Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 2618 ggr
ElLobo
0

Nytt i verktygslådan - kv 2, 2012

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

Årets tidigare trådar:

petzon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett presentkort på "Claas våt om fötterna" i födelsedagspresent  av svärmor, la till en del och shoppade loss på en laddbar Dremel idag. Ett måste i varje lyckligt hemGlad.

Kompletterade den med en steglös chuck jag hade liggades sedan tidigare. Kom väl till pass redan ikväll vid rodermonteringen på Callmar.

starhawk
0

En sån har jag också, fast jag pajade stegkontrollen när jag skulle såga plywood med sågtillsatsen, den blev nog överhettad. det var bara full sprutt när man skruvade på. Men garantin var kvar så jag skickade in den och Svenska Bosch reparerade den. nu är jag lite försiktigare med den. Har en annan Dremel också för den här passar inte i fräsbordtillsatsen och pelarborrstället. Har förresten två miniborrar till en Stichling och en Cotech

Har funderat på den där steglösa chucken, fungerar den bra? vet att den inte har ett lika bra grepp som dom här med utbytbara backar men räcker det?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
0

Intressant att Dremel 8000 inte skulle passa i pelarborrstället (Workstation 220), det står inget om detta i katalogen. Vad är det som gör att den inte passar?

Jag har en Cotech sladdmaskin också, men på den passar inte den steglösa chucken, dessutom är sladden ivägen när man skall borra i konstiag vinklar och vrår, snor in sig i riggen på mian båtar också.

Den steglösa chucken använder jag för att kunna använda vanliga borr (Julas stas 0,3-1,6 där 1,1 saknas) Nu kör jag dessa i pinwise, har några borr med 3,2 mm kaft som går att spänna i Demelns spännhylsa (och i min fullstora pelarborr), Provade bara lite igår och då verkade borret sitta bra.Greppet kanske inte räcker om man skall köra färsstål och roterande filar, det har jag inte provat.

starhawk
0

#3: Det beror på dess "koniska" form, den bara glider uppåt i fästet när man skuvar åt, och man kan ju inte fästa vid "halsen" då spärrar man ju chucken. Jag har en Dremel 300 i fräsbordtillsatsen och den passar i borrstället också fast det är ju en sladdmaskin. Den sladdlösa är ju praktisk när man skall komma åt i konstiga vinklar då man slipper brottas med en sladd så jag använder den som "handmaskin". I borrstället och fräsbordet är det ju mer statiskt så där är inte sladden lika mycket i vägen.

Har borrar från 0,3 och uppåt fast dom minsta kör jag enbart i pinwisen, dom går nästan alltid av om man försöker köra dom i borrmaskinen jag har även lyckats knäcka ett par 0,4:or i pinwisen så det är känsliga grejor. Kanske skall skaffa en sån där steglös chuck det är ju ett väldigt fibblande med att byta backar ibland som man slipper då

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
0

I samband med att jag deltog i en föreningsträff i Norrköping igår gynnade jag ortens modellhobbybutik genom att köpa en flaska Tamiya Panel line accent color och en X-ACTO hobbykniv. Tanken var egentligen att köpa en uppsättning reservblad till en av mina andra hobbyknivar, men så fick jag se att den där hobbykniven var billigare än knivbladsatsen, så då köpte jag den i stället. Snålheten bedrar visheten… men lyckligtvis har jag en vän som bor i trakten och som är i Norrköping då och då, så jag kan ju be henne köpa de där knivbladen åt mig vid tillfälle.

petzon
0

Shoppade loss lite hos Clas våt om fötterna när skatteåterbäringen kom. Vart lite prylar till mina fullstora maskiner, men även en sats med fräsar till Dremel. Riktigt söta. Har bara provat lite grann och de är vassa som attan, frågan är bara hur länge de håller skärpan, de var ju rätt så billiga 249 spänn för hela kittet.

petzon
0

Nya verktygsinvesteringar, en rundtång med 1,5 mm käftar och en hammare som är så liten att den ser ut att var en modell. Huvudet är 15 mm i diameter och 60 mm långt.

Dessutom entt nytt skallpellskaft och ett gäng blad. Min senaste skärskada har ju nästan läkt ihopGlad

Varför är skalpellblad så dyra i Sverige och så billiga i England?