LVCP
Hej!
Nästa bygge blir ett landstigningsfartyg. Italeri LCVP nr 6479. Lådan innehåller även en jeep vilken jag inte kommer att bygga. Italeris figurer är nog det sämsta jag har sett. Tanken var att börja bygget kring årsdagen av D-day men så blev det inte.
Det finns ganska många bilder av tyska fångar tagna under d-dagen så jag tänkte stoppa några i båten som lossar utrustning.
http://www.ww2incolor.com/canada/junob14.html
För den som vill läsa en recension så finns den här
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/italeri/it6441.htm
Roger
Även en liten båt blir stor i 1:35
Kul idé med tyska POW:s… Originellt…
Hehe, Jag förstår vad du menar med angående Italeris figurer
Jag har några Italerigubbar som hör till en Panzer 4:a som ser ut som grottmänniskor allihopa…
Kommer du ge dig på att göra en strand med vatten också? Respekt isf
/Jeppe

Ska bli intressant att följa det här bygget.

Nu vet jag inte hur pass viktigt det är, men det ansågs nog inte korrekt att använda krigsfångar som arbetskraft. Nu finns det väl belägg för att båda sidor bröt mot de reglerna, men frågan är väl om man gjorde det på detta sättet? Känns lite tveksamt.
Kanske inte…
Det finns faktiskt en hel del foton tex från nordafrika där italienska krigsfångar jobbar för britterna och fyller vattendunkar så jag tror inte scenariet är helt otänkbart.
Öken-Erik

Inte otänkbart, men jag är lite skeptisk till det under landstigningarna. Men men, det kan ju se bra ut.
Sen är ju italienare i nordafrika en helt annan grej liksom…
Ser ut som ett intressant projekt Roger!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#1,3,4,5 Det blir något av ett "what if"
Jag fick leta lite efter en bild förställande brittiska fångar jobbande för tyskarna i Normandie. Det finns minst ett kort till men här ett av de.
http://www.tiif.de/thread.php?threadid=231&sid=361fd904dd1bfce81b5ca26abe6a8949
Scrolla ned till bilden med röd text och pilar
Roger
Spännande projekt du har på G där! Den blir ju så stor så du kunde installera RC i den och ta med till sommarens badutflykter! Lycka till
Hej!
Det blir inte mycket gjort i sommarvärmen men lite har jag gjort.
Jag tror att Italeri borde stavas gjutskägg!! Jag har kommenterat figurerna tidigare men Mina Airfix figurer 1/35 som jag hade på 70 talet är mycket snygg i jämförelse med dessa Italeri figurer.
Jag tvekar lite i valet av en brittisk båt, kan bli amerikansk istället då det är lättare att hitta en bra ersättningsbesättning
#1 Det blir inget diorama för jag har inte plats eller förmåga.
Roger
ÄNTLIGEN REGNAR DET!
Jag började med en grundfärg så att jag med lite maskol kan imitera slitskador på skrovet lite senare. Därefter har jag lagt på bottenfärgen och grunden i skrovfärgen. Provade att lägga lite maskering men det blev inget vidare då kanten blev dålig samt att jag lyckades få lite dimma utanför maskeringen.
Jag tar gärna emot synpunkter.
Roger
Jag kan med säkert säga att en Carlsberg inte får plats i det generösa utrymmet.
#10 Javisst var regnet efterlängtat
Jäklar vilket åskväder som drog fram i natt…
Ser bra ut, Roger.
/Stefan
Jag fortsätter så sakta. Jag har plockat bort maskolen för att få till slitaget. jag tycker att det ser lite för mycket slitet ut. Min tanke är att måla eller polera på någon form av metalfärg och därefter lite rost wash. Blir det inte bra så målar jag över det.
Har dessutom pillat med mina engelska fångvaktare. Tycker att det pasar med Tee-time samtidigt som Tyskarna hjälper till med "the allied war effort".
Det vore kul om någon fartygsbyggare lämnade synpunkter.
Roger
#10. Fantastiskt fint! Tänk vad lite regnväder kan göra. Och visst får du in ett par burkar "sort guld" om du lastar dem stående…
Inget regn i sikte här vid sörmlandskusten, tyvärr (törs man säga det?)…

