Min Tp 84001-modell
Igår fick jag lite ny inspiration att pilla vidare med min Herculesmodell… resultatet blev detta (jag ber om överseende med den dåliga bildkvalitén; jag orkade inte fippla med bättre inställning av kameran denna gång).
Jag är inte helt säker på att målningsbeskrivningen stämmer när det gäller Flygvapnets färgsättning på cockpitinredningen, så jag har kontaktat en person på Transportflygdivisionen och frågat om man kan få tag i bilder som visar hur cockpiten på en Tp 84 ska målas.
"Hatthyllan", bordet för navigatören(?) och det breda "nackstödet" nedanför på bakväggen och stolarna ska enligt beskrivningen som följde med byggsatsen målas i H 23/Duck Egg Blue. Men enligt en sekvens jag hittade på YouTube ska "nackstödet" ha en kulör någonstans mellan Hu2/Emeralud och Hu 3/Brunswick Green. "Klädseln" på stolarna ska vara Hu 82/Matt Orange Lining men i brist på just den kulören "dumsnålfuskade" jag och målade med Humbrol Fantasy 5018 som jag redan hade i färgförrådet.
Propellrarna blir något av en utmaning… närmast spinnern ska bladen målas med Hu 85, sedan Hu 56, och bladspetsarna Hu 130 och Hu 174. Tack och lov för att det finns Tamiya maskeringstejp… underbar att jobba med!
Lite ofokuserat, men annars ser det bra ut!
Alltid struligt det där med rätt färger.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#2: Tack tack, Azgaron!
Jo. Jag får sätta mig och kolla hur det går till att ta skarpa bilder med min kamera… i värsta fall får jag använda det lilla kamerastativet så blir bilderna säkert "fullskarpa". Bäst blir ju att ta nya bilder i naturligt ljus, också.
Och tack vare blixten blev bilderna ganska urfrätta. Delarna jag målat med Hu 23 ser ju nästan vita ut. Cockpitgolvet är målat med Hu 133/Satin Brown men ser ju nästan lite ljust vinrött ut.
En del ytor beige och andra ljusgröna.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#4, #5, #6, #7: Jösses, så fina bilder
! Jättetack, WildeSau!! 
Jag kunde förresten inte låta bli att le lite åt texten på den lilla trappan strax akter om nosstället… för var ska annars den där dörren användas… flygplan är ju antingen i luften eller på marken… 
Azgaron. Jag glömmde fråga; är det du själv som tagit de fina bilderna av Tp 84:an? De ser ut att vara tagna på någon flygdag, med tanke på avspärrningskättingen i lastutrymmet.
Har du tur vet Azgaron var de är tagna. 
Annars kan jag säga att mina bilder är tagna på Malmen 2010. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#10: WildeSau: Hoppsan… så kan det gå när hjärnan inte är helt med
. Naturligtvis var det dig jag menade!
Jag har planerat in att åka till Malmen med anledning av att svenskt militärflyg firar 100 år i år, den 3 juni. Hoppas bara att "regionens" tågtrafikoperatör "sjösätter" årets Sommarkortet redan den första juni…
Tur att Sau besvarade frågan, för jag hade inte en aning! 
Men fina bilder är det ju och kan ju komma till nytta när eller om (om är bra) jag bygger min Herca.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Du har blandat ihop mig och Azgaron också en gång..
#13: Oj ok… seriöst… jag får nog se till att inte vara inne här på forumet och skriva när tröttheten slår till… 

Ser bra ut hittils!! Och ser fram emot slutresultatet.
#15: Hallå felle-j och tack tack så mycket! Nu när det är "fullmåneperiod" och jag på grund av det inte kan sova på nätterna i 3-4 dygn har jag ju bra tillfälle att sitta med Tp 84:an. Det är fortfarande en hel del småpill med målning av cockpiten och diverse luckor.
Inspirerad av bilder jag fått funderar jag på att göra någon form av inredning i lastutrymmet… kollin på lastpallar, eller de där "remsätena"… jag håller på att kika runt efter bilder som visar hur sådan utrustning ser ut. Det knepiga blir ju att hitta rätt måttuppgifter på lastlådor och annat sådant. Men det tillför ju modellbyggarhobbyn ännu mycket mera trevliga dimensioner och inslag
.
/D

#16 OK, jag såg nån som byggde en sån där herkules och han målade dit alla remsätena. Han målade allt rött där dom skulle vara och sen maskerade över med maskeringstejp där man vill att remsäten sak vara och målar sen över med lastutrymmes färgen. Nåt sånt.
#17: har du möjlighet att vidarebefordra bild(er) på hur han gjorde?

#18 ska se om jag hittar dom
#19, #20, #21: Jösses… jag som tycker det verkar knepigt att tillverka nytt avgasutblås till Tp 84:an istället för det jag saknar (bild nedan)…
Men men… jag gillar ju nya utmaningar, så jag funderar starkt på att bygga en sådan där lufttankningsanordning. Bara det nu finns en sådan på "841"… bäst jag kollar med "Transportflyget" på F7. Kanske de till och med kan hjälpa mig med måttskiss.
#23, #24, #25, #26: Här "pratar" vi en verklig utmaning, att modifiera min 1/72-modell med de där små detaljerna!
#27: Jättestort tack på förhand!