Vilket militärsläp?
I samband med att jag var till flygdagen på Malmen 3 juni hittade jag detta släp hos en bärgningsfirma (det har dock ingen anknytning till flygverksamhet).
Någon som känner till släpets M-nummer, användningsområde och tillverkare? När jag fick se släpet fick jag ett uppslag att bygga ett diorama med en modell av släpet och lämpligt dragfordon.

Igår ringde jag till en bärgningsfirma i Mjölby där jag såg och fotograferade släpkärran på bilderna ovan. Och efter bara kanske ett par timmar ringde killen jag pratade med och berättade vad det är för kärra.
Den har varit i tjänst på F13 Bråvalla/Norrköping. Kärran är tillverkad av Lööve 1995. Det är ett servicesläp och har typbeteckning LS 221. Troligen är det tillverkarens egen benämning.
"Någonstans" har jag en lista över försvarets utrustning (hittad på nätet), indelad efter materielkategori, med både förrådsbenämning och med M-nummer. Så nu har jag ett ganska digert jobb med att leta efter den där kärran i listan, hihi.
F13 är ju nedlagt sedan ett antal år, men kanske någon på F7 kan hjälpa mig med information och kanske till och med detaljbilder på kärran. Förhoppningsvis har de dessutom info om vilka dragfordon som kärran används/använts till.
Det är en Flygplanservicekärra 551 MT
M7782-450760
Hittar inte min xls-lista men… ett smörjschema där den finns med.
http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/avsnitt/190_04.pdf
Dragfordon, tja något med vanlig dragkrok duger.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tack WildeSau för länk, info och fina bilder!