Flying Fish påbörjad
Härligt med träbåtsbygge, det är inte så ofta man får se det på detta forum. Inte illa att hinna med både spant och däck första dagen.
Lycka till med bygget.
Tackar Petzon…vill dock påpeka att däcket bara är inpassat än så länge…limmet kommer på innan läggdax hoppas jag..om jag hittar mina verktyg vill säga
,,,tvingarna har sprungigt o gömt sej
Bra start Muggebigge!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Spännande början! Ser snyggt ut så långt.
Ser kanon ut!
Bjuder du på en bild under ifrån på aktern också? =)
Det ska bli mycket intressant att följa ditt projekt! Och tack för att du delar med dig av tips och bilder.
Kommer att lägga ut bilder under byggets gång Linda…Hoppas du bygger vidare på din båt…I skrivande stund ligger plank två o torkar…Ska försöka få en bra bild på hur du ska smalna av planken baktill…OBS det kan även behövas framtill
Ser ut att gå framåt fint!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Det här med planking e inte det lättaste precis o allrahelst om man inte har "rätt" byggnålar. Du har lyckats med tavelstift. När du fått hem nålarna kommer det att göra en skillnad som natt o dag o Hoppas du har beställt såna där gula eller blå o inte T- nålar. T- nålarna tyckte jag var för grova. Tejpen e också en bra lösning.
Jag använder en hårtork för att värma dom våta plankorna medan jag nålar dom vid spanten. värmen gör att man kan böja planken mycket mer utan att riskera att dom knäcks.
Så brukar jag pensla på ett lager epoxy på insidan av skrovet för att inte riskera att plankorna släpper om några år. Kanske överjobbar jag det hela.
God fortsättning med bygget.
Beställde dom färgade av en firma som mest sysslar med flyg…Hobbyverkstan tror jag det hette
Det där ser ju bra ut. Ser inte ut att behöva slipas så värst mycket o som du säger själv: "det ska ju på ett till lager plank, men jag förstår inte varför man lägger dubbla lager. För mig e det som att gå över ån efter vatten. Kan det va så att båten ska va i vatten?
Efter mycket slipande är det äntligen dax…Måste erkänna att det känns lite nervöst…Plankning nr:2 måste ju bli perfekt…Går liksom inte o rätta till med spackel
….Men med mycket tålamod o lite nogrannhet ska en väl lyckas….Tror en har mer av båda nuförtiden
…Alla som nånn gång byggt en träbåt vet att det tar en bra stund….Sambon tycker att en annan sitter i flera timmar,men tycker inte det händer nått
#23 Dubbelplankning ger mycket snyggare skrov, eventuella missar i första lagret kan korrigeras med spackel och den yttre plankningen kan göras i tunnt snyggt virke. Jag tycket också att det var onödigt jobb att dubbelplanka tills jag hade byggt en båt med dubbel och en med enkelplankning ochj sett skillnaden. Gjorde därför dubbelplankning påmitt scratchbygge av Gallären Callmar.
Snyggt! Kräver tålamod att få till så snyggt!
Det ser bra ut. Ser fram emot fler spännade bilder.

….Men det ska ju på ett lager plank till…