OT: TOR line
Nu har jag äntligen kommit hem efter tre veckor i England, jag säger äntligen för det var bara planerat att vara lite över två veckor.
Eftersom DFDS Seaways flyttade sin passagerarfärjelinje från Göteborg till Bergen och sen la ner den var man tvungen att hitta alternativa vägar till England när man tar bilen med sig.
Det första alternativet var att bila till Esbjerg i Danmark där en färja fortfarande går, det föll på att man måste passera både Öresundsbron och Bältbron och båda har en väl tilltagen broavgift. en alternativ väg var att ta en "lokal" färja från Göteborg till Danmark och bila den sista biten till Esbjerg. Det föll på samordningsproblemen.
Det enklaste alternativet föreföll att ta en fraktbåt från Göteborg, dom tar ett begränsat antal passagerare. TOR line, som för övrigt ägs av DFDS Seaways, har två linjer, en som går till Immingham och en som går till Tilbury. Tilbury valdes beroende på tiden, Immingham båtarna avgick 22:00 från Göteborg och anlände till Immingham 22:00, samma sak i andra riktningen. Tilbury båten tog längre tid på sig över men anlände betydligt trevligare tider. Sagt och gjort! Jag bokade överfarten. Men när vi höll på packa på lördagen inför söndagens tur till Göteborg och båten på måndagsmorgonen så ringde DFDS och meddelade att båten hade motorproblem så måndagens avgång var inställd! Nästa avgång var på fredag och det gick ju inte för vi skulle ju vara på Yeviltons Air Day på lördagen. Det blev till att boka om på en båt till Immingham som gick på tisdagskvällen, detta ledde även till att man var tvungen att boka ett hotell i Immingham-trakten. Fann snart att Imminghams dockområde var ett gytter som det inte var lätt att hitta ut ur, vi anlände till hotellet ett par minuter innan stängningsdags vid midnatt.
Hemfärden nästnästa tisdag började bra, att hitta in till terminalen vid Tilbury var hur lätt som helst, någon båt fanns emellertid inte på plats och DFDS-representanten hade gått för dagen. "Gatehouse" personalen var emellertid hjälpsam och tog reda på att avgången var inställd! Dom satte oss i kontakt med Immingham där biljettkontoret fanns, där fick vi veta att vi automatiskt blivit ombokade till lördagens avgång. Det var bara att ge sig iväg och hitta en övernattning på vinst och förlust eftersom timmen var sen.
Lördagens tur anlände emellertid till Göteborg kl 23:00 på söndagen så det blev återigen att hitta ett hotell på vinst och förlust, vårt "standardhotell" i Göteborg hade tack och lov ett rum.
Slutsatsen av detta är alltså att åka fraktbåt är en osäker lösning, två förseningar på två avgångar är för mycket. Det är möjligt att Immingham-traden är pålitligare men tiden och gröten i Immingham avskräcker. På den positiva sidan kan noteras att man får en egen avdelning ombord på båten med egen "mess" och dagrum och allt käk ingår.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vilken är den "lokala färjan" mellan Göteborg och Danmark du nämner? Den enda jag känner till är Stena Line, Göteborg-Fredrikshavn.

#1: Det är just Stena Line jag menar, jämfört med Göteborg-Tilbury är ju Göteborg-Fredrikshavn ganska lokalt
Med tanke på allt strul med fraktbåtar, så torde ju Esbjerg-Harwich vara det smartaste alternativet. Nu vet jag försvisso inte om ni bara hade maximal otur eller om det är något man får ta med i beräkningen (om man åker med fraktbåt).
Visst kan det kännas lite surt att betala för att köra över en bro, men det blir ändå billigare än att ta färjan mellan Gbg-Fredrikshavn alt. Varberg-Grenå.

#3: Nja enligt dom priser jag hittar så kostar Öresundsbron 678:- tur och retur sen tillkommer stora bältbron med 600:- tur och retur vilket ger ett slutpris på 1278:- medans Stena Lines har ett pris på 998:- tur och retur med bil och Scandlines som går över vid Helsingör tar 790:- tur och retur
998,- tur och retur låter billigt. Kollade Stena lines prislista och det var, beroende på datum, absolut dyrare. Jag hittade inget för 998,- SEK tur och retur, snarare var det priset för en enkelresa. Ok, det finns låga priser (599,- alt. 749,- för enkel resa) i "Economy", men då åker man på rätt dumma tider typ ankomst mitt i natten.
Nja, Öresundsbron kostar 375,- SEK enkel resa. Stora/Lilla bält kostar 230,- DKK dvs c:a 285,-.
Scandlines Helsingborg-Helsingör tar dig bara till Själland, så då har du ändå Stora Bält/Lilla Bält kvar. Av politiska skäl så har priserna för överfart på Öresundsbron och Hbg-Helsingör alltid varit nästan samma.

998:- var nåt erbjudande jag snubblade över på deras hemsida, men jag kollade inte tiderna, öresundsbron enkel resa hittade jag inte, bara att köpa "bropasset" för 320:- och sen kostade varje passering 179:-. Men oavsett vilken väg man väljer till Esbjerg så leder det till onödiga extrakostnader, ville undvika det med TOR Line, men eftersom Göteborg-Tilbury inte funkar nåt vidare så får man väl hitta nåt annat till nästa gång. Undrar varför dom la ner färjan Göteborg-Harwich förresten, den var ju alltid välfylld. Att Bergen-Newcastle las ner var ju inte undra på, av snålhet (antar jag) hade dom så kort hamntid att passagerarna fick lämna hytten två timmar innan ankomst och dom hann inte ens fylla på butiken, hyllorna gapade tomma i båda riktningar Med dom förutsättningarna så kan jag tänka mig att passagerarna tröttnade- Sen är ju inte Norge världens roligaste land att bila genom heller och i Bergen regnade det för jämnan
Kan ju ha varit något erbjudande under lågsäsong. De låga priserna de har nu känns som ett sisådär alternativ eftersom man kommer i land i Fredrikshavn typ 03.20. Då ska man därefter ta sig ner till Esbjerg, dessutom. Inte så kul vid den tidpunkten på dygnet.
Åkte själv Gbg-Newcastle -05, det funkade bra och var hyfsat prisvärt. Har ingen aning om varför den lades ner, men det hade väl med ekonomi att göra.
Anledningen till mina frågor är att jag dels regelbundet åker till Jylland, dels att jag tillsammans med en kompis planerar att åka till England nästa sommar. Frågan är om inte flyg blir det vettigaste alternativet? Av dina erfarenheter, så känns TOR line inte som ett fungerande alternativ. Inte så mkt att välja på, som jag kan se det - antingen flyg + ev hyrbil eller Esbjerg-Harwich.

Ja det är en avvägning det där, att flyga och sen köra hyrbil var ett alternativ vi också tittade på, men man vill ju inte ha bagaget bortslarvat som sker ibland på flyget, och reglerna för vad man får ha i handbagaget ställer ju till problem. Fördelen med egen bil och färjan är ju att man i princip kan ta vad som helst med sig, har aldrig blivit kollad av tullen i samband med färjan. En gång ville dom titta i bakluckan i England, han petade lite bland väskorna och frågade om allt var vårt men öppnade ingen väska, sen var det bara att köra ombord.