Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 5090 ggr
erihan
0

Klart! Bäckebotorpeden 1944

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var del 1 klar! [Byggtrådar: del 1, del 2]

Kort summering:

Den 13 juni 1944 strax efter 15-tiden, hörs en enorm exposion över Bäckebo, cirka 4 mil norr om Kalmar. Det är en superhemlig V-2 raket som har kommit ur kurs och som sprängts i luften av tyskarna. Det skall ännu dröja ett antal månader innan de sätts in operativt mot London.

Roboten (eller lufttorpeden som den kallas i samtida rapporter) slår ner och skapar en rejäl krater som finns kvar än idag. Ortsbefolkningen förser sig med souvenirer innan hemvärnet och flygvapnet lyckas spärra av platsen.

Skala 1:35 och figurer från Masterbox och Dragon.

Familjen uppställd för fotografering när en arg hemvärnschef dyker upp!

erihan
0

Flytta ihop er lite grann! Mer till vänster Stig! Le allihop nu!

erihan
0

Bort med er ungar! Ta undan kameran!

Hemvärnschefen kommer stövlande. Han är inte särskilt reglementsenlig med gummistövlar och civil vit skorta men det gällde ju att komma fram snabbt!

erihan
0

Granngårdarnas barn tar chansen att få lite souvenirer…

erihan
0

En skrinda har fyllt med diverse godbitar från bomben - polisen skulle senare knacka dörr i gårdarna för att få tillbaka de superhemliga delarna…

erihan
0

Hemvärnasman i uniform modell 39 och Mauser…och Tretorn gummistövlarGlad

erihan
0

Det var fuktigti markerna så ingen brand uppstod när bomben exploderade…

erihan
0

En björk har knäckts av den nedfallande motorn…

erihan
0

En översiktsbild…

erihan
0

En till…

erihan
0

Hemvärnschefen…

erihan
0

Bilden som inspirerade till bygget…

erihan
0

Min version!

erihan
0

En sista bild. Nu är det dags för del två i trilogin!

Efter det att resterna av bomben skickats till England, upptäcktes det att den var utrustad med radiosändare och engelsmännen blev rädda för att den skulle vara radiostyrd. Därför frågade man svenskarna om man fick sätta upp en avlyssningsstation i Sverige för att kunna signalspana på tyskarna i Peneemunde. Den svenska försvarsministern gick med på detta utan att informera någon annan i regeringen.

Diorama två kommer att visa när det engelska signalspaningsteamet med utrustning anländer till Sverige och Torslanda i en BOAC Lodestar, en civil registrerad version som användes för att flyga kullager och kurirpost mellan Sverige och Skottland. Skalan blir 1:72!

Azgaron
0

Du är ta mig tusan inte riktigt klok (på ett positivt sätt) som kan göra så fina dioramor på så kort tid, och som dessutom är väldigt trovärdiga.

Fantastiskt fint bygge Erik! Ser fram emot del 2!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

petzon
0

Wow, kanonsnyggt, slutresultatet övereträffade mina förväntningar trots att de var högt ställda.

Proosen
0

Funderad just om det kunde vara ett fotografi som inspirerat och efter lite scrollande behövde jag inte fundera mera.

Lysande nutidshistoria och trevlig dynamik i "bilden". Ser fram emot de övriga delarna.

Niclas

Charlie82
0

Helt makalöst! Instämmer till fullo med Håkan SkrattandeSkrattande Detta är ju rena rama historialektionerna i bild och form.

StefanW
0

Det är så man..

Vilket diorama! Tummarna upp!

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Vad ska man säga om detta….Helt otroligt
Jag är mållös

Sven-Erik
0

Ett fantastiskt fint tidsdokument! Jag gillar kompositionen, färgerna och hela atmosfären i det här dioramat. Väldigt inspirerande!

fjantomen
0

Så snyggt med så fantastiskt enkla medel (inga tanks och plan osv) får en verkligen att tänka vad som hände före och efter….

Tack för historielektionen.

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

starhawk
0

Fantastiskt fint diorama, det där fick du verkligen till bra!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

IKV91
0

Fantastiskt fint!

Roger

berfrund
0

Riktigt läckert o fota med skogsdungebilden i bakgrunden gjorde det hela riktigt häftigt! Cool

TobbeA
0

Ja tänk om historielektionerna i skolan varit lika intressanta, då hade man sluppit skolka Cool Fantastiskt fint diorama och mycket intressant läsning.

erihan
0

Tack för alla snälla kommentarer!Skäms

Det var ett av de roligaste byggen jag gjort! - kul med en liten civil vinkling bland allt det militära man bygger! Ett av mina syften med den här dioramasviten är att spänna bågen lite mer och prova lite nya saker. I det här bygget är det 1-35 skalan som jag inte är van vid, men som erbjuder större möjligheter för detaljering. Också nya sätt att göra landskapet har varit en intressant och positiv upplevelse! Den färdiga gräsmattan tar definitvt landskapsbyggandet till en ny nivå!

Nu är det dags för flygplan i 1-72, det var typ 30 år sedan sist!

MarkusN
0

Vackert inspirerande och kul! som vanligt! Fullträff med kulissen också.

Får 91:an Karlsson vibbar av den gestikulerande soldaten, är det Furir Revär som kommer gestikulerandes? Glad

erihan
0

Tack! Ja kulissen blev bättre än vanligt, den smälter ihop bra med dioramat och soligt väder vid fotograferingen hjälpte till! Furir Revär är det nog som kommer gormandes! Annars såg jag att tre av grabbarna på kortet hette Stig!

Greenhorn
0

Wow! magnifikt bygge!!

sponny
0

Mycket, mycket trevligt bygge

erihan
0

Lite kul på Masterboxs hemsida…

http://www.mbltd.info/diarams_180.htm