Sälja byggda modeller?
Gick idag förbi den lokala knstmaterialshandeln i Nyköping (som ganska nyligen bytt ägare) och fick då till min förvåning se ett 20-tal hyfsat fina modeller utställda i skylten, mest modernt stridsflyg i 1:48 / 1:72, men även några fordon (bla något slags missiltransportfordon med en lång raket på trailer). Blev lite nyfiken o gick in o hejade på nye ägaren som visade sig vara en trevlig medelålders kille med utländsk bakgrund.
Jag frågade om det var han som byggt mdellerna i skylten och det var det. Han förklarade att när han kom som flykting (?)till Uppsala så fick han en dag se lite byggmodeller i en butik och köpte ett par för att ha nåt att fördriva tiden med och blev fast för hobbyn direkt.
Nu vill han dock försöka lägga mer tid på sin andra passion som är konstnärligt måleri och därför vill han försöka få lite mer plats hemma genom att gallra i sitt bestånd av färdiga byggsatser. Han har dem helt enkelt utställda i skylten för att de är till salu! Jag tipsade honom att intresset i en småstad som Nyköping kanske är begränsat, men att han kanske skulle pröva att lägga ut dem på nätet till försäljning. Han hade av nån fått tips om att Wentzels skulle kunna hjälpa honom med värdering (tveksamt?). Jag tipsade honom naturligtvis om Modellbygge iFokus och visade honom hur forumet funkar, och att där också finns en avdelning för "köp-byt-sälj".
Han blev oerhört tacksam för detta tips och verkade genast fastna i "iFokus" (tur det var så mycket kundr i bitiken..). Men kanske nån av er har andra (bättre?) tips på var man bäst säljer byggda modeller och hur man sätter vettigt pris på dem. Tradera känns ju som ett logiskt alternativ förstås.
Nu är ju inte stridsflyg o stridsfordon riktigt min "grej", men om det är någon av som tycker det låter tillräckligt intressant för att ta en titt och inte tycker att Nyköping är världens ände (det är ju Trosa som har det epitetet!) så skadar det väl inte att ringa till "Ewerts konst & Ramar" 0155-219140 (fast enl Eniro står nr nu på "W I Export & Import" men det är samma adress…) och kolla läget.
Alltid kul om man kan hjälpa en "broder" inom modellhobbyn! Hopas bara han inte lägger ner byggandet helt… kanske det här forumet kan ge honom en nytändning?

Det är svårt att säja vad en byggd modell kan vara värd, det är ju som alltid efterfrågan och tillgång som styr. Dessutom tycker jag att marknaden i Sverige vad gäller byggda modeller är väldigt liten. Visst finns Tradera men som sagt, det är inte särskilt ofta som jag ser något färdigtbyggt till salu. Efterfrågan är mycket större utomlands. Tar man en titt på amerikanska eBay så finns nästan alltid några byggda modeller till salu. Även på andra eBay-sajter finns en del ute, bl a på brittiska och österrikiska eBay.
#1 Tack för dina tips om e-bay. Precis som du påpekar har även jag en känsla av att det i Sverige inte finns nån större efterfrågan på redan byggda modeller, om det inte råkar vara något riktigt ovanligt eller nåt man kan plocka "reservdelar" av. Att sälja färdigbyggda modeller internationellt verkar ju också lite vanskligt med hänsyn till packning och transport… Nu tänkte jag inte på att fråga killen om han även har obyggda modeller som han vill bli av med, för då är ju läget annorlunda. Får väl kika in i konstaffären igen och fråga hur det gått. Kanske blir han en ny iFokus-medlem…

Chansen kan finnas om de är bra gjorda och säljs i butik, att skicka med posten är inte att rekomendera. Efterfrågan är mycket liten, och om så söker de ofta en speciell individ. Tror man kan få betalt för material, men knappast arbetet, tyvärr!
Stefan - Modellbyggare
# Kanske hans skyltfönster-exponering och försäljning rakt över disk i butiken trots allt är bästa alternativet då. Hoppas inte rubbet går till några glada kinapuffs-sprängare bara -vore lite tragiskt…