Snyggt!
Ser bra ut!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Snyggt !
Mycket vackert :O
Vad tror du om att testa det där "Rapid Rust"-medlet som det skrivits en del om tidigare här på forumet? Borde vara perfekt för att använda även på fartyg.
Ett litet tips, ta reda på vad på båten som var byggt i trä och vad som var byggt i metall innan du börjar vädra (samma tips gäller tex lastbilar), ibland kan man nämligen se lite roliga exempel där byggaren har rostiga träplankor…
Öken-Erik
Tack alla!
#18 Det blir lite rost men jag tänker använda produkter från Mig produktions.
#19 Vad jag har förstått så var ganska stora delar av trä. Det finns nitade plåtar på sidan och jag antar även att rampen är av stål. I övrigt så får man lite vägledningen av var det finns nitade plåtar. Jag tänker minska slitskadorna på däcket ganska ordentligt. Det som känns svårast är att få till de skadorna som uppstår när man ligger jämnsides med ett större fartyg och lastar.
Stellan Englunds LCVP kan säkert utgöra en bra vägledning.
Roger
#20 Japp, Stellans bygge är riktigt fint. Blir säker fint, Roger.
/Stefan
Hej!
En liten uppdatering. Bygget går ganska trögt och jag börjar längta efter pansarträsket. Italeri fortsätter att göra mig besviken. Den medföljande wire för att kunna vinscha rampen är för kort. Jag har hittat en ersättning i reservlådan med den är aningens för grov.
För övrigt måste jag tona ned färgen på de brittiska läpparna. Ser ut som om de använder läppstift.
Mycket kvar att fixa, men jag postionerade lite gubbar för att se hur det kan bli.
Roger
Fantastiskt fint! Måste säga att jag beundrar din förmåga att levandegöra "gubbarna". jag tycker du verkar få mycket gjort ändå -själv har jag fullständig byggtorka just nu. Jobbar större delen av sommaren.
………….. Ja, vad skall man säga. FANTASTICO!!
Du kanske kan hänga en presening eller ett kamoflagenät över dekalen?
Eller göra en brutal granatträff som slitit bort en stor del av skrovet?
Alternativt kan du säkert dölja det mesta om du försiktigt bättringssprejar lite med den gröna färgen och sedan målar chippar och smutsar ner skrovet ordentligt.

#25 Det diskuterades nyligen inne på IPMS Stockholms hemsida. Det fanns visst något mer eller mindre mirakelmedel för trilskandes dekaler.

…i bl.a. Problem med TechMod dekaler
Stefan - Modellbyggare

Den jag tänkte på var:

Ok!
Stefan - Modellbyggare
Hej!
Projektet får vila, jag måste tycka att det är kul att bygga och förnärvarande är det inte så.
Jag kommer dock att köpa microset.
Tack alla.
Roger

Jag tror nog mer på den där nitratsörjan som det pratas om. Jag har använt MicroSol och MicroSet under lång tid, och de är helt enkelt inte kraftiga nog.
Verkar vara cellulosaförtunning som det skrivs om, eller? Såg ju ut att funka bra på den där Bf110:an i artikeln.
Har inte testat själv, men vad jag hört så är Mr. Mark Setter & Mr. Mark Softer ett "aggresivare" alternativ till MicroSol & MicroSet.

#33 Jo, fast jag undrar om det är den där toluenfria varianten som säljs till privatpersoner idag. Jag ska testa nästa gång jag fixar med dekaler.
Hej!
Eftersom att jag blev inspirerad av en rostig folkvagnsbubbla så tar jag upp ett gammalt projekt. Tänkte prova mig fram med lite rost.
Dessa farkoster var till stor del byggda av trä så vissa ytor skall endast 2slitas" på
Eftersom att dekalerna blev fula har jag lagt på en ny färg på skrovet och testat lite med Migs rost wash. Om jag blir nöjd med resultat skall jag fullfölja detta projekt.
Roger

Rosten blev väldigt bra tycker jag!