man ser att de uppenbarligen besitter resurser för göra något bättre. Kolla på Tamiyas Yamato eller Spitfire & Mustang i skala 1/32 - där visar de vad de kan. Hade det varit så svårt för Tamiya att ge M1:an ett chassi och boggier som ser ut som om de tillverkats 2011?
Nu ska vi kanske inte låta tråden spåra, utan det som Daywayfarer frågade efter är 1/35 pansar från kalla krigets dagar.
Jag har fått många bra tips på hemsidor som både säljer och recenserar modeller, däribland pansar i 1/35, från i stort setta alla tillverkare.
Jag tackar och bockar för att ni delar er kunskap, fortsätt så!
/Daniel

#21Det är den jämna kvalitén som är Tamiyas styrka. Visst, de ställer till det ibland, när de ska blanda in gammalt skräp i nya modeller (ala Sherman, där boogisarna är från 70-talet, och saker anpassats till den gamla modellen). Men när de gör en helt fräsch modell, så är den mer eller mindre alltid bra.och t.o.m. de äldre mindre bra modellerna går att få ihop till fina modeller. Det är sällan man känner ett behov av att sluta halvvägs när man bygger Tamiya.
#23 Sant. Men, som sagt - jämför M51:an (som är ur helt nya formar) med vilken Tasca-Sherman som helst. När man ser hur det kan se ut, så blir jag besviken på Tamiya. Det ju lite trist när vissa detaljer helt enkelt bara inte finns där. Då pratar jag inte superdetaljering på "nit-nivå" utan uppenbara saker. Låssprinten till tanklocken saknas t ex. Jag frågar mig varför? Skyddsbågarna för lyktorna och signalhornet känns alldeles för grova. Dunkar med hållare som känns 80-tal i gjutningen.
Visst, allt går att rätta till och jag kommer att bygga min M51:a vad det lider. Återigen - jag är förundrad över att de inte höjt nivån på M51:an till densamma som deras grannar Tasca. Eller åtminstone att vara i närheten.