Billigt bygge för nybörjare - tips?
Goddag!
Tredje gången gillt, nu ska jag fan köpa något att pilla med!
Har sommarlov, ingen hobby bortsett från datorspelande och träning (lite trist att göra det 24/7 i nio veckor dock) så jag behöver någonting mer att göra. Hade tänkt köpa mig en liten högtalare och lite modeller, så kan jag irritera hushållet med opera samtidigt som jag pillar på en liten grej. Låter underbart avkopplande i min fantasi.
Är det någon som har något tips på någon relativt billig modell som inte är alltför komplicerad? Vill dock undvika billig skit som bara går sönder.
Kan tänka mig att måla antingen bilar eller gubbar. Lutar mer åt figurer dock.
MVH
Hej!
Klart du ska ta upp en sommarhobby!
Min röst blir på figurer. Dels för att jag gör det själv, men också för att jag tror det kan bli lätt att bli besviken på resultatet av bilbyggande om man inte har någon bra färgspruta (=större utgift).
En annan charm med figurer tycker jag också att det är en form av modellbygge där du kan röra dig bland ett otroligt tidspann och olika historiska skeenden. Om man får influenser eller motiviation "utifrån" är det lätt att hitta en figur som kan representera den influensen.
Så kan man tycka det det behövs väldigt mycket olika färger till figurer och ja, det underlättar ju. Jag har "löst" det genom att köpa akrylfärgtuber i paket från Panduro. Säkert betraktad som "fulfärg" i vissa krestsar och ganska värdelös till andra typer av modellbyggarhobby - men till figurmålning? Jajjamen! Billigt, näst intill luktfri och barnenkelt att blanda, späda och kladda bäst man vill! 
Några tips på "54mm" figurer som jag tycker har mycket karaktär:
Prussian Lancer Uhlan NCO 1914, Norman Knight 1066 och French Imperial Guard Grenadier 1812.
Beundrar verkligen hur enormt trevliga ni är här på i fokus
Den andra figuren du länkade (Norman Knight 1066) ser rätt lustig ut, det verkar också som att man inte behöver alltför många färger heller. Om jag inte missat någonting så behövs Röd, gul, blå, vit, metallfärg, grön ,hudfärg. (endast för ihopräkning utav kostnad, nyanser och sånt därför ej ditskrivet)
7 * 25 + 259 + 25 * 7 + 119 = 553kr
Lite hastigt ihopräknat vad modell + färg + penslar kommer kosta.
Om jag räknat rätt så skall pengarna helt klart gå ihop, blir nog ett köp när lönen klirrat in!
Tackar!
Kom på också att om du har tur så har Hobbybokhandeln någon figur du gillar, som de säljer second hand. De närmar sig halva priset jämfört med nypris. Men man ska inte bli "dumsnål" som jag kallar det, figuren ska ju tilltala dig som ska jobba med den, annars blir det definitivt ingen kul hobby! Men ta en titt http://www.hobbybokhandeln.biz/116-figurer
Fråga gärna om du undrar vad som skiljer de olika kategorierna åt. Allt har som vanligt sina för- och nackdelar.