Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1547 ggr
Börje
0

The Holy Graal

Eftersom jag är novis på detta med AB så har jag ställt en hel del frågor på detta forum och fått många bra råd. Ett av råden var att späda Tamayas färger med deras eget thinner, X-20A, nemas problemas tänkte jag men där bedrog jag mig. Beställde detta underverk på en väl rennomerad hobbysajt innan julen 2011 men har till dags dato ännu inte fått den. Vid mailkontakt med företaget så är det problem med leverantören av denna heliga vätska. Min fråga är: Är det likadant över hela riket? Är detta så svårt att få tag i? Jag vill poängtera att jag haft en trevlig mailkontakt med detta företag så ingen skugga må falla över dom.

Kan tillägga att jag fortfarande penselmålar mina alster.

Börje Andersson, Linköping

Charlie82
0

Ja det verkar som om det har varit rätt stora bekymmer att få tag i X20A. Var eviga gång jag har tittat in på Wentzels så har den varit slut…suck. Du kan titta in till Kjell & Co och köpa en flaska Isopropylalkohol, de fungerar ypperligt som förtunning till Tamiya och Gunze akryler. Kan poängteras att en sväng till hobbyaffären för ett inköp av Tamiyas retarder kan vara bra. Ett par droppar retarder i färgblandningen gör att den inte torkar så fort.

Joppo
0

Vad är statusen med att köpa isopropanol på apoteken nu för tiden? Nån som testat på sistone? Det gick väl för i tiden har jag för mig, men sedan drogs väl tillståndet in för privatpersoner.

#0 Om du är riktigt desperat efter Tamiyas thinner kan du få köpa en liten skvätt av mig om du vill. Jag har en full 250 ml-förpackning som jag kan hela ur en skvätt ur.

[Hayabusa]
0

Läser att du penselmålar. Då kan jag rekommendera en helt annan produkt till Tamiya: "Liquitex Airbrush Medium". Finns att köpa i butiker som säljer konstnärsmaterial eller på nätet. Penselmålar man Tamiya så tycker jag att X20 eller motsvarande är mindre lyckat.

/Stefan

PS Isopropanol finns att köpa hos Kjell & Co

ElLobo
0

#2.1: Kjell & Co tar 179 kr för 1 liter, bra mycket billigare än apoteket som sommaren 2011 tog 60 kr för 100 ml = 600 kr/l.

Hogge38
0

Det verkar inte vara någon brist på Ebay. Är det bara svenska leverantörer som har brist?

Håller med #3 prova Liquitex Airbrush Medium. Den innehåller både retarder och flow aid. Fungerar även jättebra med Vallejo Modelcolor.

Börje
0

Bug o bock, tack för era tips. Blir en sväng för att inhandla Isopropanol i helgen. Som vanligt kommer en följdfråga: Spädningen? I ett av de tidigare tipsen var att fylla färgburken till kanten, röra om (försiktigt antar jag) och spruta som det var, eller har ni andra erfarenheter?

#2 Tack för din vänlighet men jag är inte så desperat, får testa med Isprpopyl till att börja med, återigen Tack.

Börje Andersson, Linköping