Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 11667 ggr
zander
8

Färga mässing- fråga

Hur färga kätting eller koffernaglar i mässing så att dom blir bruna eller svarta eller åtminstone mörka?

Jag målade kättingen men tyvärr så flagnar färgen medan jag arbetar med den.

Finns det kanske nån elektrolytmetod?

Jag vill ju inte det ska glänsa som guld i riggen eller på nagelbänkar på skutan.

johannespanzer
0

Jädra intresant fråga! Kan inte mycket om detta, trots många sommarjobbsdagar på elektrolysverk!!

Men lägger in mina 3 ören:

Jag vet att man kan färga aluminium i några färger, men då sätter sig färgen i ytoxiden, men jag tror inte mässing har sån ytoxid?

Koppar kan man ju etsa (med järnoxid blandat i vatten om jag minns rätt), sen grönärgar ju koppar med tiden också. Men mässing? Nån sorts bas, eller syra skulle ju rugga upp ytan på den i alla fall, så färgen skulle fästa bättre. Jag skulle tesa med citron eller kaustiksoda först faktiskt, nån minut, för att matta ner ytan. men för att riktigt smutsa ner skall det nog till fett och äggviteämnen misstänker jag, typ fågelträck och urin.

smidesjärn färgas ju svart genom att penslas med linolja och hettas upp.

Järnoxid gör ju koppar betdligt mörkare, hmmm.

Brons ärgar ju kraftigt också (?) och drar snabbt mot brunsvart

Jag har iallafall i en burk ett gång mässingsskruvar och de är långt ifrån blänkande, de har utsatts för fukt i många år?

kanske några ideer att börja med.

Joppo
0

Mitt förslag är BLACKEN-IT.

Jag har själv använt det till att färga metallband för stridsvagnar. Det fungerade mycket bra och ger en mycket beständig patina som tål hantering bra. Har ej testat det på mässing men enligt deras hemsida ska det fungera på koppar och det är väl den huvudsakliga ingridiensen i mässing?

Mvh Joppo

zander
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar för tipsen.

Det har löst sig efter allehanda experiment med olika kemikalier.

Jag la helt enkelt kätting på spisens snabbplatta med värme på full speed. Först med dopp i citron, sen grape o till sist utan något.

Den sista metoden blev bäst.

Bäst av allt är att det inte är nån risk att mässingsglansen/färgen kommer tillbaka.

johannespanzer
2

#2 Joppo - kul rodukt, vad mycket grejer det finns!

#3 Zander, toppenresultat! Vad kul att du testade också, bra bilder!

zander
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snabbärga mässing: Häll lite ättika i en burk. Värm mässingen tills den blir brun o skimrar i olika färger, häng den sen ovanför ättiksytan något dygn. doppa INTE ner den i ättikan för då försvinner ärgningen igen.

petzon
0

Jag kör Blacken-it på mässing. Fungerar bra, men blir mer brun är svart. På mindre delar bör den användas utspädd (50/50) för att oxideringsprocessen skall gå långsammare. Kör man i koncentrerad vätska kan det flaga. Lite svår att få tag på i Sverige, enda stället jag vet om är MJ-hobbyexperten, men de har å andra sidan bra enhetsfrakt så det blir riktigt humant att beställa per post.

Jag är dock lite fundersam på hur giftig Blacken-it är, den är mäkrt med Posion och dösskalle. Saknar svenskspråkig varningstext m,ed EU-symboler. Egentligen får den inte säljas utan detta. Har försökt googla för at få reda på mer hur farlig den är men hittar inget. Verkar tillverkas av en midnre Amerikansk firma.

Det finns en bra guide till olika svärtningsvätskor och även recpet för hemmakemister. http://modelshipworld.com/phpBB2/blackintro.php