AZ Tunnan 1/48 olika modeller
Hej! Tänkte höra om någon känner till skillnaderna mellan AZ olika modeller av Tunnan (4834 och 4856)? http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=400292097975&index=2&nav=SEARCH&nid=29695055199 http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=310365913237&index=5&nav=SEARCH&nid=29695055199 Då båda verkar komma med svenska dekaler. Har läst om hur konstigt nospartiet har sett ut på 4834 (?). Finns det några andra alternativ till AZ när det gäller tunnan? Ha det fint! /Martin
Vänlig hälsning, Martin
Vad tror ni om denna:
http://www.neomega-resin.com/tunan.htm
Ser den rätt ut i proportionerna? Om det är någon som har expertöga för Tunnan. =)
Vänlig hälsning, Martin
Jag tror att det bara är dekalerna som skiljer. Hela nospartiet och huven är en katastrof, helt oförklarligt hur man missat så grovt! Som tur är så kommer Rebell hobby snart ut med en ny nos och huv 
Neomegas J-29 är fin men kan va svår att få tag på och dessutom i resin men är totalt sätt billigare än Az + ny nos.
Okej! Tack så mycket! En fågel viska i mitt öra att nya huven och nosen skulle kosta runt 200-250kr. Om AZs då kostar 400 +250=650 Och NeOmegas 650 ungefär. Vilken ska man då välja tycker ni? Jag har faktiskt aldrig jobbat med resin, är det svårt?
Vänlig hälsning, Martin
Det svåra kan vara att passa in och limma delarna, men tar man det bara lugnt så går det fint.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Okej!
Men NeOmegas är alltså att föredra då?
Använder man vanligt plastlim till resin, eller ska det vara CA eller nåt liknande?
Vänlig hälsning, Martin
Det är CA eller möjligtvis epoxi som gäller för resin. Tänk bara på att saker ska hållas på plats under härdningstiden. Jag vet att Charlie använde kicker för att påskynda processen.
Okej, tack för svaren!
Någon som kan hjälpa mig välja mellan AZs+Ny huv och nos ELLER NeOmegas resin sats?
Vänlig hälsning, Martin
Neomegas J29:a är det inget större fel på. Dock är det ingen "lätt" modell att bygga. Enligt min mening bör man ha en del erfarenhet för att bygga ihop den snyggt. Det är definitivt inte som att bygga något modernt (i betydelse utgiven) från ex Hasegawa eller Tamiya.
Min uppfattning är det sannolikt är lättare/smidigare att använda sig av AZ Models J29:a + korrigerande delar. Vilket i sig inte innebär att jag jublar över AZ Models J29:a.
Som sagt, valet beror på hur stor erfarenhet & tålamod du har. Anser åtminstone jag.
Frågan är ju hur komplicerat det är att byta nos och huv, annars borde ju en injektionsgjuten modell vara att föredra.
Det skulle vara kul att bygga båda bara för att jämföra.
Okej!
Jag har byggt ett antal modeller när jag var mindre. Men på senaste tiden bara byggt Gripen 1/48 Italeri. Vilken jag lagt ner mycket tid på att få snygg och lära mig nya tekniker. Men är fortfarande nybörjare. :p
Känns som jag ska satsa på en AZ då, rebellen är ju snart klar med delarna så. =)
Det hade varit skoj att bygga båda, synd bara att de ska vara så dyra!
Jag tackar och bockar för alla tips och tankar!
Vänlig hälsning, Martin
Beställde mig en AZ till ett pris av 400 riksdaler. =) Kanske skapar min första nybörjarbygglogg till bygget. =p
Vänlig hälsning, Martin
Spännande! Ser fram emot byggloggen!