Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 6946 ggr
Lillovis
0

Dioramamaterial.

Hej på er alla modellbyggare.

Jo de är så att jag tänkt göra 2 separata dioraman med 2 olika teman, därför behöver jag lite hjälp om vart man kan hitta olika material till dessa, jag har kickat lite på en del dioraman här på forumet och kan inte förstå hur ni kan få det så bra.

Tänkte länka till en av de dioraman jag funderar på att bygga: http://www.speedhunters.com/2011/11/collectables_gt_gt_a_reader_s_diorama_b/

Tänkte försöka få tag på de där garage grejerna, om de går, tänkte att ni här som har vetskap och kunskap om detta kanske kan komma med idér och tips om material, de andra dioramat ska bli en bit bergsväg från japan med bäck och så.

Tacksam för alla svar.

Mvh Anders

PonCar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Anders!

Jag vet att bl.a Fujimi har (eller har haft) ett "garage & tool" -set i sitt sortiment. Inte alltför svårt att få tag i via tex ebay verkar det som.

http://www.ebay.com/itm/Fujimi-GT02-110325-Garage-Tool-Series-Tools-1-24-scale-kit-/330722987706?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d00a04eba

Ett bra ställe att leta på, eller maila och kolla vad som finns, är Virago Hobby: www.viragohobby.se

Det finns säkert andra tillverkare som gett ut olika garage-rekvisita också. Tamiya kanske?

Lillovis
0

PonCar, tusen tack, har du något tips om vart man får tag på den vätska man gör vatten av i olika typer av dioraman?

petzon
0

Det finns flera olika vätskor för att göra vatten. I mitt diorama Mini Oseberg använde jag Woodland Scenic Realistic water. Fördelen med den är att den är vattenbaserad och luktar inte apa som vissa andra. Hemligheten med att få snyggt vatten är att måla en botten i olika bruna, svarta, gröna nyanser, mörkare där det är djupare och ljusare där det är grundare. Jag lade sedan på några lager av lösningen och målade sedan väldiugt tunnt och lite flammigt med konstnärsoljefärg i blått och grönt. Sedan la jag på några lager till av vattenlösningen. Effekten blev då väldigt realistiskt.

Woodland scenics sortiment finns hos många modelltågsbutiker. En bra nätbutik är MJ-hobbyexperten

PonCar
0

I ett sjöflygplansdiorama jag gjorde använde jag "Modell-Wasser" från Faller, men det är en slags tvåkomponents plast som luktar nåt alldeles förskräckligt när den härdar (och förmodligen är det inga hälsosamma ångor…). Precis som petzon säger här ovan målade jag först "sjöbottnen" av gips i olika blå-grön-bruna nyanser -mörkare ju djupare det skulle föreställa och ljusare, brun-grönare närmare strandkanten. Men nästa gång jag gör nåt med vatten tänker nog även jag istället testa Woodland Scenics "Realistic Water" som verkar lite mer lättjobbat.

PonCar
0

Bilden i #4 visar alltså den målade sjöbottnen av gips i förgrunden, innan jag började gjuta Faller-plasten ovanpå. Här nedan en bild på hur det sedan blev med plastvattnet:

PonCar
0

"Krusningarna" på vattenytan gjorde jag genom att sist lägga på ett skikt av nåt som heter Vallejo Gel Denso, som ser ut som en vit hudkräm eller nåt, men som blir hårt och genomskinligt när det torkat. Faller-plastev var man tvungen att gjuta i flera ganska tunna skikt (ca 3-4 mm). Mellan varje skikt laverade jag (dvs målade med mycket utspädd) oljefärg också i ungefär samma nyanser som sjöbotten, för att förstärka illusionen av djup i vattnet.

Lillovis
0

Tusen tack för alla svar och tips, riktigt fina dioraman, rent hantverk, hoppas jag bara har tålamodet att göra ett bra diorama, jag har ytligare en fråga.

På den länk jag postade i min första post, på bilden ser man en billyft, jag har försökt hitta den eller något liknande på http://www.1999.co.jp/eng men inte kunnat hitta annat än verktyg m.m, nått hum om vart man kan leta?

Lillovis
0

Finns det någon sida där man kan beställa diorama kataloger, hittade ett par på wenzels hobby inne i sthlm men de kostade 279kr st och de vill jag inte ge för ca 30 sidor.

Tacksam för svar.

tiking
0

Poncar, den där dio van du pris före året, eller hur? Jätte fint är det.

Charles King

-----------------------------------------
Mitt användarnamn på Facebook: 'One-Step-further'
Mitt användarnamn på Instagram: 'inscale_miniatures'