Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettutanför-ämnet
Läst 1265 ggr
Dioramabyggare
0

"Bankskoj"

Flera gånger bara nu i eftermiddag har jag fått mejl där det står "Bekräftad ditt konto : (FF-FR-TR-08-G1)‏‏‏" i ämneraden. Mejlet verkar komma från Swedbank men det är flera år sedan jag bytte bank, och när jag ringde Swedbank tidigare i eftermiddags berättade tjejen jag talade med där att de aldrig kontaktar sina kunder via e-brev. Också på uppmaning från banktjejen raderade jag mejlet utan att öppna den bifogade filen.

/Dioramabyggare

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Va, litar du inte på mail?

Fyllde i denna och det var ok, men dagen efter var kontot tomt och jag hade tydligen hunnit att vara i Dubai och bl.a. köpt ett antal platttv, konstigt tyckte jag, som inte varit utomlands på länge!

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Nordea varnar också för liknand bedrägeriförsök!

Dioramabyggare
0

#1: Nä, aldrig när e-brevet kommer från någon avsändare jag inte känner igen.

#1, #2: Tydligen är det "mindre nogräknade" personer som skickar ut sådana där e-brev ibland och hoppas på att någon "nappar" och klickar upp de där bifogade filerna.

gismo76
0

Alla banker gick ju ut för någon vecka sedan och varnade för denna typen av konstiga mail …Gick själv på en liknande grej för några år sedan men det var för att banken sa att det var ok att svara annars hade jag aldrig gjort det.