Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2981 ggr
Hogge38
0

Airfix Nya P-40B

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett av mina nyårslöften som äntligen ska infrias Glad Jag har just målat undersidan i en blandning av Tamiya XF2:6 + XF14:1. Kanske något för ljus för DuPont 71-021 men vill man ha den mörkar är det bara att minska på den vita. Färgerna på ovansidan är lite klurigare Humbrol 118 och 149 är ok men bara 118 finns som akrylRynkar på näsan Jag får försöka blanda till nåt själv.

Hogge38
0

Humbrol 149 finns inte längre så det fick bli Hu30 istället som är snarlik. Hoppas på att måla den bruna i kväll efter jobbet.

Hogge38
0

Jag tycker att den bruna 118 blev för ljus men jag orkar inte krångla med färgerna utan det får bli som det blir.

Hogge38
0

Jag hade hoppats på att hinna måla den gröna innan jobbet men det kom en bok från Amazon (camouflage and markings of the Aeronautica Nationale Repubblicana) så det får vänta till i kväll.

Jag hittade den här bilden som visar skillnaden mellan DuPont och MAP färger.

Hogge38
0

Humbrol nr 30 va spot on men den bruna känns väldig fel så den måste målas om med en annan kulör. Jag upptäckte också att Humbrol har en ny formula och ny burk till sina akrylfärger. Den nya burken har skruvkork och rymmer 14ml istället för 12ml. Färgen är lite lösare i konsistensen och mer lätthanterlig. Ett klart lyft!

Hogge38
0

Gamla Humbrol Acrylic till vänster och den nya med skruvkork till höger. Den heter nu "Authentic Acrylic"

Hogge38
0

Jag har målat över Humbrol 118 med en blandning av Tamiya XF52+XF2 och nu tycker jag att det ser bättre ut. Tyvärr så har det blivit några färgkanter efter tejpen och lite översprej då jag målade över på fri hand. Jag kommer låta det vara och se bygget som en övning inför bygget av en P-40  i skala 1/32. Nu är färgerna identifierade i alla fall.

Denna kommentar har tagits bort.
[Tunnan]
0

Jag tycker det ser bra ut jag.
Hur är modellen annars då?

Sven-Erik
0

Snyggt målad kammo Hogge! Bra tips på färg förresten. Visste inte ens att Humbrol gjorde akrylfärg.

Hogge38
0

#8 Jag vet inte hur "riktig" den är men passformen och priset är bra, en av deras bättre nya satser. Plus för fina dekaler, minus för målningsbeskrivningen.

#9 Deras akryl blir bättre och bättre, den senaste med skruvkork är lätt att både att pensla och spruta. Ytan blir lite grov med airbrush men det försvinner under ett par lager klarlack.

Hogge38
0

Kunde inte låta bli att fixa till högervingen och har lagt på ett lager blanklack. Nu är det bara smådetaljer och dekaler kvar.

Hogge38
0

P-40 Färdig Glad

Hogge38
0

Här kommer fler bilder Glad

Hogge38
0

Hogge38
0

Hogge38
0

IKV91
0

Snygg kärra!

Panellinjerna (eller vad det nu kallas) blev riktigt snyggt.

Roger

Hogge38
0

Hogge38
0

Jag har visst glömt att måla propellerspetsarna gula Skäms

Hogge38
0

[Tunnan]
0

Riktigt snygg liten maskin
Det gula går ju att fixa till efteråt.

Roca
0

Fint bygge och kul att se nya Airfix:en byggd! Ska bara bygga en till av mina gamla Academy, så blir det en sån här nästa gång.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus