Italeri B3 (Ju86)
Ser bra ut! Uthålligt att rista om alla paneler!
Polly Scales färdigblandade Rlm 63 är tokljus och drar mot blått istället för grönt. Rlm 63 är mycket lik Rlm02 i min färgkarta vilket också bekräftas i K.A Merrics bok Luftwaffe Camouflage and Markings Vol 1.
Jag upptäckte några missar i underarbetet som måste fixas till innan jag kan lägga på en mer korrekt grå färg.
Vad står det i B 3-boken om camoflaget på de tre första.
De första A-1/K-1 avviker en del i mönstret jämfört med de senare levererade K-4 och K-5 och kan ha varit i Junkers exportfärger RLM 67/68/69 med undersida RLM 64.
Så är även Kora's källa
B 3 m/35
http://www.modelimex.eu/1-72-ju-86k-1-b3-swedish-conv-set-part-i
B 3 m/37
http://www.modelimex.eu/1-72-ju-86k-1-b3-swedish-conv-set-part-ii
B 3A m/37 (med RLM 61/62/63, 65)
http://www.modelimex.eu/1-72-ju-86k-4-b3a-swedish-conv-set-part-iii
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Enl. Boken "Luftwaffe Camouflage and Markings Vol 1" användes inte 67/68/69 som exportfärger det var bara mönstret som var annorlunda på exportmaskinerna, precis som du skriver. Hoppas att jag har så pass mycket ref att jag kan få till mönstret.
Jag har läst vidare i K.A. Merrics bok och där nämns de svenska Ju86. Flygplanen var målade i RLM 61/62/63/65 av märket Ikarol från färgtillverkaren Warnecke und Böhm på beställning av flygförvaltningen. Pga exportförbud på det tyska camouflagemönstret så var det upp till den enskilde beställaren eller tillverkaren att hitta på ett eget mönster, där av variationerna i mönster. Rlm serien 61 tom 69 togs fram 1936. Rlm 61/62/63/65 blev standard och Rlm 66 användes till de delar av cockpit som var synliga utifrån resterande färger i serien kom aldrig till användning. Rlm 61/62/63 samt 66 hade även direkt motsvarighet i RAL-systemet och finns där än idag. K.A. Merric erkänner att han benämnt 67/68/69 som "exportfärger" i tidigare böcker men att ny research visar att detta är fel. Nu gäller det bara att hitta modellfärger som ger ett bra intryck i 1/72.
Nu är jag klar med andra varvet spackling och slipning. Jag har även identifierat RAL-nr. till färgerna 61/62/63 som är:
RLM 61=RAL 8019
RLM 62=RAL 6003
RLM 63=RAL 7033
Färgerna matchar de i min färgkarta väl. Jag återkommer när hittat modellfärger som passar.
Ps. visst liknar Rlm61 och 62 de senare 81 och 82? Det vissar sig att det är samma kulörer fast pga av råvarubrist fick de pigment av lägre kvalitet och annan sammansättning därför fick de också nya Rlm nr.
Spännande med färgmixning! Men inte det lättaste alltid. Var igår på Flygvapenmuseum i Linköping och såg B3-an i fullskala. Imponerande bjässe!
Ja den är mäktig, synd bara att det inte finns en läktare så man kan se ovansidan bra, jag får ta med en skylift nästa gång
.
Jo färger kan vara ett elände, speciellt när det gäller äldre kulörer. Sen har man gärna en förutfattad bild av hur en färg ska se ut, många gånger baserat på bilder och färgplanscher från gamla böcker. Personligen blir jag nästan lite besviken när det visar sig att B3an inte alls var så färgglad som på planscherna. 
Meningen var att jag skulle försöka blanda till RLM62 idag men då Ginförådet tömdes igår så nöjer jag mig med att leka lite i PS. Här har jag målat om en av planscherna från boken om B3 och det ger en bild av hur jag vill att det ska se ut när det är klart. (dock med lite bättre penselkontroll
) Jag måste säga att min första skepsis ang färgerna är som bortblåst, den här ser J**ligt elak ut !
Jag har skissat camouflaget ovanpå kopior av ritningar av B3. Trots bra bilder av 131 blir det ändå lite av en spekulation. Dels är visa delar inte synliga på bilderna, dels så misstänker jag att ordningsföljden på färgerna är grön, brun och inte brun, grön som på färgplanschen. Fast hur jag än gör så kommer det säkert dyka upp en färgbild som visar att det fel ordning, så det blir nog som på bilden ovan. Dock verkar det som att det stora gröna fältet på bakkroppen vid kronmärket faktiskt är två fält, ett brunt och ett grönt då man kan skönja en avgränsning på ett fotografi av 131. Får se om jag hinner scana mina skisser imorgon.
Finns det inte en del bilder på 131 där den utrustats med 20mm ksp i ett ryggtorn med glasbubbla. Där kanske det går att se camoflaget bättre?
Förutom de bilder som finns i B 3-boken
Avrosys har bilder på 133
http://www.avrosys.nu/aircraft/Bomb/152-b3/152B3-2.htm
och två tidiga bilder på någon av de tre första (fortfarande med blanka navkapslar)
http://www.avrosys.nu/aircraft/Bomb/152-b3/152B3-3.htm
Interiör
http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_musf.htm
Är du medlem i SFF?
SFF bildarkiv har säkert fler bilder på de tidiga också.
#23 tack för tipset och bilderna 
Glöm ovanstånde recept, jag fick en mycket bättre match med följande:
827:5 Lime Green
992:5 Neutral Grey
946:1 Dark Red, för att ge färgen en varm ton. Försiktigt med denna!
862:1 Black Grey, för att mörka ner färgen något.
915:3 Deep Yellow för att ge en något grönare ton.
Obs jag har endast matchat mot NCS S 6010-G50Y och RAL 6003 dessa kulörer stämmer bra med de senaste rönen från Ken Merrick och Jurgen Kiroff ang. RLM 62.
Nu är det bara den bruna kvar
Hur många kom från Tyskland och hur många byggdes av SAAB?
SAAB-bygge borde väl innebära standard FV-färg och inte RLM?
Detta skall inte tas som kritik om detta bygge utan en fundering för mina Ju86or som ligger och väntar på att bli byggda.
40st plan importerades från Tyskland, 16st plan sattes ihop i Sverige, endast 5 flygkroppar och sex vingställ kom dock att tillverkas, resten sattes ihop till största delen av tyska delar enl. Anderssons B3-bok.
Jag har blädrat lite i boken "Kronmärkt" och den bekräftas att det inte fanns några speciella "exportfärger" men man tycks ha haft inhemsk tillverkning av färgerna. De benäms W54 Mörkbrun, W55 Ljust gulgrå och tillverkades av Wedevåg. Då författarna i boken envisas med att referera till det helt värdelösa Fs 595 är det omöjligt att säga nåt om hur väl dessa hemkörda färger matchade men om de togs fram enkom för B3 så var de förmodligen rätt lika.
Ps. Den gröna hittar jag inte och det är möjligt att man där använde en kulör som redan fanns.
Nu har jag äntligen lagt på camouflaget. Jag är ganska nöjd men den bruna känns inte helt rätt. Jag använde Pollyscale RLM61 och den känns lite för "mättad" jämfört med de andra färgerna som är väldigt gråaktiga. Förmodligen hade det varit bättre med RLM 81 braunviolett, tyvärr finns det ingen bra match mellan RAL 8019 och NCS så jag har inget att gämföra med.
Nu återstår en massa touch up och detaljmålning.
Svar till Orso:
Nu har jag hittat alla Wedevågs färger till de svensktillverkade B3
W 54 Mörkbrun
W 25 Olivgrön
W 55 Gulgrå
W 26 Ljust Blågrå
Dessa användes troligen också till bättringsmålning och ommålning enl Kronmärkt.
Det ska dock nämnas att min förebild är tysktillverkad.
Efter lite efterforskningar på nätet så verkar den bruna stämma bra trots allt så den får sitta kvar. Undersidan är dock på tok för mörk men det tar imot att maska och måla om 
Ni som annvänder Humbrol kan hitta lite tips här:
http://airfixtributeforum.myfastforum.org/viewtopic.php?t=8272&start=0
Det där blir riktigt snyggt Hogge! Riktigt imponerad över ditt tålamod med alla nyansexperiment.
Vilken vetenskap det där med färgval! Snyggt ser det ut hur som helst.
Tack 
egentligen så är det lite onödigt arbete och tittar man på Do 17 bilderna i länken ovan så blev det också helt ok. Men har jag tycker att det är intressant med färg så jag tar gärna en liten omväg
Det blev en hel del bättringsjobb på camouflaget och givetvis hade jag målat fel sida på spaltvingens roder! Tur att det går fort att fixa. Dekalerna kommer från ett gammalt Specialtryckark, tyvärr gick en av siffrorna av så det måste också fixas. Ang. kronmärkena på vingens ovansida så användes tydligen både små och stora märken, min maskin hade stora märken. Det som är kvar är alla smådetaljer, motorer, propellrar och vädring.
Det tycker absolut!
Jättetrevlig byggsats trots sin ålder.
#35 Jag tycker det ser rätt ut.
Som jämförelse på färgtoner från ett avstannat projekt.
He 70 med Agama RLM 61, 62, 63 och 02 i cockpit.
Humbrol 86 som färgreferens.
Lite varmare färger, men det kan bero på mitt arbetsljus. Två 20W Pleomax Prime lysrörsglödlampor.
Synd att ingen tillverkare i nutid gett sig på m/32-35 kronmärken än.
Snyggt! du har inte funderat på slänga ihop de sista på den?
Ja det saknas en hel del sedan Specialtryck la ner 
Två uppsättningar av J1 dekaler borde väl funka till en B3:
Bygget närmar sig sitt slut och jag håller som bäst på att sätta dit alla smådetaljer. Ett tips till er som tänkt ge er på bygget, montera inte vingens roder förens allt är klart! jag har brutit loss rodret flera gånger under bygget och sedan ska hål borras för motvikter (heter de så?)
Jag har målat mina propellrar Rlm 66 vilket troligtvis är fel då just min maskin troligen lev. med Hamiltonpropellrar. Det finns även en klack på modellens kropp som inte fanns på de svenska maskinerna som jag helt missat att ta bort, se bild.