Vilken tillverkare är bäst?
Hej jag är en nybörjare på modellbygge, har byggt lite när jag var mindre.
Nu har modellbyggandet åter trappats upp och är sugen på att börja bygg pansar på riktigt, med riktig utrustning.
Min fråga rör de många tillverkare som finns; Vilken är simplast? Mest avancerad? Sämst ritning? Mest verklighetstrogen? Vilken tillverkare överröser en med detaljer och tillbehör? Vilken är vilken?
Mina erfarenheter sträcker sig till följande tillverkare:
Tamiya: Min erfarenhet är att Tamiya bygger riktigt bra modeller, bra passform, bra ritningar
Academy: Min första modell på länge nu var en Academy, var mycket nöjd med både ritning och passform, lite få detaljer kanske?
Heller: Jag byggde ett flygplan av dom för längesen, det var skitdålig passform och ritningen var fel, vet inte om det var jag som var för dålig eller det var någon dålig modell. Vet inte heller om de bygger pansar.
Airfix: ?
Dragon Models Limited: ?
Trumpeter: ?
Hobby Fan: ?
Revell: ?
Italeri: ?
Jag förmodar att det finns fler tillverkare än dessa, tycker att fysiska affärerna är väldigt dåligt sorterade när det kommer till tillverkare, lådor ligger ofta blandat från blandade tillverkare osv.
Att notera är att det är 1/35 jag sysslar med, vill gärna samma skala. Vad jag vet är 1/35 den vanligaste?
Många tack och hoppas detta blir en tråd med mycket fakta :)
"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."
En intressant fråga, men som inte är enkel att besvara. Det finns helt enkelt ingen "bästa tillverkare", alla kategorier. Det finns de som mer ofta lyckas bättre än andra, sedan finns det de som mer sällan lyckas. De flesta tillverkare har en del godbitar i sitt utbud, men även modeller man bör undvika.
Antalet tillverkare av byggsatser är fler än de du räknat upp, men i ärlighetens namn så vet jag inte exakt hur många som finns. Förvånansvärt många är det åtminstone, kan jag tycka.